Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

X2000 Kbh - Gøteborg ophører i April.

af Hedegaard, 23/2 2012, 11:55 (4663 dage siden) @ Morten Hedemann

Det kommer virkelig bag på mig!
Jeg har ikke hørt én eneste svensk pendler sige at han eller hun fortrak at benytte Øresundstoget til Göteborg fremfor X2000.
Tværtimod har der været voldsom kritik af at man på det nærmeste har degraderet Vestkystbanen til Regionaltog-strækning.

af Ekaeli007, 23/2 2012, 13:56 (4663 dage siden) @ Hedegaard

Er det mon fordi når man læser noget fra det Svenske så virker det som om der til tider er kronisk mangel på X2000 og måske fordi at de fleste vil spare tillæget på en sådan forholdsvis kort strækning?? Det er sikkert X31 toget vil da kunne køre strækningen ligeså hurtig eller er det bare mig????

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Morten Hedemann @, 23/2 2012, 14:11 (4663 dage siden) @ Ekaeli007

I pressemeddelelsen står der at man trækker sig fra strækningen fordi det er en underskudsforretning.
I modsætning til Øresundstogene kører SJ for egen regning.
Om to år skal nogle af de svenske kontrakter genforhandles og det vil muligvis give bedre vilkår for
kommerciel trafik for egen regning, så måske vender SJ tilbage der.
Men det er da lidt tankevækkende at SJ ikke mere kører mellem Sveriges anden og trediestørste byer.

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/2 2012, 15:15 (4663 dage siden) @ Morten Hedemann

I pressemeddelelsen står der at man trækker sig fra strækningen fordi det er en underskudsforretning.
I modsætning til Øresundstogene kører SJ for egen regning.
Om to år skal nogle af de svenske kontrakter genforhandles og det vil muligvis give bedre vilkår for
kommerciel trafik for egen regning, så måske vender SJ tilbage der.
Men det er da lidt tankevækkende at SJ ikke mere kører mellem Sveriges anden og trediestørste byer.

Stopper alt trafik mellem Malmø og Gøteborg, eller er det kun X2000?
Hvem kører ellers på strækningen? Kører der Øresundstog helt til Gøteborg?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Morten Hedemann @, 23/2 2012, 17:14 (4663 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvis du klikker på øverste link fra Jacob ville du få svaret.
Det er Øresundstog der kører helt til Göteborg.
Operatør er på den svenske side Veolia efter DSB Firsts kolaps.

af Morten Hedemann @, 23/2 2012, 17:16 (4663 dage siden) @ Morten Hedemann

Sorry link fra Niels - skulle der stå.

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/2 2012, 20:12 (4663 dage siden) @ Morten Hedemann

Hvis du klikker på øverste link fra Jacob ville du få svaret.
Det er Øresundstog der kører helt til Göteborg.
Operatør er på den svenske side Veolia efter DSB Firsts kolaps.

Jeg er ikke helt opdateret med, hvornår DSB stopper og Veolia starter med at køre i Sverige, så derfor gav det ikke mening at kigge på DSBØresund's side.
Da jeg kiggede var den rejse, rejseplanen foreslog mig en flyvetur med SAS, et par Øresundstog og derefter et SJ tog.

Det ville være rart med lidt tekst, i stedet for bare et par kolde links, når man svarer - men det er nok bare mig... :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak