Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederikshavn / Nordjylland 2012 (Generelt)

af MYMXnord, Frederikshavn, 23/2 2012, 15:26 (4664 dage siden)

Hej

Jeg har de seneste dage kunne konstaterer at der på arealet i Frederikshavn imellem banegården og godsterræn Kragholmen aflæsses mængder af beton sveller:-) :-)

Det må jo tyde på der er noget igang på det Nordjyske Jernbane net her i 2012 - Har tidligere læst om renovering af jernbanen i Nordjylland her i forum et sted, men nu ser det ud til der sker noget.
Desuden opsætter -måske Bane DK , i disse dage hegn ud mod Kragholmen til gods sporene, det har måske noget med ovennævnte projekt at gøre??

Nogen her der kan byde ind med lidt oplysninger vedr. tid/projekt etc.:-)

--
[image][image]

Frederikshavn / Nordjylland 2012

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/2 2012, 15:44 (4664 dage siden) @ MYMXnord

Hej

Jeg har de seneste dage kunne konstaterer at der på arealet i Frederikshavn imellem banegården og godsterræn Kragholmen aflæsses mængder af beton sveller:-) :-)

Det må jo tyde på der er noget igang på det Nordjyske Jernbane net her i 2012 - Har tidligere læst om renovering af jernbanen i Nordjylland her i forum et sted, men nu ser det ud til der sker noget.
Desuden opsætter -måske Bane DK , i disse dage hegn ud mod Kragholmen til gods sporene, det har måske noget med ovennævnte projekt at gøre??

Hej MIchael

Måske kan du finde nogle svar her på jernbanen.dk og på bane.dk.

Der står også en ordentlig stabel betonsveller på læssevejen i Brønderslev.
Der er stopskilt foran et af sporskifterne ind til læssevejen i Brønderslev, så gad vide om skæbnens ironi mon skulle være, at betonsvellerne er ankommet på super miljøvenlig vis på ryggen af en (dvs. mange!) lastbil(er) ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af jaer, 23/2 2012, 15:51 (4664 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Der står også en ordentlig stabel betonsveller på læssevejen i Brønderslev.
Der er stopskilt foran et af sporskifterne ind til læssevejen i Brønderslev, så gad vide om skæbnens ironi mon skulle være, at betonsvellerne er ankommet på super miljøvenlig vis på ryggen af en (dvs. mange!) lastbil(er) ?.

Det er faktisk væsentligt billigere (!!) at anvende lastbiler.

/Jan

af MYMXnord, Frederikshavn, 23/2 2012, 20:31 (4663 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Tusind tak for dit svar:-) ;-)

--
[image][image]

af Erik Kjærgaard, 23/2 2012, 18:40 (4664 dage siden) @ MYMXnord

Tjah - prøv blot at følge lidt med i medierne (såvel de trykte som på internettet).

Der er lukket fra først i juni til først i september. Og allerede i april startes der med sporudskiftning i Bl og Vr.

Det er selvfølgelig let blot at spørge "er der ikke lige nogen, der vil komme og tørre op efter mig". Jeg gider ikke lige selv.

Oplysningerne har været tilgængelige i flere måneder, så lidt selvaktivitet kunne være ønskeligt.

Der skrives om "Bane DK" i Fh. Menes der ikke "Banedanmark"????

Nu var jeg i mit gode humør i dag, så jeg lavede et slags svar til dig. Fremover vil jeg lige huske "MYMnord", når jeg støder på det i fremtiden.

af MYMXnord, Frederikshavn, 23/2 2012, 19:56 (4663 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Hr. Erik Kjærsgaard.

Jeg beklager hvis jeg har "trådt" dig over tæerne i denne sag. Umiddelbart synes jeg det er brænd ærgeligt at visse i dette forum har "svært" ved at accepterer os almidelig dødelige jernbane interesserede.Jeg kan desværre ikke identificerer alle de steder / byer/ lok etc. man byder ind med, men nyder de mange indlæg, foto og historier i dette forum.

Jo jeg KUNNE have skrevet Bane Danmark, men hvad betyder det....og ja jeg spørger blot!! beklager i dette forum hvis jeg har spurgt forkert??..og naturligvis kunne jeg have søgt andre steder for svar.

Mit ønske er dog blot lidt mere accept så der kan være plads til alle i dette forum...måtte du eller andre være uenige synes jeg, desværre vi afskærer os fra rummeligheden i dette forum.

--
[image][image]

af jaer, 23/2 2012, 22:06 (4663 dage siden) @ MYMXnord

Jeg beklager hvis jeg har "trådt" dig over tæerne i denne sag. Umiddelbart synes jeg det er brænd ærgeligt at visse i dette forum har "svært" ved at accepterer os almidelig dødelige jernbane interesserede.Jeg kan desværre ikke identificerer alle de steder / byer/ lok etc. man byder ind med, men nyder de mange indlæg, foto og historier i dette forum.

Michael, der er desværre nogle, som går i meget små sko i denne verden, men med store øjne og ører; så selv antallet af nitter på modeller ikke må være forkert!

Jeg har lært, at der findes ikke dumme spørgsmål, men kun dumme svar, og hvis man ikke kan lide et spørgsmål, så burde man lade være at svare. Der er jo også noget med at tale er sølv, men tavshed er guld.

Men du kan se frem til en sommer, hvor der arbejdes på hele strækningen fra Lindholm til Frederikshavn. Der startes ud i Brønderslev, hvor spor og sporskifter skal fornyes og udveksles (en del skinner genbruges), så det kommer næsten til at ligne dette, som er fra Skærbæk i september 2011 (apropos: se også Skærbæk 1973):
[image]

og fra nordsiden:

[image]

Dernæst skal Vrå ombygges, og så, når strækningen spærres helt, skal der ombygges i Sulsted samt på strækningen mellem stationerne.

Der sker også noget i spor 1 på Kvissel samt en stump i Frederikshavn (ude ved vaskehallen), men de største arbejder er på fri bane, hvor sporet visse steder skal sænkes en del for at undgå dæmningsudvidelser.

I juli måned skal man så også over 3 uger skifte skinnebefæstigelsen på Limfjordsbroen.

Og så er der også lige en stor del broer, som skal renoveres, fornyes eller fjernes, plus ombygning af en hel del overkørsler.

Der er spærret for al trafik mellem Lindholm og Hjørring fra 2. juni til slutningen af august, og strækningen mellem Hjørring og Frederikshavn er spærret fra 2. juni helt til engang i oktober.

Og omkring svellestakken: Jeg har hørt et tal omkring nye 100.000 sveller.

/ Jan

af MYMXnord, Frederikshavn, 24/2 2012, 11:20 (4663 dage siden) @ jaer

Hej Jan

Jeg kan kun være helt enig med dig omkring rummeligheden i dette forum, eller i visse tilfælde mangel på samme.

Mange tak;-) for dine gode foto og forklaring på forløb mht. den kommende arbejde på Vendsysselbanen. Spændende forløb du beskriver.:-) :-)

Tror du ud fra dit kendskab til denne form for arbejde at havnen i Frederikshavn vil blive anvendt til eks. ballastmateriale - dette skete bl.a i 2009/10 for Skagensbanen?? Her anvendt Njba MX 26 Tørfisken fra Midtjyske Jernbaner til dette arbejde

Vil se frem til projektet:-)

--
[image][image]

af re20000, 24/2 2012, 19:44 (4662 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der skrives om "Bane DK" i Fh. Menes der ikke "Banedanmark"????

Nu var jeg i mit gode humør i dag, så jeg lavede et slags svar til dig. Fremover vil jeg lige huske "MYMnord", når jeg støder på det i fremtiden.

Problemer med mavesyren?

Nold

af Jens MO-Møller @, 24/2 2012, 20:44 (4662 dage siden) @ re20000

Der skrives meget om rummelighed i dette forum, men det kan altså også trækkes langt ud over, hvad der er rimeligt. Et mindstekrav til spørgsmål må vel være, at man forinden har sat sig bare nogenlunde ind i problematikken og ikke blot i blinde fyrer spørgsmål af i een uendelighed og så håber på, at nogle vil bruge tid og kræfter på at besvare spørgsmål, som ofte kræver, at man på det nærmeste skal helt tilbage til skabelsen, for at kunne besvare visse spørgsmål! Sloganet om, at der ikke findes "dumme spørgsmål, men kun dumme svar" skal nok tages med et meget stort gran salt.

Forumsiden er efterhånden vokset til 123 sider, men hastighedsforøgelsen kunne vel nok dæmpes en hel del, hvis man lige bruger nogle minutter på at gennemtænke et evt. spørgsmål, inden man klikker på OK - Send. Samtidig kunne man jo også bruge et par minutter på lidt korrekturlæsning, således at man undgår helt hjælpeløse formuleringer!

Venlig hilsen

Jens Møller

af himmerlandsbanerne, 24/2 2012, 21:54 (4662 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvem er det nu der sætter sig til at være gud/dommer over hvem der må skrive hvad hvornår

af Jesper, 25/2 2012, 00:18 (4662 dage siden) @ Jens MO-Møller

Med en svar er guld taktik ville overflødige bedrevidende indlæg spare forummet for adskillige sider! Næsten ethvert indlæg afføder spændende debatter og fotos som ikke har været vist før. Bare min mening

af jaer, 25/2 2012, 12:47 (4662 dage siden) @ Jens MO-Møller

Der skrives meget om rummelighed i dette forum, men det kan altså også trækkes langt ud over, hvad der er rimeligt. Et mindstekrav til spørgsmål må vel være, at man forinden har sat sig bare nogenlunde ind i problematikken og ikke blot i blinde fyrer spørgsmål af i een uendelighed og så håber på, at nogle vil bruge tid og kræfter på at besvare spørgsmål, som ofte kræver, at man på det nærmeste skal helt tilbage til skabelsen, for at kunne besvare visse spørgsmål! Sloganet om, at der ikke findes "dumme spørgsmål, men kun dumme svar" skal nok tages med et meget stort gran salt.

Jeg er helt ening i, at man selv bør forsøge at finde nogle svar, men til det konkrete spørgsmål er det nu ikke let lige at finde noget meget konkret.

Carsten henviser til Banedanmarks fornyelsesplan, men der er jo ikke nogle, som kan sige, at det er 100% sandhed. der står ting i den plan, som ikke lige overholder de angivne tidsterminer. Der er heller ikke noget på et naturlige sted på BDKs hjemmeside.

Et andet af Carstens link har en overskrift, der handler om Odderbanen. Det er jo ikke let at vide, at den så også udvikler sig til noget om Vendsysselbanen, og hvis man så ikke søger på lige det ord, kan det hurtigt gå galt.

Det er som om, at hvis man ikke lige ved noget, så skal man sandelig have et hak i tuden, hvis man stikker næsen for langt frem. Her er ikke alle jernbaneentusiaster særligt hjælpsomme! Der skal bare en lille fejl til, så falder der brænde ned. Skam få den, der bare tænker på at nævne ordet "skiftespor". Eller ikke får skrevet korrekt omkring Banedanmark.

Hvis man ikke kan bidrage med noget, så er det altså bedre at holde k...., frem for at komme med en sviner. Der er jo ikke krav om, at man partout skal svare på indlæg, hvis det eneste man kan bidrage med er at udstille andres uvidenhed.

Jeg ser tit indlæg, som i min optik er tåbelige spørgsmål, men der er jo en årsag til at de stilles. Og alle kan jo ikke vide alt eller have idé om, hvor man kan finde viden. Her vil et link så være bedre end blot at fortælle folk, at det kan de selv finde ud af.

/Jan

Præcision i spørgsmål og brainstorming

af UTJ, 25/2 2012, 15:10 (4662 dage siden) @ jaer

Et andet af Carstens link har en overskrift, der handler om Odderbanen. Det er jo ikke let at vide, at den så også udvikler sig til noget om Vendsysselbanen, og hvis man så ikke søger på lige det ord, kan det hurtigt gå galt.

Det er som om, at hvis man ikke lige ved noget, så skal man sandelig have et hak i tuden, hvis man stikker næsen for langt frem. Her er ikke alle jernbaneentusiaster særligt hjælpsomme! Der skal bare en lille fejl til, så falder der brænde ned. Skam få den, der bare tænker på at nævne ordet "skiftespor". Eller ikke får skrevet korrekt omkring Banedanmark.

Hvis man ikke kan bidrage med noget, så er det altså bedre at holde k...., frem for at komme med en sviner. Der er jo ikke krav om, at man partout skal svare på indlæg, hvis det eneste man kan bidrage med er at udstille andres uvidenhed.

Jeg ser tit indlæg, som i min optik er tåbelige spørgsmål, men der er jo en årsag til at de stilles. Og alle kan jo ikke vide alt eller have idé om, hvor man kan finde viden. Her vil et link så være bedre end blot at fortælle folk, at det kan de selv finde ud af.

Når jeg, og jeg kan jo kun tale for mig selv, skriver lidt spidst til dårligt formulerede spørgsmål er det ud fra devisen om at et ordentligt svar kun kan komme frem, hvis det ikke er for bredt og upræcist. Og jeg synes egentlig også at man skal gøre sig den ulejlighed at undersøge tilgængelige kilder (bøger, tidsskrifter og imtermettet, herunder denne hjemmeside) før man stiller et spørgsmål her i forum.

Desuden skal man være klar over at brede spørgsmål ofte indeholder en hel masse delspørgsmål og at svar ofte rammer ganske godt ved siden af. Så bliver det mere moderne kollektiv 'branistorming' end deling af viden. Og spørgeren bliver som sådan ikke meget klogere. Hjernestorm kan selvfølgelig have sin egen berettigelse, hvad vores endeløse spekulationer om f.eks. IC4 vidner om, og det kan være nok så fornøjeligt, hvis ikke det kvæler den hyggelige udveksling af viden om tog og jernbaner.

Og ja man skal ikke håne og udstille andre, men det er svært, hvis brede tågede ønsker og spørgsmål blot flyder ind, uden hensyntagen til at dette er et offentligt rum, hvor alle kan læse indlæggene og at indlæg faktisk bliver taget seriøst i de fleste tilfælde.

;-)

af MYMXnord, Frederikshavn, 25/2 2012, 20:06 (4661 dage siden) @ jaer

Hej Jan

Først og fremmest tak til dig,Carsten og de øvrige der har svaret konkret på mit "dumme" spørgsmål.

Det var da ikke tilsigtet at generer nogen med mit spørgsmål i torsdags, og hvordan pokker skulle jeg vide det via BDK`s hjemme side og arkiv er et sted med "fornyelselplaner" der gav svaret ,sammenholdt med et link her på siden via Odderbanen.

Jeg er relativ ny her i en moden alder fordi jeg nyder at læse alle de gode indlæg, se foto og læse spørgsmål til jernbanerne i Danmark. Og ja takket være Tommys side:-)

Men fremover holder jeg mig tilbage for "eksperterne" på Jernbanen.dk. Jeg synes ikke jeg at i fremtiden gider stikke hovedet frem for at få læsset beskyldninger om uvidenhed, mangen på staveplade etc - blot for at jeg er kommet til at stille et enkelt spørgsmål, som for nogle åbenbart synes var for "dumt".

--
[image][image]

af h087 ⌂, køge, 25/2 2012, 20:21 (4661 dage siden) @ MYMXnord

Hej

MXMYnord

jeg syntes ikke at du skal holde dig tilbage med at spørge - alle har begyndt et sted - og hvis nogen er så "kloge" at de ikke vil svare - så kan det jo godt være at vi andre "ikke så kloge" vil det ( hvis vi kan !! ) - så hold dig ikke tilbage

hukommelse må være noget selektivt noget - eller vidste nogen det hele fra begyndelsen - wasdas

henning orlowicz - h087 - wasdas

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/2 2012, 00:07 (4661 dage siden) @ MYMXnord

Hej

Hej Michael

Jeg kunne måske byde ind med lidt billeder her fra Frashawn:

Så vidt var antallet af sveller nået til, fredag den 24. februar 2012:

[image]

Og langs Kragholmen er hegnet ganske rigtigt ved at blive fornyet, og tjørnekrattet langs det gamle hegn er ligeledes fjernet:

[image]

Læg mærke til, at så snart man graver i "jorden" her, så kommer der det fineste hvide strandsand op fra hullet.
Det skyldes, at hele Kragholmen (som oprindeligt var en holm) blev udvidet betragteligt med opfyldning dengang - oprindeligt gik kystlinien langs med Skippergade!
Opfyldningen under det nuværende posthus på Skippergade, som blev bygget sidst i 1960'erne, består bl.a. af dagrenovation, så det er ikke godt at vide, hvad der befinder sig dernede - der bliver sikkert lidt "guf" for arkæologerne at granske i om et par tusind år!

Læg mærke til læssefritrumsprofilgalgestakajværket i billedets højre side (til højre for velfærdsbygningen) - det er jo et herligt stykke nips til modeljernbanen.

Bagved svellestablen står denne herlige lille vogn med skinnebushjul - den har stået i det område ligeså længe jeg kan huske (dvs. over 14 dage!):

[image]

Det er jo også et herligt stykke nips til modeljernbanen!
Rundt omkring langs med læssevejen finder man også andet herligt "rod" og løsøre, som for en (model-)jernbaneentusiast er indbegrebet af stationsmiljø, bl.a. en kule, dynger af gammelt jern, gamle sveller m.m.
Den slags er efterhånden blevet et sjældnere syn andre steder, som er blevet mere "sterile" og "strømlinede" efter diverse oprydningsrunder.

Og ja, det bliver spændende at se, om der bliver skibet ballast ind via Frederikshavn Havn, og hvem der evt. måtte vinde entreprisen med kørslen med ballastvogne (medmindre at det ender som meget miljøvenlig lastbiltransport!).
I så fald bliver dette materiel spærret inde på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm i den periode, hvor sporarbejdet mellem Lindholm og Hjørring står på, og mon der så ikke byder sig en lejlighed eller to til at få et billede af det.
Jeg husker også kørslen med ballast for NJ / SB og fik da også et par billeder af Tørfisken og ballastvogne, da de stod på havnesporet ved langs kajen ved Stena Scanrails færgeleje.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af MYMXnord, Frederikshavn, 26/2 2012, 10:22 (4661 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af MYMXnord, 26/2 2012, 10:59

Hej Carsten

Tak for dine fine foto, og ja er et område omkring Kragholmen der ikke har den lange historie bag sig grundet inddæmningen til banen & havnen.

Bliver spændende at følge arbejdet på jernbanen her i sommeer.

Og ja måske kan vi være heldig med havneområdet som i 2009/10:
[image]
MX 26 Midtjyske jernbaner på Sten Kajen Frederikshavn marts 2010

[image]
MX 26 Midtjyske jernbaner på Stena kajen Frederikshavn marts 2010

--
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak