Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MA lyntogets indretning (Generelt)

af Bent Olsen, 18/2 2012, 18:22 (4665 dage siden)

Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om indretningen af 1. klasse kupeerne i MA lyntoget i de forskellige epoker? Gerne med et par billeder. Hvordan var kørekomforten i disse tog?
Mvh Bent ;-)

MA lyntogets indretning

af Ekaeli007, 18/2 2012, 20:53 (4665 dage siden) @ Bent Olsen

Jeg har desværre ikke billeder af indretning men jeg kan sige at det var blevet til sølvpilen, var der i den ene ende ned mod MA motorvognen en stor salon med såvidt jeg huske Børge Mogensen læderstole som var flytbare det var 2 kupeer der blev omdannet, kunne naturligvis kun bruges af 1 klasses passagerer. Jeg var så heldig i 1964 at jeg havde vundet et kort til 1 klasse igennem konkurrence i DSB kino hvor de hver søndag viste rejsematine for folk der havde købt biletter i forvejen og der var en der viste film fra den ene søndag film fra Italien og så Frankrig, Tyskland, Schweiz 9g Østrig, det var ganske fornøjeligt, Jeg brugte så kortet hvor Middelfart blev min base med mine forældre. og så kørte jeg rundt i Jylland næsten hver dag og kan sige at jeg et par gange kørte i lyntoget og det føltes da dengang som meget behagelig kørsel.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

PS det var selvfølgelig ikke sølvpil designen i 1964, men som sagt desværre ingen billeder.

MA lyntogets indretning

af Ekaeli007, 18/2 2012, 21:03 (4665 dage siden) @ Ekaeli007

Må lige huske at jeg senere kørte et flere gange til Ålborg, Frederikshavn, og Esbjerg med MA lyntoget på anden klasse og oplevede at det føltes som meget behagelig tog at køre med, det var jo næsten som der stod i en eller anden bog eller beskrivelse, at det var togets aristrokrat på de danske lange skinner eller en anden lyntoget blev brugt når man skal langt eller køre komfortabelt.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MA lyntogets indretning

af Jacob Rout, Holstebro, 18/2 2012, 21:21 (4665 dage siden) @ Bent Olsen

Hej Bent Olsen
I bogen "Fra lyntog til InterCity", er der en lille tegning på side 60, og på side 108 er der en tegning og billede af "sølvsalonen" i sølvpilen.
I Bane Bøgers bog: "Lyntog, en trafikrevolution i 1935", er der tegninger af hele MA lyntoget på side 94 og 95.
Venlig hilsen
Jacob Rout

MA lyntogets indretning

af Georg Schmidt, 18/2 2012, 23:21 (4665 dage siden) @ Bent Olsen

Omkring 1966-70 var AM-vognen indrettet med 6 kupeer med hver 6 pladser, 4 rygere og 2 ikke rygere kupeer. Sæderne var i "grosserer størelse" med et betræk nærmest lækkert plys/fløjl. Der var forskellige farvenuancer på indtrækket i kupeerne, der var rødlige, blå og grønne. Ved øreklapperne (antimakassarerne) hang løse puder man kunne hvile hovedet imod. Støjniveauet var meget lavt, og en næsten ikke hørbar hvislen fra klimaanlægget ved vinduet pustede luft op. Det var mega komfort. Dørene i toget dæmper støjen, jo flere døre jo mindre støj undtagen i IC 4.:-D
Mvh
Georg

MA lyntogets indretning

af Jens MO-Møller @, 18/2 2012, 23:55 (4664 dage siden) @ Georg Schmidt

Du har ret Georg; MA-lyntoget og de to prototypelyntog var noget af det mest komfortable jernbanemateriel, som nogensinde har kørt her i landet, men skarpt forfulgt af B-vognsmateriellet, IC 3 og IR 4.

Venlig hilsen

Jens Møller

MA lyntogets indretning

af Georg Schmidt, 19/2 2012, 01:06 (4664 dage siden) @ Jens MO-Møller

Min foretrukne vogn er FF-vognen i IC 3, der er dejlig stille der i midten både for lyd og rystelser. Der var nu stil over det når MA'erne rundede kurven ved mit fotosted mellem Kongsvang og Viby J i gamle dage.
[image]
MA 462 med lyntog 40 "Nordjyden" den 3/5 1972 ved Viby J, jeg må vist hellere får taget en IC 3 samme sted.:-)

Hilsen Georg

MA lyntogets indretning

af Hedegaard, 19/2 2012, 17:59 (4664 dage siden) @ Jens MO-Møller

Du har ret Georg; MA-lyntoget og de to prototypelyntog var noget af det mest komfortable jernbanemateriel, som nogensinde har kørt her i landet, men skarpt forfulgt af B-vognsmateriellet, IC 3 og IR 4.

Venlig hilsen

Jens Møller

Dog var det ikke nemt for os på 1.90 og derover at placere vores lange stænger i BM-vognen i MA-toget :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak