Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

16 vogns prøve S-tog på Farumbanen 1977 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 23/2 2012, 18:54 (4663 dage siden)

Jeg har engang set et billede af et 16 vogns 2. generations prøve S-tog, på Farumbanen taget omkr. 1977.
Det der undrer mig i denne forbindelse er, at jeg et andet sted, vist nok på jernbanen.dk har et billede af en S-togsstamme på i hvert fald flere end det maksimale/normale antal på otte vogne. Under dette billede stod der at man kunne køre med højest fire pantografer aktiveret.
Er det fordi mere end fire pantografer på én vognstamme vil trække for meget strøm?
Det kunne jo selvfølgelig ikke betyde så meget dengang i 1977, da det kun var prøvetoget, der kørte på Farumbanen.

Jeg håber nogen brugere derude på jernbanen.dk kan svare mig på mit, måske lidt mærkelige spørgsmål. Der er jo unægteligt en kolosal viden blandt brugerne.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak