Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden (Generelt)
Jeg har jo været i Sunds et par dage, nu her stationen bliver revet ned.
Der står en km-sten, faktisk overfor stationen, den angiver 9,0 km
Men i tjenestekøreplanen for Herning - Viborg, er Sunds angivet til 8,9 km.
Hvordan hænger det sammen ?
Jeg troede faktisk, at km angivelserne i tjenestekøreplanerne var ret præcise.
Men således forholder det sig altså ikke ?
Kære Thomas
Det er en yderst interessant problemstilling, du rejser. Og der er faktisk stof nok til en længere artikel. Den kommer ikke i denne omgang; men i stedet lidt "oplevelser" om emnet.
Første gang jeg stødte på emnet var i 1975 eller 1976, hvor jeg spadserede Hobro-Randers. Et eller andet sted mellem Øls og (Sønder) Onsild stod/står(?) et af de der mærker, der fortæller noget om kurvelængde, radius, overhøjde m.v. Det specielle ved dette mærke var, at det udover de almindelige oplysninger, også indeholdte information om, at banen på dette sted var forlagt og at der i den anledning var korrigeret xx meter mellem to kilometersten (banen Randers-Aalborg er (jo) forlagt fire steder: 1) Lige nord for Randers, 2) Gennem (Sønder) Onsild 3) Ved Øls og 4) mellem Skørping og Støvring) og dette har - kombineret med flytningen af Aalborg station lidt mod syd i 1902 - betydet at der i dag er 400 meter kortere mellem Randers og Aalborg, end da banen åbnede i 1869.
Anden gang jeg stødte på emnet er i DSBs jubilæumsbog fra 1947, hvor baneforlægningen Skørping-Støvring er beskrevet. I artiklen redegøres specifikt for det antal meter, som banen mellem Skørping og Støvring blev kortere i anledning af det nye sydgående 2.-spor og hvor på delstrækningen de manglende meter er "taget ud" i forhold til kilometerstenene.
Emnet inkluderer også emnet "kilometerstenenes historie". Denne kender jeg ikke så forfærdelig meget til (endnu); men jeg ved dog, at de rød-hvide beton-kilometersten er af "nyere" dato. Strækningen Laurbjerg-Silkeborg, der åbnede i 1908 var født med granitsten for hver 500 meter og fik senere de rød-hvide beton-kilometersten. Mon ikke noget tilsvarende har gjort sig gældende for Viborg-Herning, der blev åbnet i 1906?
Der er mindst to ting, der kan have "flyttet" Sunds fra 8,9 til 9,0: Herning får ny banegård i 1906. Om det har sammenhæng med åbningen af Viborg-Herning, ved jeg ikke; men tanken er jo nærliggende. Men hvis Herning 1 og Herning 2 ikke har haft bygningsmidte nøjagtigt samme sted, kan dette kombineret med "afrunding" i Sunds lokalt have afstedkommet forskellen på de 8,9 og de 9,0 - forudsat at planlægningen af Herning 2 ikke har været fuldstændig koordineret med planlægningen af kilometreringen af Viborg-Herning.
Den anden ting, der kan have afstedkommet ændringen fra 8,9 til 9,0 er, at der angiveligt i 1928 sker en omlægning af Viborg-Herning i Herning. Når jeg kigger på gamle kort, kan jeg ikke se, hvor "i" Herning omlægningen er sket og jeg har ikke nogle primærkilder at henvise til. Min eneste "kilde" er det billede, som du kan se på www.viborg-herning.dk/home/herning. Jeg kan ikke huske, hvem der har mailet mig billedet; men billedeoplysningerne stammer udelukkende herfra og er ikke verificeret.
Vi kan måske blive lidt klogere, hvis nogen kan fremtrylle længdeprofilen Viborg-Herning?
Nørremark tør jeg slet ikke kloge mig på i skrivende stund; men noget af forklaringen må være den samme som for Sunds.
Og så til allersidst: Hvis der er uoverensstemmelse mellem tjenestekøreplanen og virkeligheden, må andre stationer på strækningen Viborg-Herning sandsynligvis også være ramt.