Der er afgang (Generelt)
Kvissel giver afgang.
I karnappen i Kvissel stod et herligt gammelt centralapparat af Bruchsals type.
Afgang fra Sindal 1979.
Ølgod ca 1973.
Afgang spor 4 Århus H 1970 MY 1118.
Mvh
Georg
Kvissel giver afgang.
I karnappen i Kvissel stod et herligt gammelt centralapparat af Bruchsals type.
Afgang fra Sindal 1979.
Ølgod ca 1973.
Afgang spor 4 Århus H 1970 MY 1118.
Mvh
Georg
Her et bidrag med et par afgange:
Arden den 4. maj 1985.
Ferieekspressen den 24. juli 1987 i Kolding.
MR-tog afgår fra Ulfborg:
http://www.youtube.com/watch?v=VdAmjciL4W8
Hilsen
Henrik
--
Det stod der endnu i Kvissel den 16 juli 2010, håber man kan se det på billedet
Hyggelig banegård, det er vist en modeltog klub eller sådan noget der holder til i bygningen..
Hvad f.....; er det ikke Bent Nathansen, som er togfører?
Hvad f.....; er det ikke Bent Nathansen, som er togfører?
Jo, men det er meget længe siden jeg har set ham.
--
Der kan gives afgang på mange måder:
Stationspasser/kontorfunktionær Jacobsen, Svebølle, har givet reglementeret "Afgang" til togføreren (der var lys i "juletræet" / "trekanten"), toget kører, og nu gælder det et sidste farvel (ret forstået) til trafikelev E.V. Pedersen, der skal videre i uddannelsen fra Svebølle til Sorø station d. 29. januar 1957.
Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=svebolle
Fandt lige et par mere.
Afgangslyset tændt for spor 3 Århus H sommertrafik 1974.
Stander Viby J ude på perronen og "flage gennemkørsel" for særtog med DL 12.
Fungerende Århus H overtrafikassistent A B Sillesen tænder afgangslyset i spor 3 for tog 544 ved den gamle perronkiosk på perron 1 på Århus H 1973. Samme år blev fungerende flyttet fra kiosken til post 5 ved Frederiksbroen.
Afgang 544 mod Herning.
Mvh
Georg
Der er altså noget ved Århus H som jeg ikke kan forklare, selvom jeg ikke er fra byen, kan jeg godt lide at komme til Århus, Jeg mangler bare at tage turen til Odder og jeg lover mig selv at næste gang skal jeg en tur med grisen.
PS jeg håber deres letbane bliver virkeliggjort.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Ja hvad var det alle kaldte ham, lidt ufortjent for han en rar mand, men sagde ikke mange satansen!!!
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
en lille historie fra Helgoland, der var en værkmester der havde arbejdet sammen med ham en periode der var en der ringede op og Nathansen tog telefonen og præsenterede sig med navn, i den anden ende af røret blev der sagt, du er fuld af løgn, for det første er det ikke nat og du hedder ikke Hansen...latter herefter.
Apropos billedet fra Kolding en My med to vogne, jeg formoder at der var rigelig maskinkraft så maskinen har bare fået sparket og i raketfart ud af stationen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Afgang fra Sindal 1979.
Hej Georg.
Sindal 1979. Hvor er "huen med det sort/røde" bånd, som markerer den lovlige stationsbestyrer? Hvem er "synderen"?
Bedste hilsener
Ove
Afgang fra Sindal 1979.
Mvh
Georg
Ja, hvem er han?
Ove
Ja Ove, afgangen fra Sindal når nok ikke "Kvissel-højder", men se nu ham herunder, han havde sådan glædet sig til at se chefen komme ud med signalstokken.
Hilsen Georg
Hej.
Angående billedet fra Arden station. Jeg kan ikke rigtig få det til at passe med at det er taget midt i 1980erne, da de typer uniformer der ses på billedet på det tidspunk var afskaffet. Der havde man jo den forhadte brune uniform, som ikke ret mange jernbanefolk brød sig om at bruge.
Ja, der er noget ved Aarhus. Se lige de der bænke, det er da så superfede! Hvorfor er det der ikke længere, det ville være en turistattraktion i sig selv at få lov at sidde i sådan een!
Især er billedet af Sindal Station iøjnefalende! Hold op hvor var den flot!
Jiko, ved du hvilken dato de brune uniformer er afskaffet siden du stiller spørgsmål?
Jeg gætter på et veterantog, dvs det forklarer hvorfor det er de helt gamle sorte uniformer som togpersonalet bruger...! Og Fungerende er en DSB ansat som bruger de alm "nye" sorte uniformer.
Vh
Hansi
Hej.
Angående billedet fra Arden station. Jeg kan ikke rigtig få det til at passe med at det er taget midt i 1980erne, da de typer uniformer der ses på billedet på det tidspunk var afskaffet. Der havde man jo den forhadte brune uniform, som ikke ret mange jernbanefolk brød sig om at bruge.
Arden den 4. maj 1985.
I midten af 1980'erne var man faktisk nået frem til den mørkeblå uniform. Hvis man kigger rigtig godt efter, vil man kunne se, at togfører og togbetjent er i gamle sorte uniformer, hvorimod stationsbestyreren er i mørkeblå uniform. Så der er nok tale om noget veterantogskørsel.
Og hvis man skulle være i tvivl, kan man blot se på passagereren på perronen: Hvide sportsstrømper i sorte træsko = rendyrket firser"mode".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Så der er nok tale om noget veterantogskørsel.
Og mon ikke det er fra denne tur?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg havde ikke lige i farten set at den fungerende havde den nye mørkeblå uniform på. Lagde kun mærke til togpersonalet, og sammenlignet med personen på perronen kunne jeg ikke rigtig lige få det til at passe sammen, så Hansi godt ord igen.
Goddag til Jens m. fl.
Hilste på Hr. Tgf i en desværre kedelig anledning i efteråret. Heldigvis har han det godt og lige så frisk og med humor som før i tiden. Det er bare tiden der er gået.
Fortsat god dag til alle!
Steff
--
Steffen Dresler
Jiko, ved du hvilken dato de brune uniformer er afskaffet siden du stiller spørgsmål?
Jeg gætter på et veterantog, dvs det forklarer hvorfor det er de helt gamle sorte uniformer som togpersonalet bruger...! Og Fungerende er en DSB ansat som bruger de alm "nye" sorte uniformer.
OK, det undrede også mig at der blev givet afgang på den måde, når nu Arden på det tidspunkt havde U signaler.
OK, det undrede også mig at der blev givet afgang på den måde, når nu Arden på det tidspunkt havde U signaler.
Arhh....er det nu rigtigt?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ja Ove, afgangen fra Sindal når nok ikke "Kvissel-højder", men se nu ham herunder, han havde sådan glædet sig til at se chefen komme ud med signalstokken.
Hilsen Georg
Ja, men Georg, ham kan han kikke længe efter, for afgangsstokken er afskaffet for mange år siden på det pågældende sted, som jeg "tilfældigvis" kender udmærket.
Chefen det pågældende sted befinder sig sikkert "inden døre", og nu om dage ser man heller ikke mange af dem på "synlig ledelse".
For mange år siden sendte en "central chef" et rundspørge til sine "chefer i marken" og spurgte, om de kort ville definere, hvad den enkelte forstod ved "synlig ledelse".
En af cheferne svarede:" Jeg har udøvet "synlig ledelse", længe før det blev til teori".
Det siges, at den "centrale chef" ville have "korrekset" den pågældende for dette "frække" svar, men afstod fra det.
Forlydender vil vide, at den "centrale chef" over for den pågældende senere skulle have udtalt:" Efter at have været i virksomheden, som jeg nu forlader til fordel for et andet job, i en del år, forstår jeg, hvad du mente med det svar."
Det siges, at historien er sand.
Hilsen
Ove
Togbetjentens uniform er ikke den gamle sorte uniform som togførerens. På togbetjentens uniform ses kun en række knapper, og 2 mindre knapper, antageligvis til brystlommer, hvilket de gamle sorte uniformer ikke havde!
Denne uniformsmodel minder i højere grad om den grå uniform fra Københavns Sporveje, eller en sporvejsuniform fra Aarhus Sporveje.
Om DSB også har haft denne uniformsmodel, skal jeg ikke kunne sige.
Med venlig hilsen
Jens
Togbetjentens uniform er ikke den gamle sorte uniform som togførerens. På togbetjentens uniform ses kun en række knapper, og 2 mindre knapper, antageligvis til brystlommer, hvilket de gamle sorte uniformer ikke havde!
Denne uniformsmodel minder i højere grad om den grå uniform fra Københavns Sporveje, eller en sporvejsuniform fra Aarhus Sporveje.Om DSB også har haft denne uniformsmodel, skal jeg ikke kunne sige.
Med venlig hilsen
Jens
Måske kan en bedre opløsning hjælpe:
--
Togbetjentens uniform er ikke den gamle sorte uniform som togførerens. På togbetjentens uniform ses kun en række knapper, og 2 mindre knapper, antageligvis til brystlommer, hvilket de gamle sorte uniformer ikke havde!
Denne uniformsmodel minder i højere grad om den grå uniform fra Københavns Sporveje, eller en sporvejsuniform fra Aarhus Sporveje.Om DSB også har haft denne uniformsmodel, skal jeg ikke kunne sige.
Med venlig hilsen
Jens
Måske kan en bedre opløsning hjælpe:
Faktisk er det togbetjenten, der er korrekt uniformeret ...
Iht. DSBs uniformsreglement (sådan noget havde man dengang - nu hedder det vel en designmanuel eller noget uforståeligt på engelsk ...) fra 1953 eller deromkring havde togpersonalet enkeltradede jakker, mens lokomotiv-, stations- og rangerpersnale m.fl. havde dobbeltradede. Desværre er der typisk en kronisk mangel på enkeltradede jakker ved veteranbanerne, således at mange togførere/togbetjente anvende dobbeltradede jakker i stedet. De dobbeltradede er også bedre at bevæge sig i - man kan godt mærke, at de er designet, så de passer til lokomotiv- og rangerpersonalets arbejdsforhold, mens de enkeltradede er faconsyede i ryggen og i øvrigt har det med at blive angrebet af "krympe-møl" (den slags små skadedyr, der angriber ens tøj i skabet og syr det mindre, helt uden at man opdager der - før man skal have det på )
Mvh
LHJ
(som selv nu til dags bruger en dobbeltradet jakke til togtjeneste på MHVJ ...)
OK, det undrede også mig at der blev givet afgang på den måde, når nu Arden på det tidspunkt havde U signaler.
Arhh....er det nu rigtigt?
Endnu i starten af 1990'erne havde Arden U signaler i begge retninger. Mod nord havde man endda et stort skrummel som var forberedt på at kunne vise kør igennem Der var på det tidspunkt også I signaler med tilhørende F signaler, men ingen sporskifter selvom man nok kunne se at der en gang havde været nogen. Jeg har ikke været i Arden siden den tid.
hmmm... Så skal jeg vidst også ud og have fat i en sådan uniform til næste gang jeg skal køre tog. Sådan en fra DSB findes nemlig endnu ikke blandt mine 23 uniformer...
Med venlig hilsen
Jens
Det bliver så et spørgsmål om, hvornår Arden fik sine U-signaler. De var der ikke i 1981 og de var der i 1987.
Veterantogs-togførerens (Nathansen?) uniform (inkl uniformshue/kasket) er vist arvet fra en trafikassistent eller overtrafikassistent (egeløv).
--
Svend
Det stod der endnu i Kvissel den 16 juli 2010, håber man kan se det på billedet
Det står skam endnu på sin vante plads.
Så vidt jeg husker var der lidt polimik mht. ejerskabet af apparaturet, dengang Fredershavn Kommune allernådigst fik lov til at købe stationsbygningen af DSB, men enden på det blev, at det fik lov til at blive stående i karnappen, til stor glæde for husets brugere, som nærer en vis veneration for bygningen, og eftersom at apparaturet jo er en stor del af bygningens historie. Og så står det jo ikke nogen i vejen, når det befinder sig dér i karnappen.
Hyggelig banegård, det er vist en modeltog klub eller sådan noget der holder til i bygningen..
Jow-jow da:
Og så er det i øvrigt en station, og ikke en banegård
Frederikshavn Gl. station var en station, mens den nuværende er en banegård. Og så kan du jo spekulere lidt over forskellen
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Så vidt jeg husker var der endda dobbelt egeløv i kasketten, så det må jo være en stationsforstanderkasket fra en større station der er tale om!
Venlig hilsen
Jens Møller
Eller trafikkontrollør (ikke nogen høj stilling i dag, men det var det inden der gik total inflation i stillingsbetegnelserne).
--
Svend
Her er et billede fra 1982
Herligt med kendte ansigter !
Sille kender vel (næsten) alle, hvorimod Hagbard Nielsen (Viby J) sjældent gav de store rundvisninger til fremmødte entusiaster.
Hans ord til mig, da jeg een af de allerførste dage som eftermiddagsassistance på hans banegård havde det med at glemme bogføringslisterne foran mig, når Den Store Bane kom forbi på de lange skinner på den anden side af hegnet, var ganske kloge, omend de ikke holdt 100 %:
"Kom du nu ind til banen for alvor, knægt - så går det der over..."
vh
P.
Og så må vi andre udenforstående altså lige have historien om hvorfor han hedder den topløse?
Nold
Og så må vi andre udenforstående altså lige have historien om hvorfor han hedder den topløse?
Nold
Kære Nold.
På det pågældende billede fra Sindal vises "en person i døren" til stationskontoret bærende på en afgangsstok - i "folkemunde" kaldet "spejlægget". Efter den tids sikkerhedsreglement havde han funktion som "Stationsbestyrer på perron". For at markere denne (sikkerheds-)funktion over for togets personale, men også øvrigt personale, som han kunne "udøve myndighed overfor", skulle han bære mindst en uniformshue med et rødt/sort huebånd - behøvede ikke nødvendigvis fuld uniform. Som det kan ses, er den pågældende ikke iført denne huebeklædning, og det gav mig anledning til at betegne ham som "den topløse" - et begreb der ellers giver andre "idéassociationer".
I "gamle dage" ville denne ukorrekte fremtoning omgående have udløst en påtale fra "den tilsynsførende trafikinspektør", som kunne finde på at kalde det for "en hovedløs optræden".
Nu er "spejlægget" en saga blott, og det "røde huebånd", som mangen en ung stationsbestyrer bar med stolthed på perronen, er gået samme vej.
Bedste hilsener
Ove Nygaard, i sin tid af og til "stationsbestyrer på perron"
Arden station fik sine udkørselssignaler ret sent, faktisk ikke før end overgangen til sommerkøreplanen den 28. maj 1989. Samtidig blev overkørslerne 438 og 440 ændret fra håndbetjening til "motoriseret" betjening.
Ændringen udløste tre rettelsesblade (613-615) til TIB (V).
Arden fortsatte som togfølgestation. I årenes løb indskrænkedes tidsrummet, i hvilket togfølgestationen var betjent som togfølgestation, gradvist og de sidste år, var togfølgestationen ubetjent døgnet rundt.
Sikkerhedsmæssigt ændrede Arden status fra togfølgestation til trinbræt pr. 18. november 2010 og ind- og udkørselssignaler mv. fjernedes.
Ændringen udløste to rettelsesblade (4246 og 4247) til TIB (V).
Alle fem rettelsesblade til TIB (V) kan ses på http://www.randers-aalborg.dk/home/km-214-5-arden
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Tak for det, Ove. Jeg troede det var et øgenavn, han havde lagt sig til og der måske var en sjov historie tilknyttet.
Bedste hilsner
Nold
Kære Peter
Vil du sende mig din emailadresse?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
thomas.boberg.nielsen@gmail.com
Der var et bedre billede fra Kvissel med skiltet.
Et par fra Tolne med og uden mærke "Perron ved trinbræt" jeg er lidt i tvivl om årstal, mon ikke 77 og 79.
Mvh
Georg
Jeg har med interesse læst denne lille tråd omk. de uniformer, personerne bærer på billedet fra Arden og bemærker især indlægget om hvornår der bruges enkeltradede og dobbeltradede jakker. Jeg har en komplet uniform af den sorte model, med jakke, vest, bukser og hue, fra min morfar. Uniformen blev dog aldrig blev taget i brug. På en grøn mærkat klipset indvendig på kraven står der 1969. Jakken er dobbeltradet og har emblemer på skulderne, ikke på reverser. Emblemerne har gradstegn/lønningsklasse 11 (jævnfør andet indlæg i forum der har postet et billedet af DSB's gradstegn fra Hvem Hvad hvor 1958). I 1953 er der, på min mors dåbsattest angivet at han er pakhusmester. Men i tiden derefter er han overgået til at arbejde som togfører. bl.a. Esbjerg Tønder Niebüll. Her tænker jeg, så må han jo være en del af togpersonalet. Men så passer det jo ikke jævnfør L.H.J indlæg at han har dobbeltradet jakke. Så tænker jeg at han så må han have beholdt retten til dobbeltradet uniform, hvis han altså bar den som pakhusmester.
Eller hvorledes?
I januar 1970 fik han benet kørt af, af et rangertog , da han færdes langs spor 8 ved Esbjerg Station, i forbindelse med at han skulle møde og føre et tog til Brande. Efterfølgende fik han et skrivebordsjob ved DSB, men det fungerede ikke for ham og han lod sig pensionere.
Jeg og ej heller nogen blandt resten af familien har nogle billeder af ham i en DSB uniform. Måske nogen her kan hjælpe. Han hed Ove Verner Knudsen og arbejdede fra Esbjerg station indtil først i 70erne.
du kunne vel ikke ligge et billede op af omtalte jakke vel? Eventuelt også emblemer?
jo det kan jeg lige ved lejlighed
Jeg kommer i skrivende stund i tvivl. jeg tror søreme at jeg har forvekslet mit indre bilede af uniforms jakken, som er pakket ned, med DSB frakken/kappen, eller hvad man kalder den, som jeg bruger når vintervinden er strid. Den er netop dobbeltradet. Emblemerne sidder på skulderene på begge, men jeg må indse at jakken er enkeltradet og det er frakken/kappen som er dobbeltradet. Beklager.
Jeg og ej heller nogen blandt resten af familien har nogle billeder af ham i en DSB uniform. Måske nogen her kan hjælpe. Han hed Ove Verner Knudsen og arbejdede fra Esbjerg station indtil først i 70erne.
Ifølge "Danske Statsbaners Tjenestemænd 1960":
Togfører O. V. Knudsen, Esbjerg. Født: 8-10-14. ansat: 1-10-39. I nuværende stilling: 1-7-59.
Jeg håber, at det er til hjælp.
Tak.
Her er artiklen fra Vestkysten
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet