Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden (Generelt)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/2 2012, 17:09 (4664 dage siden)

Jeg har jo været i Sunds et par dage, nu her stationen bliver revet ned.
Der står en km-sten, faktisk overfor stationen, den angiver 9,0 km
[image]

Men i tjenestekøreplanen for Herning - Viborg, er Sunds angivet til 8,9 km.
Hvordan hænger det sammen ?

Det samme gør sig gældende for Nørremark trinbræt, den er angivet til 11,4 km
men km-stenen, som står lige på den anden side af overkørslen, siger 11,6 km.
[image]

Jeg troede faktisk, at km angivelserne i tjenestekøreplanerne var ret præcise.
Men således forholder det sig altså ikke ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Svend, 15/2 2012, 18:51 (4664 dage siden) @ T. Rithmester

Nu er det jo ikke helt til at se, hvor kilometerstenen er placeret i forhold til stationsbygningen. Som regel er kilometreringen i overensstemmelse med de faktiske forhold (det er jo også det, der er meningen).

--
Svend

Avatar

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/2 2012, 19:21 (4664 dage siden) @ Svend

Nu er det jo ikke helt til at se, hvor kilometerstenen er placeret i forhold til stationsbygningen. Som regel er kilometreringen i overensstemmelse med de faktiske forhold (det er jo også det, der er meningen).

Hvad angår Sunds, så står stenen, plus minus 10-20 meter, ud for stationen, i hvert fald ikke med en margin på 100 meter.
Stenen kan anes her midt i billedet:
http://map.krak.dk/m/9maXL

Hvad angår Nørremark, ja så er der faktisk kun en vej i mellem stenen og det tidligere trinbræt, her måske ligeledes 10-20 meter, og ikke de 200 meter.
Jeg medgiver dog, at trinbrættes eksakte placering jo selvfølgelig kan være svær at placere i dag.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2012, 19:23 (4664 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 15/2 2012, 19:36

Jeg har jo været i Sunds et par dage, nu her stationen bliver revet ned.
Der står en km-sten, faktisk overfor stationen, den angiver 9,0 km

Men i tjenestekøreplanen for Herning - Viborg, er Sunds angivet til 8,9 km.
Hvordan hænger det sammen ?

Jeg troede faktisk, at km angivelserne i tjenestekøreplanerne var ret præcise.
Men således forholder det sig altså ikke ?

Kære Thomas

Det er en yderst interessant problemstilling, du rejser. Og der er faktisk stof nok til en længere artikel. Den kommer ikke i denne omgang; men i stedet lidt "oplevelser" om emnet.

Første gang jeg stødte på emnet var i 1975 eller 1976, hvor jeg spadserede Hobro-Randers. Et eller andet sted mellem Øls og (Sønder) Onsild stod/står(?) et af de der mærker, der fortæller noget om kurvelængde, radius, overhøjde m.v. Det specielle ved dette mærke var, at det udover de almindelige oplysninger, også indeholdte information om, at banen på dette sted var forlagt og at der i den anledning var korrigeret xx meter mellem to kilometersten (banen Randers-Aalborg er (jo) forlagt fire steder: 1) Lige nord for Randers, 2) Gennem (Sønder) Onsild 3) Ved Øls og 4) mellem Skørping og Støvring) og dette har - kombineret med flytningen af Aalborg station lidt mod syd i 1902 - betydet at der i dag er 400 meter kortere mellem Randers og Aalborg, end da banen åbnede i 1869.

Anden gang jeg stødte på emnet er i DSBs jubilæumsbog fra 1947, hvor baneforlægningen Skørping-Støvring er beskrevet. I artiklen redegøres specifikt for det antal meter, som banen mellem Skørping og Støvring blev kortere i anledning af det nye sydgående 2.-spor og hvor på delstrækningen de manglende meter er "taget ud" i forhold til kilometerstenene.

Emnet inkluderer også emnet "kilometerstenenes historie". Denne kender jeg ikke så forfærdelig meget til (endnu); men jeg ved dog, at de rød-hvide beton-kilometersten er af "nyere" dato. Strækningen Laurbjerg-Silkeborg, der åbnede i 1908 var født med granitsten for hver 500 meter og fik senere de rød-hvide beton-kilometersten. Mon ikke noget tilsvarende har gjort sig gældende for Viborg-Herning, der blev åbnet i 1906?

Der er mindst to ting, der kan have "flyttet" Sunds fra 8,9 til 9,0: Herning får ny banegård i 1906. Om det har sammenhæng med åbningen af Viborg-Herning, ved jeg ikke; men tanken er jo nærliggende. Men hvis Herning 1 og Herning 2 ikke har haft bygningsmidte nøjagtigt samme sted, kan dette kombineret med "afrunding" i Sunds lokalt have afstedkommet forskellen på de 8,9 og de 9,0 - forudsat at planlægningen af Herning 2 ikke har været fuldstændig koordineret med planlægningen af kilometreringen af Viborg-Herning.

Den anden ting, der kan have afstedkommet ændringen fra 8,9 til 9,0 er, at der angiveligt i 1928 sker en omlægning af Viborg-Herning i Herning. Når jeg kigger på gamle kort, kan jeg ikke se, hvor "i" Herning omlægningen er sket og jeg har ikke nogle primærkilder at henvise til. Min eneste "kilde" er det billede, som du kan se på www.viborg-herning.dk/home/herning. Jeg kan ikke huske, hvem der har mailet mig billedet; men billedeoplysningerne stammer udelukkende herfra og er ikke verificeret.

Vi kan måske blive lidt klogere, hvis nogen kan fremtrylle længdeprofilen Viborg-Herning?

Nørremark tør jeg slet ikke kloge mig på i skrivende stund; men noget af forklaringen må være den samme som for Sunds.

Og så til allersidst: Hvis der er uoverensstemmelse mellem tjenestekøreplanen og virkeligheden, må andre stationer på strækningen Viborg-Herning sandsynligvis også være ramt.

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Svend, 15/2 2012, 20:04 (4664 dage siden) @ T. Rithmester

Der er kilometerjusteringer her og der, bl a i Nyborg, hvor man fik et "særligt problem" i f m den faste forbindelse. Så vidt jeg husker/ved, er de fleste stationers kilometermarkering angivet som placeringen af kommandoposten/stationsbygningen, men der er sikkert afvigelser, f eks at man har anvendt "stationsmidten". På København H er km 0,00 gavlen af hallen, altså ved rulletrapperne ned til til perronerne.

--
Svend

Avatar

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/2 2012, 20:30 (4664 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Mange tak for et særdeles informativt indlæg, der var for mig, flere nye oplysninger.
Mht. andre stationers km angivelse, så har jeg faktisk et billede af Ilskov station hvorpå man kan se km stenen, og her passer de 15,0 km både fysisk og med tjenestekøreplanen.
Har godt nok også et billede af Bækkelund, men her kan jeg kun se at der står 40,x på stenen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Ulrik D, 16/2 2012, 00:02 (4664 dage siden) @ T. Rithmester

I TIB angives en stations kilometrering også. Her der imidlertid tale om "stations midten"
Så skal man lige huske på, at stationen jvf SR §2:

2.2.1. Almindelige bestemmelser
En station er et togekspeditionssted, der i hele eller dele af døgnet
deltager i den sikkerhedsmæssige afvikling af toggangen.

Det er altså ikke stationsbygning, men ekspeditionsstedets placering vi taler om.
Jeg mener, at stationsmidten er midten mellem stationsgrænsen i hver ende - altså midten mellem I-signalerne.
Stionsbygningen er "bare" en bygning på togekspeditionsstedet.;-)

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

Avatar

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2012, 08:40 (4663 dage siden) @ Ulrik D

I TIB angives en stations kilometrering også. Her der imidlertid tale om "stations midten"
Så skal man lige huske på, at stationen jvf SR §2:

2.2.1. Almindelige bestemmelser
En station er et togekspeditionssted, der i hele eller dele af døgnet
deltager i den sikkerhedsmæssige afvikling af toggangen.

Det er altså ikke stationsbygning, men ekspeditionsstedets placering vi taler om.
Jeg mener, at stationsmidten er midten mellem stationsgrænsen i hver ende - altså midten mellem I-signalerne.
Stionsbygningen er "bare" en bygning på togekspeditionsstedet.;-)

Se det er vi så ikke enige om. Kilometerangivelsen for en station er "normalt" ud for midten af en stationsbygning. Og det må jeg jo så hellere "bevise". Det kniber dog lidt i øjeblikket, idet mit arkiv er under flytning. Men måske andre kan træde til?

Det, vi til gengæld kan være enige om, er, at en "station" kan opfattes på flere måder. En af måderne kan være den SR-definition, som du angiver. Enig. En anden kan være "station" eller "banegård" forstået som stationsbygningen. Og rent historisk har man altså valgt at anvende stationsbygningens midte som stationens kilometerangivelse. Dette har naturligvis givet lidt problemer de steder, hvor stationsbygningen af den ene eller anden grund ikke er en traditionel aflang bygning beliggende parallelt med sporet (se Svends bemærkninger andet sted i denne tråd vedr. Københavns Hovedbanegård). Men det problem har man konkret løst i hvert enkelt tilfælde.

Herudover bringer du et "nyt" begreb på banen: "Stationsmidten". Mig bekendt anvendes et sådan begreb ikke. Jeg forstår udemærket din matematiske udregning af, at et sådan punkt kunne være/må være det punkt, som ligger lige langt væk fra de to stationsgrænser: Men hvad så hvis der er mere end to stationsgrænser?

I dag, hvor rigtig mange stationer har fået nedrevet deres stationsbygning, kan det måske være lidt svært at forstå hensigtsmæssigheden i at definere stationens kilometerangivelse som midten af den nu nedrevne stationsbygning og helt interessant bliver det, når man anlægger nye fjernstyrede togfølgestationer uden stationsbygninger. Hvordan regnede man sig f.eks. frem til kilometerangivelserne for Lolland Nord, Lolland Midt og Lolland Syd? (Det er kun Lolland Nord, der har "stationsmidten" som kilometerangivelse - de to øvrige er asymetriske).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Km angivelser i tjenestekøreplaner vs. virkeligheden

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2012, 21:03 (4662 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Et eksempel hvor angivelsen i tjenestekøreplanen og virkeligheden passer:


Svebølle.


[image]

Svebølle: 16. oktober 2001. v---> [image]

[image]


Hvordan det så i øvrigt passer ind i de mange teorier omkring opstilling ved kommandopost / signalhus, stationsmidte m. v. vil jeg overlade til den enkelte.

Som det ses på det nederste foto, står det moderne "kilometerskilt" nydeligt ud for den gamle kilometersten, men de står i øvrigt ikke ud for hverken det ene eller det andet . . .

[image]
. . . Det skulle da lige være lige udenfor for "Mænd".
Svebølle: August 1956.

[image]
Svebølle: 16. oktober 2001.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svebolle

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak