Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

TV-program måske værd at se kl 18.10 på DRk (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2012, 17:56 (4664 dage siden)

Tunnellen gennem helvedesbjerget

Tysk dokumentarprogram fra 2010.

Vises i 16:9 Sendes i stereo

Originaltitel: Hoosac or Bust

I midten af 1800-tallet var den driftige by Boston til sin store frustration afskåret fra resten af USA af de store Appalachianbjerge. Al fragt og passagertransport måtte tage en omvej over enten Canada eller New York. Men forretningsmanden og politikeren Alvah Crocker havde en vision. Han ville bore en tunnel tværs gennem bjerget. Det ville blive verdens længste jernbanetunnel, og en stor del af teknikken var ikke opfundet endnu. Crockers plan mødte stor modstand, ikke mindst fra de jernbaneselskaber, som tjente stort på den lange omvej, men til sidst lykkedes det Crocker at overtale sine omgivelser, og arbejdet blev påbegyndt i 1850. Crocker døde desværre et par måneder før indvielsen i 1875, men det var hans vision, som banede vejen for nogle af vore dages store tunnelprojekter.

TV-program måske værd at se kl 18.10 på DRk

af Svend Jensen, 19/2 2012, 18:54 (4664 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for info. Man kan også streame tidligere udsendelser fra DR K om de største Britiske maskin-opfindelser. Heriblandt det dersens damplok, der kører over 200 km/t (Det afsnit om 30'erne).

Avatar

Jernbane fra Europa til USA

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2012, 19:11 (4664 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har netop set tv-programmet om tunellen i New England. Programmet viste også en del om byggeriet af den nye Gotthard-tunnel, der skal åbne i 2015.

Programmet afsluttede med at "fantasere" lidt om en mulig jernbane mellem Europa og USA placeret i et "rør", som skulle "lænkes" til havbunden.

Det mindende mig om noget andet "fantastisk", som jeg læste om "et eller andet sted for vel omkring 30 år siden": En jernbanetunnel mellem Europa og USA. Tunnellen skulle være være tømt for luft og hastigheden skulle derved kunne nå op omkring 20.000 km/t, således at man kunne passere Altanten på omkring 20 minutter (eller noget i den retning).

Det lyder jo fuldstændig forrykt!

Men: Er der nogensinde lavet et tv-program om dette "fantasifoster"?

Jeg husker i øvrigt ikke, hvor jeg læste om idéen; men det kunne måske have været i "Illustreret Videnskab".

Nå, nu vil jeg samle en Ikea-reol. Et sådan projekt er da til at overskue.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbane fra Europa til USA

af Lars, 19/2 2012, 20:27 (4664 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En jernbanetunnel mellem Europa og USA. Tunnellen skulle være være tømt for luft og hastigheden skulle derved kunne nå op omkring 20.000 km/t, således at man kunne passere Altanten på omkring 20 minutter (eller noget i den retning).

Ja tak, den kender vi.

"DING DING DONG Det er togføreren. Vi holder desværre for rødt her i tunnelen, da der er et godstog foran os. Vi regner med at fortsætte om lidt når der bliver grønt, men vi bliver nok et kvarter forsinket"

"DING DING DONG Det er togføreren. Så kom vi i gang igen, men desværre er der en signalfejl, så vi fortsætter på sigt med 40 km/t til næste hovedsignal, som står i New York". :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Jernbane fra Europa til USA

af Troldhøj, 19/2 2012, 20:48 (4664 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

personligt kunne jeg da godt tænke mig at se hvordan de havde tænkt sig at passere den midtatlantiske grænse mellem Europas tektoniske plade og den Amerikanske.
Er der nogen andre steder i verden man har lavet jernbane tunneller under vand gennem aktive forkastningszoner?

Beringshav-forbindelsen

af Hedegaard, 19/2 2012, 21:41 (4664 dage siden) @ Troldhøj

Der er i øjeblikket planer om at bygge en bro/tunnel forbindelse mellem Rusland og Alaska, som skal gå over eller under Beringshavet.
Projektet har været diskuteret længe, men senest i 2011 begyndte man for alvor at tale positivt om denne forbindelse, som stadig skal planlægges nøje, især fordi anlægget skal bygges til at modstå de ekstreme vejrforhold der hersker i området.
Pt er russerne i gang med at anlægge spor på den nye Amur-Yakutsk jernbane, som skal kobles på den faste forbindelse. Så de er da i hvert fald optimistiske :-)

Ved godt det ikke er mellem Europa og USA, men det tæller da alligevel som en landfast forbindelse mellem vor kontinenter.

Avatar

Beringshav-forbindelsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2012, 21:45 (4664 dage siden) @ Hedegaard

Ved godt det ikke er mellem Europa og USA, men det tæller da alligevel som en landfast forbindelse mellem vor kontinenter.

Ja, og Beringshav-forbindelsen er der faktisk lavet en tv-udsendelse om. Den kan man fra tid til anden støde på på Discovery - eller en af de "lignende" tv-kanaler.

Det kunne være lækkert at slå det lange, tidligere, sovevognsløb Stockholm-Rom med København-New York via Beringsstrædet!

Nå, tilbage til virkeligheden: Det er mandag i morgen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbane fra Europa til USA

af OLL, Ballerup, 20/2 2012, 01:54 (4663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det mindende mig om noget andet "fantastisk", som jeg læste om "et eller andet sted for vel omkring 30 år siden": En jernbanetunnel mellem Europa og USA. Tunnellen skulle være være tømt for luft og hastigheden skulle derved kunne nå op omkring 20.000 km/t, således at man kunne passere Altanten på omkring 20 minutter (eller noget i den retning).

Det lyder jo fuldstændig forrykt!

Men: Er der nogensinde lavet et tv-program om dette "fantasifoster"?

Jeg husker i øvrigt ikke, hvor jeg læste om idéen; men det kunne måske have været i "Illustreret Videnskab".

Halløjsa Thomas. Ja jeg har også læst om det her:Vactrain
Og har en serie her:
Nummer 1 af 5

Håber det godt nok Thomas :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Jernbane fra Europa til USA

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2012, 08:51 (4663 dage siden) @ OLL

Håber det godt nok Thomas :-)

Mvh. Oliver

Kære Oliver

Mange tak! Det ser spændende ud. Men jeg erkender, i egenskab af årgang 1958, at det nok ikke bliver "i min tid".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Beringshav-forbindelsen

af Troldhøj, 20/2 2012, 09:20 (4663 dage siden) @ Hedegaard

Bering strædet er ganske rigtig mellem "kontinenter" - men det er stadig den samme tektoniske plade. Store dele af det østlige Sibirien ligger på den Nord-Amerikanske plade.

Jernbane fra Europa til USA

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 20/2 2012, 20:45 (4663 dage siden) @ Troldhøj

personligt kunne jeg da godt tænke mig at se hvordan de havde tænkt sig at passere den midtatlantiske grænse mellem Europas tektoniske plade og den Amerikanske.
Er der nogen andre steder i verden man har lavet jernbane tunneller under vand gennem aktive forkastningszoner?

Som jeg husker den artikel i illustreret videnskab, var ideen at med den hastighed hvormed toget skulle bevæge sig, så ville man kun befinde sig i jordskælvet i en brøkdel af et sekundt, og derfor ubemærket for passagerene.
Det virker til at dette rejser flere spørgsmål, end det besvarer.

Jernbane fra Europa til USA

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/2 2012, 22:31 (4663 dage siden) @ Rasmus Arndal

personligt kunne jeg da godt tænke mig at se hvordan de havde tænkt sig at passere den midtatlantiske grænse mellem Europas tektoniske plade og den Amerikanske.
Er der nogen andre steder i verden man har lavet jernbane tunneller under vand gennem aktive forkastningszoner?


Som jeg husker den artikel i illustreret videnskab, var ideen at med den hastighed hvormed toget skulle bevæge sig, så ville man kun befinde sig i jordskælvet i en brøkdel af et sekundt, og derfor ubemærket for passagerene.
Det virker til at dette rejser flere spørgsmål, end det besvarer.

Hvis 'tunnelen' består af et rør, der svæver 120m under havoverfladen, holdt på plads af kabler og opdrift, kan eventuelle jordskælv vel optages af støddæmpere og fjedre i selve forankringen af kablerne.
At der sker et jordskælv 3-4 km under tunnelen, bør vel ikke have andre konsekvenser, end at kablerne vil give sig.

I den dokumentar Oliver Løvgaard har linket til, snakkes der også om, at man kan slække opspændingen af kablerne, for at modvirke en kollision med eventuelle u-både.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Jernbane fra Europa til USA

af dykker5502, 12/3 2012, 07:37 (4642 dage siden) @ BlackThorneDK

Problemet er ikke så meget at jorden nedenunder ryset lidt, men mere at det nordamerikanske kontinent flytter sig nogle millimeter/centimeter væk fra det Europæiske kontinent hvert år.

Den bevægelse skal konstruktionen kunne optage...

Det samme gælder oppe ved Beringshavet, men her nærmer kontinenterne sig til hinanden.

Jernbane fra Europa til USA

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/3 2012, 11:14 (4642 dage siden) @ dykker5502

Problemet er ikke så meget at jorden nedenunder ryset lidt, men mere at det nordamerikanske kontinent flytter sig nogle millimeter/centimeter væk fra det Europæiske kontinent hvert år.

Den bevægelse skal konstruktionen kunne optage...

Det samme gælder oppe ved Beringshavet, men her nærmer kontinenterne sig til hinanden.

Mon ikke at man også kan beregne sig ud af det, ved at lægge tunnellen i et par store S-sving, der så kan strækkes en lille smule ud hvert år?

Der ligger jo flere telegraf, telefon og data kabler hen over havbunden. Jeg ved ikke hvor mange år de er beregnet til at holde, men mon ikke at man har nogle erfaringer, man kan trække på.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak