Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ukendt enskinnebanetog? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/2 2012, 04:16 (4663 dage siden)

Hermed et par billeder og tekst fra Bent Hansen:

[image]

[image]

Ved du, hvor dette sort/hvide billede er taget og hvornår? Jeg har ingen oplysninger ud over, at jeg formentlig har arvet billedet fra O. W. Lauersen. Jeg kan ikke læse nogen af de indskrifter, der er på materiellet. Billedet er formentlig et affoto? Kvaliteten er ikke alt for god.

Jeg kender én irsk enskinnebane og én indisk enskinnebane, men det er ikke nogen af dem. Ved søgning på nettet kommer disse to baner også ud sammen med hængebanen i Wuppertal og en masse andre enskinnebaner af mere moderne tilsnit foruden oceaner af støj og andre reklamer.

I Tyskland er inden for de sidste fyrre år bygget omkring 300 enskinnebaner, og de er også nybygget i Italien, Schweiz og Frankrig. De bruges til vindruetransporter på stejle vinbjerge og til mælketransporter fra sætere. Tipvognen har i nr. 5.2011 bragt en artikel om fænomenet.

Jeg har vedlagt et foto af en sådan nymodens enskinnebane til vindruetransport fra sommeren 2011 fra Corniglia i Ligurien i Italien. Det er farvebilledet, og det spørger jeg ikke om, for jeg har selv taget det. Jeg har kun vedføjet det til orientering. Denne banetype er endnu ikke helt død!

Med venlig hilsen

Bent Hansen

--
[image]

Ukendt enskinnebanetog?

af KimC, 20/2 2012, 07:03 (4663 dage siden) @ Tommy Nilsson

Men er det i det hele taget sikkert at det første billed er en enskinnebane? Yderst til venstre synes jeg at der er to skinnestrenge, med ganske smal sporvidde, og i nederst i billedet kan man ane et hjørne af noget der kan ligne et traditionelt jernbanehjul. Vognen som manden står i ligner i sin udformning blot en smalsporet jernbanevogn, men kan trækkraftenheden være et vejgående køretøj der kan sporsættes, en datidig "unimog"?
Ser man på trækkraften, kan man under vognen se en ramme som ser ud til at fortsætte ind mellem de store drivhjul (?) og der stikker noget ud på den anden side. I den ende der vende rmod vognen ser denne ramme ud til at være forbundet til overparten via et arrangement med nogle hænglser. Det kunne tyde på at rammen evt kan løftes ved behov, og derfor min mistanke om "unimog'en"

Ukendt enskinnebanetog?

af cm, 20/2 2012, 12:31 (4663 dage siden) @ KimC

-det ser for mig ud til, at det store hjul trækker en wire - og at toget dermed trækker sig selv frem ved - så at sige - "snoretræk" ... ??

mvh
Chr

--
[image]

Ukendt enskinnebanetog?

af KimC, 20/2 2012, 21:32 (4663 dage siden) @ cm

-det ser for mig ud til, at det store hjul trækker en wire - og at toget dermed trækker sig selv frem ved - så at sige - "snoretræk" ... ??

Tja, det er lidt svært at se. For mig ligner det et af de hjul man kunne finde på helt gamle lastbiler, det ligner støbejernshjul, og gummibelægningen kan være massiv. I en gammel Gøg og Gokke film forekommer der en lastbil med den slags hjul, og filmen er fra trediverne. Her kunne det - set med mne øjne - se ud som hjulene er arrangeret som tvillingehjul.
Men selve trækkraftenheden - ja det kalder jeg den, for det ser da ud til at den har en dampkedel - er som sådan er ikke nem at gennemskue.

En tiong mere jeg undres over er at tingesten ser ud til at have et båthorn af en slags. Hvorfor har den det, når ethvert dampdrevet fartøj med respekt for sig selv har en dampfløjte?

Ukendt enskinnebanetog?

af Niels Munch, 21/2 2012, 11:12 (4662 dage siden) @ KimC

Teorien om, at det er en vejgående "steam-truck", støttes af hele køretøjets opbygning: Kedel foran, kædetræk til bagakslen med det store vejhjul.

Det hele er på en sindrig måde gjort skinnegående (hvor er den originale foraksel, kører/trækker baghjulet på skinne eller jord, er den kun til rangering?).

Udgangspunktet kunne f.eks. være en Skoda-Sentinel: http://pics.livejournal.com/lord_k/pic/003y27k1 .

"Steam-truck" i normalsporet udgave kan i øvrigt ses her: http://pics.livejournal.com/lord_k/pic/003y3ksp/s640x480 .

Hvad mener I? Og hvor i verden kan det være?? Vi må have eksperterne i herremode og kupévogne med på banen!!

Bedste hilsener
[image]
Niels

Ukendt enskinnebanetog?

af cm, 21/2 2012, 11:24 (4662 dage siden) @ Niels Munch

Hej - Niels / Kim C - og andre...
De køretøjer Niels refererer til har unægtelig en vis lighed med fotoet på udgangspunktet for denne tråd. Og hvad herremoden angår - havde jeg af een eller anden grund en fornemmelse af, at vi var i enten Italien eller sydøsteuropa - en gang i 20'erne. Men altså kun en vag fornemmelse. Og Skoda kan jo meget godt passe ind i området Sydøsteuropa - selvom Skoda vel allerede dengang eksporterede ud til mange steder. Dengang var man heller ikke bleg for at opbygge anlæg - uden serieproduktion for øje - banen (hvis det er det) - og køretøjet kan jo være en éner - derfor synes jeg at Niels' bud er rigtigt godt.
Og båt-hornet er vel næppe et annonceringsanlæg for udråb af info om næste station - og til hvilken side udstigning bør foregå... :-D
mvh
Chr

--
[image]

Ukendt enskinnebanetog?

af KimC, 21/2 2012, 14:56 (4662 dage siden) @ cm

Der er unægtelig visse lighedspunkter med Skoda-Sentinel enheden. Og selvfølgelig kan den være ombygget til sit nye formål.
Læg også mærke til "brovingen" hvor der står en person. Det kunne godt ligne en eftermontage, men ser man på taget ser det ud til at det altid har været lavet til også at dække brovingen.
Båthornet har et tryk foroven som når man trykker det ned, via en udveksling drejer et hjul med tænder som "saver" mod en nitte på en metalmembran der sidder bag tragten. Senere udgaver af dette type horn var elektriske, men efter samme princip blot at en elmotor trak hjulet med tænder (som jeg undlader at kalde tandhjul fordi det antyder at det kunne være en del af en transmission)

Hvis der er nogen der er registreret på et af de store udenlandske fora, kunne man måske prøve at spørge der? For nu er vi da nærmest nødt til at finde en løsningpå det her.

Ukendt enskinnebanetog?

af Niels Munch, 21/2 2012, 15:55 (4662 dage siden) @ KimC

Hvis der er nogen der er registreret på et af de store udenlandske fora, kunne man måske prøve at spørge der? For nu er vi da nærmest nødt til at finde en løsning på det her.

Ja, nu skal den knækkes, og DSO-HiFo samt den tjekkiske Sentinel-hjemmeside er nu spurgt.

Så vi får se!

Bedste hilsener

[image]
Niels

Ukendt enskinnebanetog?

af KimC, 22/2 2012, 15:57 (4661 dage siden) @ Niels Munch

Hvis billedet er taget af O.W. Laursen kunne man forsøge at spore hvor han har rejst, men han har jo rejst meget. Han har skrevet bogen Sporvogne i Europa, og måske skal man relatere det her køretøj til en sporvej. Jeg vil prøve at se om den (edit: bogen, ikke damptrækkeren) stadig kan fås på biblioteket, og om der skulle være noget i den der kan kaste lys over tingesten.
Strengt taget kunne den personvogn man ser en bid af også være en sporvogn, omend indstigningen synes ret høj til en sporvogn, men man har jo også en perron her. Der er ingen køreledninger, men der har da eksiteret sporveje der kunne klare sig uden.

Det er da interessant nok at se at Drehscheibe ikke bare kan hive en løsning ud af ærmet heller!

Ukendt enskinnebanetog?

af Niels Munch, 22/2 2012, 18:45 (4661 dage siden) @ KimC

Det er da interessant nok at se at Drehscheibe ikke bare kan hive en løsning ud af ærmet heller!

Ja, men som der skrives, må vi være en anelse tålmodige. Men de er på sporet med følgende gæt:

"Das Bild riecht ganz nach einer britischen (Schnaps)Idee..... Was von der Firma Sentinel?"

Og en løsning er da også ganske nær .....

M.v.h.
Niels

Ukendt enskinnebanetog - løsningen?

af Niels Munch, 23/2 2012, 11:06 (4660 dage siden) @ KimC

..... løsningen - eller et forsøg - kan ses her:

[image]

M.v.h.
Niels

Ukendt enskinnebanetog?

af Niels Munch, 23/2 2012, 14:54 (4660 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vedr. énskinnebaner, så skal I lige se et eksempel på et system, som franskmanden Larmanjat udviklede:

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/lisbontramway/lisbontramway.htm

og som andre kopierede:

http://www.irsociety.co.uk/Archives/14/TE%20Locos_3.htm#top

http://www.tramz.com/br/rj/vj/vj.html

og som måske er idégrundlaget for:

http://en.wikipedia.org/wiki/Translohr .

M.v.h.
Niels

ContecRailDSB MZ1444

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak