Hval på en godsvogn (Generelt)
Hej.
1) Jeg så den i Fredericia. En plads under Statsbanernes to kulkraner på Vesthavnen var afspærret med et sækkelærredshegn. Jeg var da 14 år. Den lugtede, og den lugtede frygteligt, hvad der afholdt mange fra et besøg. Den lugtede både af konservering og forrådnelse, som man i øvrigt kunne se. Husker jeg rigigt, var den på det sidste, da den kom til Fredericia, så det fremskredne tidspunkt var måske grunden?
2) Jeg er ikke bare smalsporet, men også industribanemand og derfor kan rigtig jernbanefans godt finde på at sige, at industribaner bare er noget .......... Nu skal man ikke indlade sig på diskussioner, for som den netop aktuelle Struense har sagt: "Enhver har ret til at blive salig på sin facon!" Alt hvad den rigtige jernbane kan diske op med, har også fandtes ved industribanerne: signaler, fjernbetjente skifter, ja, selv hvaltranporter på 600 mm bane. I Gram teglværksgrav fandt man, mens tegværksbanen stadig kørte et skelet af en forhistorisk hval. Lerblokke med knogler blev skåret ud og tranportetert op fra graven på fladvogn og læsset på en lastbil og kørt til videre udgravning og pæparering.
I dag har Museet i Gram Lergrav flere forhistoriske hvaler og andet spændende fundet i graven. I øjeblikket og året ud har de særudstillingen, Den kambriske Ekspolsion, som jeg fandt yderst spændende at besøge.
Det eneste emne, jeg hidtil ikke har konstateret industribanetransport på, er levende elefanter. Det har jeg trods alt flere gange set på stats- og privatbaner.
Med venlig hilsen
Bent Hansen.