Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uheld med MZ 1411 (Generelt)

af E991, 19/2 2012, 10:17 (4664 dage siden)

Hej

Et uheld kan man egentligt ikke kalde det, for der skete ikke materiel eller person skade. Men sagen er følgende

På vej fra Nyborg til Århus med MZ 1411, sker der det, at på vej op ad stigningen ved Hovedgaard, går lokomotivet i stå. Lokomotivføreren prøver at starte maskinen igen, men har ikke held med det. Toget må så glide tilbage til Hovedgaard station, hvor vi så holder indtil den frelsende engel kommer.

Det viser sig at være et godstog med en slæber (det hedder det vistnok på DSB'sk), som også var på vej til Århus. Forreste maskine er MX 1033, som så bliver koblet til MZ 1411 og trækker toget til Århus. Den anden maskine på godstoget var en MZ'er. Nummeret fik jeg ikke fat i.

Dette skete mens jeg var soldat i Slagelse mellem 1979 og 1980. Episoden mener jeg skete i 1980, hvis jeg ikke husker forkert.

Er der nogen, som kender til denne episode?

Peter

Uheld med MZ 1411

af shipmik, 19/2 2012, 12:08 (4664 dage siden) @ E991

Jeg mener, at jeg kender historien, men er ikke helt 100 procent sikker. Min far var lokomotivfører på MZ'en, da turboladeren brændt af, og toget måtte trille tilbage. Desværre er han død nu, og der er næsten dagligt ting som det kunne være fint at have spurgt ind til. Det ville være muligt at finde frem til datoen via hans tjenstelommebøger, hvor alle han turer var skrevet ned. De er dog overgivet til Jernbanemuseet, så det er ikke lige i mine hænder mere. Men tidspunktet passer meget godt med mine erindringer om episoden. Omvendt har der gennem årene været nogle episoder med uheld og uregelmæssigheder, og noget af det har svært ved at sted- og tidsfæste. Pudsigt nok, at det var MZ 1411 nær Hovedgård. Den kørte en Århus-kollega til min far sig ihjel med i 1973 med et godstog på vej op ad Tvingstrup bakken. Ved den lejlighed blev min far fanget syd for uheldsstedet med et andet godstog og kom alt for sent hjem, men heldigvis var det om natten, så ingen i familien nåede at blive urolig før han alligevel kom hel hjem.

Hilsen
Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Uheld med MZ 1411

af Svend Jensen, 19/2 2012, 12:10 (4664 dage siden) @ shipmik

Du skulle næsten have scannet de bøger ind inden du afleverede dem til museet, det kunne have været virkelig sjovt at se! Men det ville nok have været en ordentlig mundfuld!

Uheld med MZ 1411

af shipmik, 19/2 2012, 12:15 (4664 dage siden) @ Svend Jensen

Jo, det kunne da være sjovt, men ret omfattende. Der var en lommebog med 365 dage i hver fra 1948 til sidste tjeneste 17. januar 1985, da han med MY 1132 kørte IC 120 fra Aalborg 05:30 til Århus H med ankomst 07:07. Men de blev overgivet til museet for at gemme dem for fremtiden i et miljø hvor de vil blive værdsat.

Hilsen
Bent Mikkelsen

Uheld med MZ 1411

af E991, 19/2 2012, 12:44 (4664 dage siden) @ shipmik

Hej Bent

Kan det passe at din far var lokomotivinstruktør?

Jeg kan nemlig huske at togføreren sagde, at lokomotivføreren var instruktør på MZ'erne, og hvis han ikke kunne starte maskinen, så kunne ingen.

Peter

Uheld med MZ 1411

af shipmik, 22/3 2012, 17:28 (4632 dage siden) @ shipmik

Jeg er nu stand til at følge op på denne gamle tråd. Det var ikke min far, som førte dit tog og havde havari. Men det ligner. Hans historie har jeg nu fundet i hans dagbøger, som står hos min niece i Århus. Men fakta om det er følgende: Mandag 5. marts 1979 blev hans reservetjeneste på Mdt Århus fra midnat byttet ud med et særgodstog. Mødte Kl. 01:00 og afgik til Fredericia med et særtog 6106 med en tom MZ 1412 kl. 02:00. Ankom Fredericia og afgik tilbage til Århus med godstog 6107 35 minutter forsinket. På strækningen mellem Vejle og Hedensted bryder turboladeren sammen og MZ kan ikke selv kører længere. Kl. 05:20 melder han nedbrud til Århus. Kl. 07:10 kommer hjælpemaskinen, MY 1105 frem til stedet, men den har stort besvær med at flytte tog, men får det dog flyttet for AM-blok signal 2370. Bag ved toget holder tog 919 med en MZ med to vogne, som trykker 6107 ind til Hedensted station og dermed bliver der mulighed for andre tog at passere strækningen. Det lykkedes at få MY 1105 til at trække toget hjem til Århus, hvortil det hele ankommet kl. 09:40 - hele 240 minutter forsinket.
Så det var ikke samme tog, men historien ligner meget.. og i min hukommelse 33 år efter!
Bent Mikkelsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak