Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk (Generelt)

af cm, 21/2 2012, 15:09 (4665 dage siden)

Hej Tommy!
Jeg ved ikke om det har været forelagt før - men kan ikke finde det med søgefunktionen - så jeg tager chancen:
Er MK ikke placeret "forkert" i jernbanen.dk's oversigt når nu "lokomotivet" er en teknisk fast forbundet enhed med FK (banemotorerne)
Tager jeg fejl når jeg antager, at MK burde have figureret som MK/FK ikke under "DSB lokomotiver" - men hellere under "DSB Lyntog og togsæt" -?
mvh
Christian

--
[image]

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Steff, 21/2 2012, 15:37 (4665 dage siden) @ cm

Hej Christian og Tommy!

Der kan vel ikke herske tvivl om at litra MK/FK var lige som plat og krone på en mønt; det kan ikke skilles ad.
Måske kunne man rubricere sættet som DSB egentligt også gjorde det, nemlig som et "Motorvognsaggregat"? Substitiært som et motorvognssæt på lige fod med IC3 og IC4, hvor delene jo ej heller kan skilles ad og køre "selvstændigt".
Bare nogle tanker.

--
Steffen Dresler

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af h087 ⌂, køge, 21/2 2012, 16:14 (4665 dage siden) @ Steff

Hej

kan sige at sådan har jeg gjort i mange år - at MK/FK 675/676 og fx AD/AY 185/186 sættes sammen - men DSB har i mange år sat op i DRM som selvstændige enheder MK, FK, AD, AY, men har dog i nogle oversigter skrevet som MK/FK eller AD/AY - men som Steff og cm skriver - ingen af dem kan bruges selvstændigt - men er afhængige af hinanden - men gammel vane ...
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Jens MO-Møller @, 21/2 2012, 17:46 (4665 dage siden) @ h087

Hvordan med 2. gen. S-togsvogn MU, som jo aldrig kørte alene, da den jo ikke har førerrum, selvom den rent teknisk kunne køres fra apparatskabet? I virkeligheden var disse vogne vel en slags boostere, men var den motorvogn eller blot alm. vogn sådan rent trafikteknisk set?

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Erik H, Frederikssund, 21/2 2012, 19:53 (4665 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg kommer til at tænke på personvognen/ne Beh/Byh. Denne/disse kunne jo heller ikke køre en adgangen. Det var jo egentlig én vogn, men med tre boggier.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af OLL, Ballerup, 22/2 2012, 00:05 (4665 dage siden) @ Erik H

Jeg kommer til at tænke på personvognen/ne Beh/Byh. Denne/disse kunne jo heller ikke køre en adgangen. Det var jo egentlig én vogn, men med tre boggier.

Mvh.
Erik H

---------------

Hej Erik :-)

Vognene Beh/Byh var de omlitrerede AD/AY vogne:-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/2 2012, 01:23 (4665 dage siden) @ cm

Er MK ikke placeret "forkert" i jernbanen.dk's oversigt når nu "lokomotivet" er en teknisk fast forbundet enhed med FK (banemotorerne)
Tager jeg fejl når jeg antager, at MK burde have figureret som MK/FK ikke under "DSB lokomotiver" - men hellere under "DSB Lyntog og togsæt" -?

Teknisk set burde MK nok været placeret under "DSB lyntog og togsæt" men DSB placerede selv MK lige før MO i Driftsmaterielfortegnelsen. FK-vognene var ligeledes placeret i personvognsafsnittet.

--
[image]

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Stig Bang-Mortensen @, 22/2 2012, 18:20 (4664 dage siden) @ Jens MO-Møller

MU vognen kunne ikke køres fra apparatskabet, men der sad en omskifter (S20) i FU som overstroppede KU og SI-relaerne i FS-vognen og gjorde at man kunne køre med FU-MM fra førerrummet. MU-FS kunne køre uden videre. Dengang sendte man styrestrømme frem og tilbage mellem førerrummene.

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Jens MO-Møller @, 22/2 2012, 19:04 (4664 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Jeg skal aldeles ikke kloge mig på S-tog, for min viden om disse tog er yderst begrænset. Jeg har såmænd blot fået fortalt af en elektrofører for nogle år siden, at det var muligt i rangerstilling at trille langsomt rundt med en solo MU! Der var vel også kun en slags fjederbremse på en sådan vogn, så det har nok kun været i teorien, at spørgsmålet har betydning. Jeg kan ikke forestille mig nogen "flytten rundt" med en MU for egen kraft!

Venlig hilsen

Jens Møller

"Rubricering" af MK/FK i lokomotivoversigten jernbanen.dk

af Stig Bang-Mortensen @, 22/2 2012, 19:36 (4664 dage siden) @ Jens MO-Møller

Der var en opfattelse af at S20 var en rangerkontroller fordi dens ene stilling netop hed "ranger". Jeg kan ikke huske hvad den anden stilling hed. Det samme hed første stilling på kørekontrolleren så forveksling var mulig, men i realiteten betøde ranger to forskellige ting

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak