De gamle Kupévogne -hvor? bare lidt tanker i almindelighed. (Generelt)
Bare sådan lidt tanker om det UTJ skrev og det LB svarede, i al almindelighed!
Jeg forstår GODT hvorfor UTJ skriver som han gør. Men det er jo en GENEREL bemærkning og ikke lige møntet på LB.
Alt for ofte starter en tråd med ”jer erindre”, ”jeg mindes”, ”jeg vil gerne ha´”, ”er der ikke lige nogen” o.s.v. Så læner spørgeren sig tilbage, ”brokker sig” måske, hvis ingen reagerer, men tilføre ikke noget som helst. Nogen gange får jeg den fornemmelse, at man keder sig og bare vil have noget at læse. Andre gange kan man nemt se, at vedkommende spørger, overhovedet ikke har gjort noget selv, for at søge information. Tænk ellers, hvor mange spørgsmål, der er blevet besvaret eller som en sidegevinst er kommet til her på Forum.
Altså brug da først søgefunktionen i det mindste. Materielmæssigt er der tusinder af informationer at hente på materielsiderne ”ved siden af”. Yderligere er der links til hundredevis af sider, når man anvender ”links´s links”. Der har været links i trådene her på siderne til udenlandske sider, forslag om anvendelse af ”Wiki”, ”Google” eller I-nettet i al almindelighed samt utallige gange, opfordringer til at erhverve sig den mest basale jernbanelitteratur eller tidsskrifter. For trods at mange ting kan findes på nettet, er der flere informationer i det skrevne på papir, hvis det er ældre dato man søger på.
Men jeg forstår også LB´s lidt frustration over emnet ”kupévogne” eller tilsvarende. For når vi bevæger os ud over ”almindeligheder” har netop nettet sine begrænsninger. Og dér kommer så det skrevne (på papir) ind. Om emnet kupévogne, Signalposten (som er her på nettet), DRM II m/tillæg, P-vognsmateriellets historie, tegninger fra JMJK, DMJK, Skovbo, Lokomotivet samt bøgerne fra DJK og Banebøger. Hist og hér dukker der informationer og billeder op. Sidst museer og klubber, der har gammelt materiel. De har normalt også tegningerne eller man kan fotografere. (Nå ja. Den omtalte kupévogn der stod på Cv var jo åbenbart med i ”Mission Impossible”, da den jo selvdestruererede sig selv fuldstændigt, ærgerligt).
Men specielt tegninger kan det være svært at finde sådan umiddelbart her på nettet, altså selv opsøge.
Og selvfølgelig skal LB da spørge om nogen kan hjælpe med, hvor man eventuelt kan finde dette eller hint, ”da jeg ikke kan komme videre i mine søgninger i det værende kildemateriale som var.............”.
Godt nok ikke det du spurgte om, men en KUPÉVOGN. Det var den eneste jeg lige kunne komme til scannet. Og dér er der masser af detaljer som sikkert går igen på dine ønskede vogne.
Til sidst, ja LB, du har helt ret, det kan (bandeord) da være (bandeord igen) at skulle følge et (bandeord) diesellokomotiv med en bestemt motor billedmæssigt og lydmæssigt gennem hele Danmark. Næsten 100 posteringer uden at bibringe noget som helst andet end samme motiv med forskellig baggrund, gab! Dér mangler andre sider for dette formål. Men det er jo MIN mening.
Så, hjælp med selv at søge informationen (generelt) og når gået i stå skriv HJÆLP og jeg er sikker på, at det vil komme, også selvom man måske ikke lige selv bringer noget nyt. Men andre gør og alle lærer.
Fortsat god aften til alle (og hermed muligvis ”Sturmm, bricht loos”)
--
Steffen Dresler