Hvor er denne havnebane? (Generelt)
Jeg sidder med et gammelt negativ, det er oplyst at billedet er taget i 1940.
Er der nogen der ved hvor billedet er taget??
Vh
Per B. Pedersen
Jeg sidder med et gammelt negativ, det er oplyst at billedet er taget i 1940.
Er der nogen der ved hvor billedet er taget??
Vh
Per B. Pedersen
Go´morn Per!
Det er Næstved.
Fortsat god dag til dig og alle andre læsere.
Steff
--
Steffen Dresler
Go´morn Per!
Det er Næstved.
Fortsat god dag til dig og alle andre læsere.
Steff
Kære Per
Må billedet vises på www.havnebaner.dk?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg har 2 billeder mere der volder problemer, det nederste er anført 1936.
Nogen der ved hvor billederne er taget??
Vh
PBP
Nogen der ved hvor billederne er taget??Vh
PBP
Kære Per
Det nederste billede er Fredericias nuværende station.
Bygningen til højre for det seks(?)kantede tårn er "Vejlevejsbygningen".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nogen der ved hvor billederne er taget??Vh
PBP
Hmmmmm.......hvis man nu skal "tænke højt": Hvor har der kørt tog "i gaderne": Sønderborg, Amager, flere?
Det ligner et persontog. Men kunne det være et godstog med togførervogn?
Baggaden af en havnebane med både forgade og baggade. Men hvorfor så en personvogn?
Hmmm.....
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Go´formiddag!
Min første indskydelse til "by billedet" var Sønderborg og det er det faktisk stadig. Lokomotivet er en J II med TB og tender med forhøjet vandindhold.
I en anden tråd om broen i Sønderborg - kom vi vist frem til - skrev Egon Schmidt et og andet om J II i Sønderjylland. Og ud fra dette sammenholdt med "sporvognskørsel" er mit bedste kvalificerede svar altså "Synneborg"!
Mojn te´ all´
--
Steffen Dresler
Enig i, at billedet er fra Sønderborg. Den "fornemme" bygning bag toget synes jeg ligner det nuværende "Sydbank" - men er ikke helt sikker. Også fordi lokomotivet enten bakker - eller skubber bagpå. Hvis det skubber - og HVIS det er Sydbank, så giver det ingen mening - for så skulle det jo skubbe vognstammen ned mod Chr X's bro - og det gjorde man vel ikke med passagerer? Strækningen var jo kendt for at være enddog meget stejl. Jeg tror lokomotivet trækker - og at det ER den nuværende Sydbank. Skal checke det næste gang jeg kommer forbi...
mvh
Chr
--
Gadehjørnet - helt til venstre i billedet over tenderen- kunne være krydset mellem "Jernbanegade" hvor toget befinder sig (Hvis vi ER i Sønderborg) og "Perlegade". (For lige at præcisere hvad jeg mener)
mvh
Chr
--
Gadehjørnet - helt til venstre i billedet over tenderen- kunne være krydset mellem "Jernbanegade" hvor toget befinder sig (Hvis vi ER i Sønderborg) og "Perlegade". (For lige at præcisere hvad jeg mener)
mvh
Chr
Har kigget på Google Earth's Streetview, og du har ganske ret.
Det ER Sønderborg ved krydset Jernbanegade/Perlegade.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
Hej Steff.
Hvis du kender bogen jerbaneminder fra Sønderjylland,så kan du se et foto af en j maskine der kører op af Danmarks eneste rigtige jernbanegade på side 48
Hilsen Egon
God eftermiddag Egon (og Ole, Thomas m. fl.)
Jeg har ikke bogen desværre. Men husker tydeligt første gang jeg stødte på "tog i gaden". På en ferie, havde været i "bif´en" med min mor og bror, vistnok en tysk film med sang og Vivi Bak?, ihvert tilfælde rigtig tysk 50/60 film, og da vi kom ud, kørte der en motorvogn. Stor opstandelse. Om det var en MP eller MO ved jeg ikke.
Men det viste billede fik mig - hvorfor egentligt - til at tænke på noget senere i livet, ned ad gaden og til venstre ned til Zanzibar, Misses-, Ringrider- og videre ned til Slotskroen og ende rundt om hjørnet på Monopol. Kulturhistorisk byvandring hed det vist nok dengang i begyndelsen af 1970´erne. Nå ja, man kunne jo lige slutte med en tur til Langballigau for at gøre aftenen FULDendt. (Skarnsknægte i statens tjeneste, fy!).
--
Steffen Dresler
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mere