Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hval på en godsvogn (Generelt)

af Asger Christiansen, 16/2 2012, 20:00 (4749 dage siden)

Avisudklip fra september 1951. Det var måske en idé til modelbanen ?

[image]

Hval på en godsvogn

af Niels, Aarhus, 16/2 2012, 20:39 (4749 dage siden) @ Asger Christiansen

Føj for en stank, der sikkert har fulgt hvalen rundt i landet - der kan ikke være gået mange dage, før der er begyndt at danne sig gasser i indvoldene på dyret. Jeg har på et tidspunkt set en film, hvor en sådan hval, der var svulmet op til sidst eksploderede.
En anden bemærkelsesværdig ting ved avisudklippet er retskrivningen, hvis dateringen er rigtig: Allerede i 1948 blev det vedtaget at skrive navneord med lille og bolle-å i stedet for aa. Det kunde tyde paa, at Udklippet er fra en af de konservative Aviser, da disse i lang tid nægtede at følge den ny Bekendtgørelse om den ændrede Retskrivning, da denne jo var indført af den socialdemokratiske Undervisningsminister Hartvig Frisch.

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

Hval på en godsvogn

af Asger Christiansen, 16/2 2012, 20:42 (4749 dage siden) @ Niels

Dateringen er sikker nok - avisudklippet er fra Grenaa Folketidende

Hval på en godsvogn

af Ove, Struer, 17/2 2012, 07:39 (4749 dage siden) @ Niels

Jeg tror ikke nødvendigvis den lugtede. Jeg kan huske at have set en lignende hval sidst i 60erne tror jeg det var, på havnen i Struer og jeg erindrer ingen lugt. Om den kom på en jernbanevogn eller en blokvogn kan jeg faktisk ikke huske. Det KAN lade sig gøre at konservere sådan et dyr, i hvert fald til en vis grænse.

Hval på en godsvogn

af Bent Hansen, 17/2 2012, 09:37 (4749 dage siden) @ Niels

Hej.

1) Jeg så den i Fredericia. En plads under Statsbanernes to kulkraner på Vesthavnen var afspærret med et sækkelærredshegn. Jeg var da 14 år. Den lugtede, og den lugtede frygteligt, hvad der afholdt mange fra et besøg. Den lugtede både af konservering og forrådnelse, som man i øvrigt kunne se. Husker jeg rigigt, var den på det sidste, da den kom til Fredericia, så det fremskredne tidspunkt var måske grunden?

2) Jeg er ikke bare smalsporet, men også industribanemand og derfor kan rigtig jernbanefans godt finde på at sige, at industribaner bare er noget .......... Nu skal man ikke indlade sig på diskussioner, for som den netop aktuelle Struense har sagt: "Enhver har ret til at blive salig på sin facon!" Alt hvad den rigtige jernbane kan diske op med, har også fandtes ved industribanerne: signaler, fjernbetjente skifter, ja, selv hvaltranporter på 600 mm bane. I Gram teglværksgrav fandt man, mens tegværksbanen stadig kørte et skelet af en forhistorisk hval. Lerblokke med knogler blev skåret ud og tranportetert op fra graven på fladvogn og læsset på en lastbil og kørt til videre udgravning og pæparering.

I dag har Museet i Gram Lergrav flere forhistoriske hvaler og andet spændende fundet i graven. I øjeblikket og året ud har de særudstillingen, Den kambriske Ekspolsion, som jeg fandt yderst spændende at besøge.

Det eneste emne, jeg hidtil ikke har konstateret industribanetransport på, er levende elefanter. Det har jeg trods alt flere gange set på stats- og privatbaner.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Hval på en godsvogn

af Ole.futtrup@live.dk, 28/6 2020, 11:45 (1695 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Jeg har en svag erindring, fra min drenge tid, om en hval på en blokvogn/måske på banelegemet på Kolding havn.
Hvilket årstal var du 14 år?

Hval på en godsvogn

af Jensen123, 28/6 2020, 14:47 (1694 dage siden) @ Ole.futtrup@live.dk

Hej Bent

Jeg har en svag erindring, fra min drenge tid, om en hval på en blokvogn/måske på banelegemet på Kolding havn.
Hvilket årstal var du 14 år?

Jeg har set blåhval på blokvogn i midten af 70erne.

Hval på en godsvogn

af Gert, Aalborg, 28/6 2020, 17:57 (1694 dage siden) @ Jensen123

jeg kan huske, at der var en hval på en sættevogn udstillet på dyrskuepladsen i Køge. jeg husker indhegningen med sækkelærred og det må have været før 1960 - men næppe før 1955.

Hval på en godsvogn

af Ole.futtrup@live.dk, 28/6 2020, 19:18 (1694 dage siden) @ Jensen123

Haha - nå, OK.
Jeg havde håbet på et svar i 60'erne.
Geografisk var det jo så tæt på, at den kunne have været forbi Kolding.
Men det kan ikke have været den samme.
Mange tak for svaret.
Vh/Ole

Hval på en godsvogn i 1:87

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/2 2012, 01:42 (4749 dage siden) @ Asger Christiansen

Avisudklip fra september 1951. Det var måske en idé til modelbanen ?

Hej Asger

Så absolut en idé til modeljernbanen. ja.
Inspireret af det tilsvarende billede nederst på side 28 i "Under Vingehjulet 1945-1960" af Torben Andersen (udgivet 1992), formede jeg - lidt for sjovs skyld - for knapt 20 år siden en hvallignende tingest af Cernit, som kunne ligge på en gammel Roco-vogn med forsænket lad.

Jeg har fundet "dyret" frem fra gemmerne igen og selvom dette er et forum for futtog i størrelse 1:1, så kunne jeg måske lige driste mig til at vise et par dugfriske billeder af modellen, som jeg netop har taget:

[image]

[image]

[image]

Jeg har endnu ikke fået malet "dyret", så detaljerne - så som åndehul, øjne og hale - fremgår desværre ikke så tydeligt på disse billeder.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Steff, 17/2 2012, 08:50 (4749 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten, Ove, Niels og Asger!

Den nævnte hval fik et navn, nemlig Mrs. Harøy. Nu SKAL man jo absolut ikke efterligne alt på ens modelbane, selvom det næste nok er diesel- eller kulos foruden lyden og røgen. Men et diskret stænk af saft fra Surstrømning må kunne gøre det. Så hér er gratis en ide til næste DMJU udstilling - bare lige for at vise - og lugte - virkeligheden;-) .
God WE til alle!

Steff

NB: Dåsen SKAL åbnes udendørs!!

--
Steffen Dresler

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/2 2012, 10:25 (4749 dage siden) @ Steff

Kære Carsten, Ove, Niels og Asger!

Den nævnte hval fik et navn, nemlig Mrs. Harøy. Nu SKAL man jo absolut ikke efterligne alt på ens modelbane, selvom det næste nok er diesel- eller kulos foruden lyden og røgen. Men et diskret stænk af saft fra Surstrømning må kunne gøre det. Så hér er gratis en ide til næste DMJU udstilling - bare lige for at vise - og lugte - virkeligheden;-) .
God WE til alle!

Steff

NB: Dåsen SKAL åbnes udendørs!!

Hej Steffen

Dengang JMJK boede på loftet af Århus H fik jeg "demonstreret" autenciteten ved en ZF-fiskevogn (af HD/IA-typen) - den lugtede nemlig af fisk!
Taget kunne tages af, og indeni lå en tørret fisk (af den slags, der bruges som hundefoder).
Imidlertid var fisken snart moden til udskiftning, for den var efterhånden blevet så indtørret, at den ikke længere lugtede tilstrækkeligt af fisk!

Surströming lugter til gengæld i den grad af fisk, og dåsen bør rigtignok åbnes udendørs - herunder er brug af åben ild ikke tilrådeligt!
Men ved nærmere eftertanke burde grænsen for autencitet i dette tilfælde måske nok være nået (?) (eller overskredet ?) :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Ove, Struer, 17/2 2012, 19:31 (4748 dage siden) @ Steff

Steff: Det vil jeg nu godt opponere mod idet det nok IKKE var den nævnte hval jeg så sidst i 60erne. Jeg tvivler seriøst på at en hval fra 1951 har kunnet holde omkring 20 år. ;-) -og jeg er altså fra 1958

af h087 ⌂, køge, 17/2 2012, 22:39 (4748 dage siden) @ Ove

Hej

der har vist være to omgange hval i Danmark - kiggede 1951 årgang af Vingehjulet igennem og fandt det ikke - men har set en omtale om en sådan særlig transport og udstilling om hval - endvidere så jeg selv den i Helsingør ( ved Grønnehave Station ) da jeg var knægt der og jeg er født i 1950 - ( og selvom jeg godt kan huske at jeg lavede sporplaner på væggen" i en "meget" tidlig alder :-D - og i mørke - så er der grænser ) så der er altså en til hval senere - men får pløjet dem ( vingehjulet igennem ) og melder tilbage
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Hval på en godsvogn

af Ole M. Nielsen ⌂, 17/2 2012, 12:30 (4749 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke den anvendte type 8-akslede "Schwerlastwagen" skulle være at finde her:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/doku/gueterwg-beh-pal/html/gw-b-p-56.html

nr. 2 vogn fra oven? Har nogen et litra for typen?

M.v.h.
Niels

Jeg har kigget i DB's "Verzeichnis der Tiefladewagen" fra 1953;

Da billedet stammer fra 1951 tror jeg at vognen er en DR-(Zone ?) SSt Köln.
Først fra 1/6-1951 begyndte man at omlitrere godsvognene fra DR til DB og give dem nye numre, og DR SSt Köln blev til DB SSt41.

Der fandtes mange varianter DR SSt Köln, men udfra billedet kan det indsnævres til disse :

DR SSt Köln 12960 senere DB SSt41 980801
DR SSt Köln 12967 senere DB SSt41 980802
DR SSt Köln 12968 senere DB SSt41 980803
DR SSt Köln 13438 senere DB SSt41 980807
DR SSt Köln 11550 senere DB SSt41 980831

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Hval på en godsvogn (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 28/6 2020, 14:34 (1695 dage siden) @ Asger Christiansen

Mindre kan også gøre det. Og nu, hvor der atter er gået hul på denne tråd, skal I se denne mere beskedne transport:

[image]Læsning på Nyk. Station 1918. Odsherreds Billedarkiv (B90459). Klik på billedet for opr. størrelse.

Der kan næppe herske tvivl om, at vi er i Nykøbing Sjælland. Nabovognen er OHJ K 405, og vognen, der bliver læsset, er OHJ P 422.

Året er angiveligt 1918, og dette år blev der ved Nykøbing Sjælland den 27. april fanget en spækhugger (kilde: https://hvaler.dk/onewebmedia/Fund%20af%20sp%C3%A6khuggerei%20Danmark.pdf ). Der er ikke havbiolog nok i mig til at kunne bestemme dyrets art ud fra billedet, men størrelsen kunne meget vel passe på en spækhugger.

Og hvor mon den skulle hen?

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak