Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transport af artilleri (Generelt)

af Brian Brodersen @, 20/2 2012, 20:02 (4663 dage siden)

Hej

Jeg sidder her med et udklip fra et tidskrift om dansk jernbane af en eller anden art. Der er et billede af nogle jernbanevogne læsset med artilleritraktorer af typen White 666. Under billedet står der "dansk militærtransport i Oksbøl 1950.
Jeg er som modelbygger af danske militære køretøjer meget interesseret i dette billede, da Whiten er med lukket førerhus, hvilket er lidt af en sjældenhed. Jeg tænkte at en eller anden på dette forum måske har billedet i en kvalitet, hvor man kan se nummeret på køretøjet. Alternativt er der måske nogen, som ligger inde med andre billeder fra 1950'erne/1960'erne hvor der transporteres artilleri.

Med venlig hilsen

Brian Brodersen
Stubbekøbing

Transport af artilleri

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/2 2012, 10:16 (4662 dage siden) @ Brian Brodersen

Jeg er som modelbygger af danske militære køretøjer meget interesseret i dette billede, da Whiten er med lukket førerhus, hvilket er lidt af en sjældenhed. Jeg tænkte at en eller anden på dette forum måske har billedet i en kvalitet, hvor man kan se nummeret på køretøjet. Alternativt er der måske nogen, som ligger inde med andre billeder fra 1950'erne/1960'erne hvor der transporteres artilleri.

Jeg kan kun komme i tanke om denne artikel Militære jernbanetransporter i 1930'erne, der sikkert er for gammel til dit formål.

--
[image]

Transport af artilleri, hjælp lige lidt med!

af Steff, 21/2 2012, 11:27 (4662 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære Brian!

Jeg er meget glad for du som modelbygger ønsker hjælp fra dette forum, men jeg er næsten sikker på, at læsernes -og mine - synske evner ikke er tilstrækkeligt. Kan du hjælpe med selv ved evt. at scanne det omtalte billede så man kan se, eller fortælle hvilket blad du har set det i.
Jeg ved ikke om det give vil give et svar, men det hjælper GEVALDIGT på, hvor der evt. skal søges/ses, OK;-)

--
Steffen Dresler

Transport af artilleri

af cck @, 21/2 2012, 16:12 (4662 dage siden) @ Brian Brodersen

Kære Brian

Der findes en udemærket bog om emnet "Jernbaner i Krig" af Ole Nørregaard Pedersen

Den beskriver hele verden.

CCK

af Brian Brodersen @, 21/2 2012, 17:01 (4662 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg prøver at scanne billedet lidt senere. Jeg kan godt se det er lidt luftigt -det jeg har sendt ud.

Mvh

Brian

af Brian Brodersen @, 21/2 2012, 21:22 (4662 dage siden) @ Steff

Hej Steff mfl.

Hermed et scan af det billede jeg søger. Jeg har scannet hele den kopi jeg har, da det kan være den smule tekst der også er giver nogen en ide om, hvor det er fra.

Brian

af Brian Brodersen @, 21/2 2012, 21:25 (4662 dage siden) @ Brian Brodersen

Billedet kom af en eller anden årsag ikke med jeg prøver igen[image]

af Steff, 21/2 2012, 21:30 (4662 dage siden) @ Brian Brodersen

Go´aften Brian!
Så kan jeg jo godt se at du har problemer med at se nummerplade og andre detaljer. Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe - hjulkøretøjer og artilleri er ikke lige mig. Har nu navnet på bladet? Det kan jo være andre af læserne har bladet og kan hjælpe?

Steff

--
Steffen Dresler

af Brian Brodersen @, 21/2 2012, 21:52 (4662 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Desværre ved jeg ikke noget om, hvor kopien stammer fra. Deter en jeg har fået, og der er ikke nogen angivelse af noget som helst. Det var lidt det jeg håbede en eller anden her kunne hjælpe med, så jeg kunne finde frem til bladet det stammer fra. Det kunne jo være et scan af "originalen" i bladet vil give et bedre resultat end en fotokopi

Mvh

Brian

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 22/2 2012, 16:53 (4661 dage siden) @ Brian Brodersen

"Bladet" er side 101 i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" som DJK udgav i 2003. På billedet i bogen kan man heller ikke se nummeret. Som fotokilde er angivet "Varde Museum" - måske kan de hjælpe dig?

mvh
Ole Gold

af Steff, 22/2 2012, 20:12 (4661 dage siden) @ Ole Gold

Godaften!

Sidder og tænker på om der stadig skulle være et "Dansk Artillerimuseum" i Varde? De kunne måske hjælpe? Bare en tanke.
Ellers er der vel ikke andet at gøre end at kontakte museet i Varde direkte.

Fortsat god aften.

--
Steffen Dresler

af ivar, 22/2 2012, 20:18 (4661 dage siden) @ Steff

Artillerimuseet lå der ihvertfald for ½ år siden, så mon ikke det kan googles

af Brian Brodersen @, 22/2 2012, 20:30 (4661 dage siden) @ ivar

God aften

Tak for de forskellige svar. Jeg prøver artillerimuseet.

Med venlig hilsen

Brian

af cm, 22/2 2012, 22:06 (4661 dage siden) @ Brian Brodersen

-evt: Prøv Tøjhusmuseet i Kjøbenhavn! De er endog overordentligt hjælpsomme derinde!
mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak