Hej
Jeg har de seneste dage kunne konstaterer at der på arealet i Frederikshavn imellem banegården og godsterræn Kragholmen aflæsses mængder af beton sveller
Det må jo tyde på der er noget igang på det Nordjyske Jernbane net her i 2012 - Har tidligere læst om renovering af jernbanen i Nordjylland her i forum et sted, men nu ser det ud til der sker noget.
Desuden opsætter -måske Bane DK , i disse dage hegn ud mod Kragholmen til gods sporene, det har måske noget med ovennævnte projekt at gøre??
Nogen her der kan byde ind med lidt oplysninger vedr. tid/projekt etc.
Hej Michael
Jeg kunne måske byde ind med lidt billeder her fra Frashawn:
Så vidt var antallet af sveller nået til, fredag den 24. februar 2012:
Og langs Kragholmen er hegnet ganske rigtigt ved at blive fornyet, og tjørnekrattet langs det gamle hegn er ligeledes fjernet:
Læg mærke til, at så snart man graver i "jorden" her, så kommer der det fineste hvide strandsand op fra hullet.
Det skyldes, at hele Kragholmen (som oprindeligt var en holm) blev udvidet betragteligt med opfyldning dengang - oprindeligt gik kystlinien langs med Skippergade!
Opfyldningen under det nuværende posthus på Skippergade, som blev bygget sidst i 1960'erne, består bl.a. af dagrenovation, så det er ikke godt at vide, hvad der befinder sig dernede - der bliver sikkert lidt "guf" for arkæologerne at granske i om et par tusind år!
Læg mærke til læssefritrumsprofilgalgestakajværket i billedets højre side (til højre for velfærdsbygningen) - det er jo et herligt stykke nips til modeljernbanen.
Bagved svellestablen står denne herlige lille vogn med skinnebushjul - den har stået i det område ligeså længe jeg kan huske (dvs. over 14 dage!):
Det er jo også et herligt stykke nips til modeljernbanen!
Rundt omkring langs med læssevejen finder man også andet herligt "rod" og løsøre, som for en (model-)jernbaneentusiast er indbegrebet af stationsmiljø, bl.a. en kule, dynger af gammelt jern, gamle sveller m.m.
Den slags er efterhånden blevet et sjældnere syn andre steder, som er blevet mere "sterile" og "strømlinede" efter diverse oprydningsrunder.
Og ja, det bliver spændende at se, om der bliver skibet ballast ind via Frederikshavn Havn, og hvem der evt. måtte vinde entreprisen med kørslen med ballastvogne (medmindre at det ender som meget miljøvenlig lastbiltransport!).
I så fald bliver dette materiel spærret inde på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm i den periode, hvor sporarbejdet mellem Lindholm og Hjørring står på, og mon der så ikke byder sig en lejlighed eller to til at få et billede af det.
Jeg husker også kørslen med ballast for NJ / SB og fik da også et par billeder af Tørfisken og ballastvogne, da de stod på havnesporet ved langs kajen ved Stena Scanrails færgeleje.