Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sønderborg Havn ann 1988/89 fra Alssiden (35foto) + 1 ekstra (Generelt)

af h087 ⌂, køge, 24/2 2012, 03:28 (4663 dage siden)
redigeret af h087, 24/2 2012, 04:09

Hej

som lovet eller truet med - så en fotosafari fra Sønderborg Havn i 1988/89 + et ekstra fra 1940 ( postkort - Stenders forlag - Sønderborg nr 31 )

sporplaner af Sønderborg havn
nok ikke så tydelige men vi prøver
sporplan fra tiden fra Amtsbanen
bogen "en returbillet til Sønderborg, tak" Af Flemming Wraae og Steen Thunberg ISBN 87-985561-3-4 kan virkeligt anbefales - hvis man vide lidt mere om banen Tinglev-Sønderborg
[image]

sporplan fra 1990
[image]

og sporplan fra 1990 med de røde prikker som fotostederne
[image]

vi starter her med postkortet - det er fra en serie der med titlen "den lange rejse juli 1940" - og sendt til Sandved fra forskelige steder i Sønderjylland - blandt andet her fra Sønderborg, Tinglev, og Ribe - ikke mange omhandler jernbane - men der er også det kendte med MP 548 i Jernbanegade - det har trykket Stenders forlag - Sønderborg 34 og er afsendt fra Ribe til Sandved - frankeret med porto 20 øre

nå - vi starter så på Sønderjyllandssiden med postkortfotoet - bemærk kranen i baggrunden - min tittel er : "liden årsag - stur stur virkning" :-D gad vide om en skønne dag at jernbanebroerne skal fjernes da de sinker lystsejlere i at komme frem - hvis de skal vente på at klappen skal gå op - eller gik klappen ned et øjeblik :-D :-D - vi lader lige den stå et øjeblik;-)
[image]

alle foto H087

Broen og starten på havnesporet
[image]

Siloen set fra nedkørslen
[image]

Ved "røret" mod broen
[image]

oppe på "røret" mod broen
[image]

lidt længere nede af nedkørslen mod Helgolandsgade
[image]

samme sted - bare modsat mod "røret"
[image]

Helgolandsskæringen og "slottet"
[image]

Nørre Havnegade - set fra Helgolandskæringen mod siloen
[image]

godsbanegården og tolden
[image]
[image]

så bliver det godsbanegården, bygninger tolden HK sønderborg transport
[image][image][image][image]

langs HKS, Fyrvæsenet, mod Sønderborg Bulk terminal + sporene der
[image][image][img]
[image]
images/uploaded/201202240209144f46f14af098d.jpg[/img]
[image]

Fyrvæsenets bygning ( ex Topedostation )
[image]

og så ud på kajen med "bøjesporet" ex "topedospor + lidt venstre og højre vue fra molen

så ned - ikke af Vestergade - men langs kajen

så langs kajen med Bdr Ewers bygninger og siloen
[image][image][image][image][image]
[image]

siloen[image]

og "the end of the line" på ka´jen
[image]

og så er der lige forbindelsessporet til Solofabrikken
[image]

mvh
henning h087

efterskrift
håber at i nød turen
og der yderligere oplysninger her og pdf til dovnloadning
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=540

endvidere fandt jeg ved gennemgang af mappen over Sønderborg
DSB tegning fra 1921 med stationen, pontonbroen og sporene fra Amtsbanehavnebanen
og en
DSB sporplan 1934 med påtegning 1957 hvor Sønderborg Station samt havnesporene på stationssiden ud og med svineslagteriet er på - vil få den scannet og lagt ud -
+ at jeg vil prøve at få tegninger af bygninger på gl Sønderborg Station scannet og lagt på pdf
og et eller andet sted i gemmerne skulle der forhåbentlig gerne være foto af stationen, havnespor derovre på den side samt resten til Solofabrikken - men vi får se

psps - yes Thomas

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sønderborg Havn ann 1988/89 fra Alssiden (35foto) + 1 ekstra

af KimC, 24/2 2012, 07:32 (4663 dage siden) @ h087

Tak for en god billedserie. Den vækker minder, for meget er allerede forsvndet, og Frank Gehrys lejesvende står klar til at forvandle området til en kedelig bolighavn, rasende dyre lejligheder med havneudsigt, den type der er meget svære at udleje andre steder i landet.

I "Udtrækssporet", det spor der tidligere gik til kulkajen, har det inderste spor altid manglet en sporstopper. Den har været udeladt fordi der helt enkelt ikke var plads til den. Ser man for enden af det spor kan man se at der mindst en gang har været brug for den, idet der er flangemærker i asfalten. Efter sporet ophører falder arealet ned mod havnen. Eftersom sporet er relativt nyt, og det nuværende spor kun har været brugt som udtræk fra Solofabrikken, må det have været en Mx eller My der har været på vej i baljen, for maskinen vendte altid den vej når de kørte til Solo. Jeg har et billed og vil se om jeg kan finde det i løbet af weekenden.

af Ekaeli007, 24/2 2012, 08:49 (4663 dage siden) @ KimC

og således forgår verdens herlighed, trist med de "nye havnekvarterer" kun for pengestærke mennesker. Nå jeg kan vel snart se tilbage på årene der er gået. Meget er sket, men jeg ville gerne have været foruden disse nye kvarterer, hvis der så var lavet noget industri på de grunde,
men det ryger jo desværre væk til andre eksotiske steder Europa Asien ingen nævnt ingen glemt.

og lokal godstoget det er en lastvogn med hænger, ovenikøbet måske en gigaliner som de kalder det host naboen mod syd.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Gert, Aalborg, 24/2 2012, 10:18 (4663 dage siden) @ Ekaeli007

det er simpelt hen skandaløst med opførelsen af alle disse korthuse langs havnefronterne for at optimere bygherrernes profit. Kommunerne gnider sig på kommunekassen ved salget af deres grunde til høje priser i de tilfælde, at arealerne er kommunal ejendom.
Man kan somme tider få mistanker om returkommision.

Jeg tror, at man kommer til at fortryde disse byggerier inden alt for mange år.

Totalt ødelæggende for de spændende miljøer der er i de områder. Også i relation til jernbanerne.

Gert

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2012, 09:53 (4663 dage siden) @ h087

psps - yes Thomas

Kære Henning

Savle, savle.....jeg takker mange gange.....savle, savle....:-)

Bedste hilsner

Thomas

af cck @, 24/2 2012, 20:16 (4662 dage siden) @ h087

Hej Henning

Disse billeder vækker virkelig minder, det var tider der i 80´erne hvor der trafik af margarine og korn på denne bane. Jeg har mange gang været med til rangeringenm,da jeg indtil nedlæggelse af vognopsynet var udstationeret der.

Jeg savner lige nogle billeder af området ved margarinefabrikken på sydsiden af broen.

Tak for de fine billeder.

cck:-)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/2 2012, 01:06 (4662 dage siden) @ cck

Hej Henning :-)

Tusind tak for de spændende (og for modelbyggeren meget inspirerende) billeder fra Synneborg.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Per Sørensen @, Hg, 27/2 2012, 18:35 (4659 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej alle

Solofabrikken er en meget fin idé til modelbanen; - så kan der stå et par kølevogne der eller en enkelt fra Oliemøllen.
Jeg ved godt det ikke er for kønt, men det er da en art Magarinefabrik.

[image]

Venligst

Ped

af Georg Schmidt, 27/2 2012, 22:08 (4659 dage siden) @ Per Sørensen

Et par billeder fra Sønderborg fra foråret 1977.
[image]
[image]
Vogne på begge sider.

Fotos A B Sillesen.
Mvh
Georg

af Georg Schmidt, 27/2 2012, 23:49 (4659 dage siden) @ Georg Schmidt

Flere billeder fra Sønderborg foråret 1977.
[image]
Stationsbygningen i Sønderborg der på dette tidspunkt kun var 10 år gammel.
[image]
[image]
Sikringsanlægget var et 1954 anlæg opsat i 1967.
[image]
Ikke helt skarpt, men viser alligevel den store godsaktivitet der var i Sønderborg.
[image]
[image]
[image]
MA 466 i Sønderborg forår 1977.

Fotos A B Sillesen
Mvh
Georg

Sønderborg Havn ann 1988/89. Hvilke Mærsk skibe?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/2 2012, 15:01 (4658 dage siden) @ Georg Schmidt

> [image]

Nogle der ved hvilke Mærsk både vi ser i baggrunden, og hvorfor de ligger der?

Måske Shipmik ved noget :-D

Med sejlende mojn
Klaus

--
[image][image][image]

af Ekaeli007, 28/2 2012, 15:18 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg kan erindre der var en periode , jeg tror det var flere år, at markedet for tankskibe var fuldt op, så derfor blev de lagt op,Der var simpelthen ikke nok olie at sejle med. jeg kan desværre ikke huske navnene på skibene, en anden ting jeg tænker på det var da SCandlines havde deres stillehavsflåde liggende i Nakskov, kan måske nogen bidrage med lidt billeder derfra, det haster ikke, bare hvis nogen har noget og har tid til at smide dem på Jernbanen, på forhånd tak

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Steff, 28/2 2012, 17:57 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

Go´aften K.B.

"Min tid" i Sønderborg startede i 1972, hvor de omtalte tankere fra Maersk også lå dér. I anden anledning fik jeg fortalt - som også tidligere skrevet - at de var lagt op til bedre tider. Selvom svært at se, var det faktisk mindre "produkttankere" der lå i sundet. Altså nogle der blev anvendt, til bl.a. at sejle den raffinerede olie fra Holland/England til f.eks. Skandinavien/Danmark mv. De såkaldte supertankere klarede turen var de arabiske/afrikanske lande og til Europa.

Om det er helt korrekt i detaljen ved jeg ikke, men det er altså som jeg fik det fortalt (og husker det).

Ellers kan jeg hilse og sige (og det VED jeg), at der var MEGET strøm det pågældende sted og man skulle være forsigtig med en "aftensvømmetur" med start fra broen efter en tur i Langballigau! Men DET er en anden historie;-) .

--
Steffen Dresler

af Flemming Jakielski, Rødovre, 28/2 2012, 17:59 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

I 1976-77 lå Peter og Prima Mærsk (De to nærmeste) og i det fjerne Karen Mærsk sammen med Anglo Mærsk oplagte som følge af oliekrisen.

Længere oppe i bugten lå nogen af de dengang rigtig store. T/S A.P.Møller (100.000 TDW) og T/S Dirch Mærsk (200 000 TDW). Senere kom bl.a Regina Mærsk på 285.000 TDW.

V.H.

Flemming J

> [image]

Nogle der ved hvilke Mærsk både vi ser i baggrunden, og hvorfor de ligger der?

Måske Shipmik ved noget :-D

Med sejlende mojn
Klaus

af shipmik, 28/2 2012, 21:32 (4658 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det er helt korrekt hvad Flemming J nævner. Blot lidt detaljer omkring dem. Skibene kom til Sønderborg i den her ordning:
Peter Mærsk: Ank. 1. februar 1975 og lå til april 1978
Anglo Mærsk: Ank. 3. februar 1975 og lå til april 1978
Prima Mærsk: Ank 14 marts 1975 og lå til maj 1977
og
Karen Mærsk: Ank 20 marts 1975 og lå til januar 1979. I december 1976 skiftede skibet navn til Oluf Mærsk fordi navnet Karen Mærsk skulle bruges til en nybygning fra Lindøværftet.
Prima Mærsk blev solgt til et amerikansk rederi og sejlede videre til 1981, mens Peter og Anglo blev slæbt til Taiwan for ophugning. Karen/Oluf Mærsk blev solgt til italienere og sejlede videre til 1991. Peter, Anglo og Prima var turbine tankere, der i lyset af den første oliekrise havde et gigantisk bunkersforbrug og derfor var ganske uøkonomiske at sejle med.

Shipmik

Sønderborg Havn ann 1988/89. Hvilke Mærsk skibe? Mange tak..

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/2 2012, 21:51 (4658 dage siden) @ shipmik

Jeg takker mange gange for de fyldestgørende svar :-)
Havde en gang en artikel liggende netop omkring de pågældende skibe, der var blevet arkiveret til senere og grundigere gennemlæsning. Desværre i "kassen for senere sortering", så den har ikke lige været til at grave frem :-P Men så blev hukommelsen jo heldigvis frisket lidt op nu ;-)

Og Steff det er sjovt som de føromtalte studieture rundt i byen kunne ende med en svømmetur. Har dog ikke selv taget en fra broen, men dog tilskønnet andre at tage en :-D Og disse studieture, har sjovt nok for de fleste været i forbindelse med at man alligevel var på skole dernede for at lærer at hejse flaget til tiden, så der ikke blev ringet fra plejehjemmet og klaget ca 2 min over tid :-P :-D
Heldigvis kunne sygeplejeskolen levere udemærkede støttepædagoger til disse studieture rundt i Byen :-D :-D

Stort mojn herfra
Klaus

--
[image][image][image]

af Steff, 28/2 2012, 22:23 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ohhhh K.B. Du er dog den sande kender af problemstillingerne med flaghejsning mv. Og det kostede en ekstra flaghejsning at udtale over hele byen "Humør på taget":-) .
Nå, svømmeturen var en gang ved at ende galt p.g.a. strømmen og blev ikke gentaget mere.
A pro pos sygeplejeskolen, så hed dydens vogter - der jo skulle passe på de små lam - M.S. Thom...., I daglig tale Motorskibet Thom....:-P

Fortsat god aften
Steff hold 72-2.

NB: Vi bør jo have lidt jernbanemæssigt.

En fidus til at komme hurtigere og billigere hjem end med lyntoget fredag middag var denne. Mandag morgen køre ud i lufthavnen og trække et nummer for afbestillingpladser. De var nemlig VIRKELIGT billige (også selvom man havde frikort)og 4 til 5 timer hurtigere til København. Derefter over på den anden side og bestille en billet. Fredag ringe ud og høre hvilket nummer der kunne komme med flyet. Manglede kun et nummer ringe igen og afbestille sin tidligere bestilte billet. Vupti, en næsten gratis billet til København. Fly Cimber Air:-D .
Mærkværdigt nok blev der sat en stopper for denne for unge så gunstige rejsemåde:-( .

--
Steffen Dresler

af Georg Schmidt, 28/2 2012, 22:52 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

De helt store lå lidt længere oppe i Alssund i Sandvig.
[image]
[image]
Godt nok lidt udenfor jernbanesporene.:-D
Mvh
Georg

af helge ejvin ove frederiksen @, 1/3 2012, 00:03 (4657 dage siden) @ Georg Schmidt

Avisen med billederne viser 1979, der havde jeg netop været i Sønderborg
året før og påmønstre Elisabeth Mærsk, ca 100.000t ton, vi afgik direkte
til Gadaffiland, Libyen, efter heavy fuel til Bahamas. Ifølge den forside
fra Politikken med flere tankere, så lå Elisabeth sammenfortøjret med to
andre tankere. Ove.

af Ekaeli007, 29/2 2012, 00:30 (4658 dage siden) @ K.B.Andreasen

mmmh studieture med støttepædagoer de skal jo ikke være så kedeligt, men kan det tænkes det var lidt vilde fester og drinks med hospitalssprit, nå og så afsted hjem til mors kødgryder i weekenden med toget hvor man tog den på langs til Nyborg og så ombord på færgen og få en god plads nede i bunden af færgen alt sammen inkluderet af nogle bistert udseende MP der stod på Nyborg færge og råbte husk at du ikke få knaphulsbetændelse ja ja det var dengang, men ind imellem havde man da tid at nyde nogle dejlige oprangeringer.

æv jeg kom lidt bort fra emnet men kunne ikke dy mig.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Sønderborg Havn ann 1988/89 fra Alssiden (35foto)+1ekstra ++

af h087 ⌂, køge, 27/2 2012, 19:22 (4659 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 27/2 2012, 19:40

Hej

først lige PED - fin ide - og så må jeg se at komme til Helsingør snart - det må vi lige snakke om - hvis ikke du evt skal til Valby - og vi ses derinde

og som skrevet - genfandt jeg nogle sporplaner fra 1921 og 1934/57

her først fra "topedosporet - her ser det ud til at Vandbygningsvæsenet og Marineministeret har haft noget der og kranen der omtales i denne tråd er også med på planen
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=26483

[image]

dernæst fra venstre set fra Sønderjyllandssiden - Alssiden med sporene fra smalsporstiden - hvor sporene ved slottet må være gasværkssporene der også nævnes i ovenstående linktråd

[image]

[image]

[image]

og så fra planen 1934/57 på Sønderjyllandssiden hvor sporet går under broen og forbi hotel Alhambra - der i mine ører lyder som et folkeligt sted med "dansant mm" - nogen som ved mere om dette sted - og videre til oplagsplads og slagteriet

[image]

mvh
henning h087

og større billeder og pdf ligger her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=540&action=lastpost

og efterskrift - yes Thomas

--
med venlig hilsen

Sønderborg Havn ann 1988/89 fra Alssiden (35foto)+1ekstra ++

af h087 ⌂, køge, 27/2 2012, 21:30 (4659 dage siden) @ h087

Hej

der manglede lige denne også

[image]

sorry:-( :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Sønderborg Havn ann 1960.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/3 2012, 12:13 (4655 dage siden) @ h087

I efteråret 1960 afholdt forsvaret efterårsmanøvren "Hold fast" i Sønderjylland (omkring Sønderborg og Haderslev). Undertegnede var med dengang, og med var også fotografiapparatet. Desværre blev det til mere efterårsmanøvre end til fotografering, --men nogle fotos blev det da til.

Her lige en foreløbig smagsprøve taget på havnen - vist optaget nogenlunde nedenfor Sønderborg Kaserne ("Slottet"), som h087 benævner den:

[image]
Sønderborg havn, 20. september 1960.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Sønderborg Havn anno 2018

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/8 2018, 19:57 (2289 dage siden) @ h087

Havneside på Als er desværre meget forandret i 2018
Der er imellem tiden kommet en stor Hotel "ALSIK" , Kulturhus/Bibliotek, så dette er de
resterende overlevne fra havnebanens tid.
Ses her ved tidl. Solo-område
[image]
[image]
Sønderborg 22/8-2018

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak