Farver på Langelandsbanens godsvogne (Generelt)
Hej togvenner
I forbindelse med et modelbyggeprojekt, eller rettere flere, efterlyser jeg farvenumre/-koder på Langelandsbanen's materiel.
I første omgang er jeg interesseret i farven på Ib godsvognene 209 - 212, samt på de kombinerede post- og passagervogne litra D31 - 32.
Er der nogle blandt dette forums læsere der kan hjælpe mig med dette?
------------------------------
Hej Arne.
Flot arbejde - en fornøjelse at se på, men . . . ---dit spørgsmål:
Det er der næppe. Farvekoder i form af RAL var vel næppe opfundet da LB blev nedlagt, og i det mindste i almindeligt brug i privatbaneværkstederne. (DSB havde deres egne farvekoder - men det "taler vi" jo ikke om her.)
De har sandsynligvis købt den farve -på datidens farvekort- der passede bedst til deres øjeblikkelige opfattelse af hvad der passede bedst. Farve- og lakfabrikkerne fremstillede nogle farver, formentlig nogle som en "fast grundstamme" og nogle som årets modefarve.
I Danmark havde vi jo to af den slags store fabrikker Dyrup og Sadolin, men begge med hver deres nuancer numre og -minsandten- navne (Skovgrøn, himmelblå, og hvad ved jeg - de mest utrolige betegnelser).
Jeg har gået i remisen i Rudkøbing dengang, men husker ikke at have set tomme dåser, med disse betegnelser. Det så jeg derimod i remisen i Rønne:
Skinnebusser: Dyrup Syntal Emaille, nr 6020.
Motor- og personvg: Sadolux 23, Oxydrød/Italien red.
Dette hjælper ikke dig, --men kan vel være med til at vise, at man sandsynligvis har købt, hvad der var at købe på markedet, i småt hos den lokale farvehandler i større mængder måske direkte på fabrikkerne.
-----------
Når det så er skrevet: Hvor mange dage i vognens liv, havde vognen/-ene den "rigtige" farve ??? De dage, hvor den/de blev kørt ud af malerværkstedet og nogle få dage til, men når de kom ud at køre, blev de hurtigt "svinet til" med bremsestøv og anden forurening i luften og regnvandet.
Hvem kan i vore dage se, om farven er den rigtige, --hvem kan huske det ??? Hvordan var/er vedkommendes farvesans. Hvordan var vejret: Højt flot solskin / gråt og trist eller årstiden: Sommer / vinter. Tiden på dagen: Stærk middagssol, eller den nedgående sols sidste rødlige stråler ???
(med al mulig hensyntagen til "tidens tand")
Farvefotos er udmærkede som rettesnor, men heller ikke andet. Fotobehandlingsprogrammer gør deres til usikkerheden og trykkemaskinerne og trykfarvevalget deres.
-----------
Umiddelbart ser det da ud som om den farve farve Du har valgt er udmærket, og så "svinet" lidt til med "støv" fra bremser og banelinie.
Held og lykke med projektet.
Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=lb---rullende-materiel
Tillad mig en lille "krølle" til dit flotte foto.
Som kassevagt på Københavns Godsbanegård (Gb) hørte jeg en dag en lille ordveksling mellem en kunde og den anden kassevagt. Kunden --en ældre overordnet militær-person, der tydeligvis var vant til at få sin vilje-- kom for at sende et par tøjstativer til Sønderborg. Han fik et fragtbrev, som han udfyldte, og gik ud for at aflevere stativerne.
Lidt efter kom han igen for at betale og fik prisen opgivet:
"Så meget ! ! ! -- de vejer jo ingenting."
Kassevagten gjorde ham høfligt opmærksom på, at med sådanne lette genstande skulle vi benytte rumfangstarifering. Det stemte ham bestemt ikke mildere.
"Der kan jo sidde en hel mand eller to inde i / under stativet."
Hvortil kassevagten svarede:
"Desværre hr, --vi kan ikke afse personale til at sidde inde i Deres stativ hele vejen til Sønderborg".
Da var det lige før han tabte den cigarstump, han havde i munden, men prisen blev ikke anderledes.
- o -