Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

sne og isrydning på perroner (Generelt)

af Ekaeli007, 15/2 2012, 16:37 (4668 dage siden)

Jeg lagde mærke til idag jeg vær et ærinde i Hovedstaden, at på Ny Ellebjerg, der var perronerne nærmest meget glatte på grund af smeltende is der fryser til is, er der ikke nogen hos S-tog der tænker på at når stationen ligger på en bro så fryser smeltevand hurtigt til is og er meget glat. jeg mener også at problemet var der sidste vinter, bare der var en behjertet stationsbetjent der kunne smide en gang salt eller hvad man nu bruger, ellers ender det med at der er en passager der glider ned af perronen og ud foran et tog frygter jeg.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

sne og isrydning på perroner

af Frederik N., 15/2 2012, 18:31 (4668 dage siden) @ Ekaeli007

Eller hvis man falder og brækker noget, for så kan man jo ligge sag an imod s-tog;-)

sne og isrydning på perroner

af Willie Garvin, 15/2 2012, 19:36 (4668 dage siden) @ Frederik N.

Det hedder nu lægge an. Men jeg tror, at de fleste former for rengøring af rullende materiel og ikke mindst perroner og øvrige stationsanlæg efterhånden er udliciteret til et eksternt firma. Her hvor jeg bor, er det ISS der står for rengøring af togstammer samt perronanlæg; herunder også vores gangtunnel, som dog "deles" med kommunen i et meget sindrigt system. Saltning og rydning foregår også i eksternt regi.
Jeg er ikke engang sikker på, at begrebet stationsbetjent eksisterer mere; hvad skulle en sådan da også lave, nu hvor stort set alle funktioner er overdraget til eksterne samarbejdspartnere?

sne og isrydning på perroner

af Svend, 15/2 2012, 19:55 (4668 dage siden) @ Frederik N.

Eller hvis man falder og brækker noget, for så kan man jo ligge sag an imod s-tog

Det vil DSB sikkert tage med ophøjet ro, da det er Banedanmark, som har ansvaret for rengøring og herunder snerydning/vinterbekæmpelse på perronerne. Hvis man i stedet falder på en af trapperne, er sagen nok noget mere kompliceret ...... men der skal jo også være arbejde til DJØF´erne i de to selskaber :-D

--
Svend

sne og isrydning på perroner

af Ekaeli007, 15/2 2012, 22:17 (4668 dage siden) @ Svend

Jeg glemte at det nok er Banedanmark, jeg kaldte bare stationsbetjent for jeg ved ikke hvad stillingsbetegnelse at afløseren herfor er, og selvfølgelig kan man vel rejse sag hvis man falder og brækker benene, men man får desværre nok ikke så meget i erstatning svie og smerte, jeg ville dog hellere have at ansvarlige havde mere fingeren på pulsen, hvor det kan gå galt f. eks som her at stationen ligger på en bro.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
GAdstrup

PS man kan se at sporlægning er i fuld gang derude og idag fyldte man skærver på så det skrider da fremad med anlægsarbejdet Gule Palæ til Ellebjerg station.

rydning på perroner og stationer.

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 16/2 2012, 04:52 (4667 dage siden) @ Søren Jakobsen

Jeg var forleden morgen på vejle station kl 6:40-7:10.
Trods det var en morgen efter en hverdag lå der 3 knuste flasker inde i ventehallen mod busserne.
Jeg fortalte det til damerne i billetsalget, de kunne så fint forklare mig at det var der nogle andre der skulle ryde op, og de ville da gerne fortælle det til dem når de kom.

En kolega skiftede på stationen ca en halv time efter jeg havde været der, da havde de 3 flasker også ligget knuste midt i ventehallen.

Da der var tale om øl flasker, vil jeg antage at de er blevet smadret aftenen inden.
Altså må både dem der har lukket stationen ned og dem der har åbnet stationen have set dem.
Derudover så har alle de glasskår fået lov til at ligge gennem hele morgen myldretiden.

Og dsb personalet på stationen har bare forsvaret den farlige situaiton med at det var der ngole andre der skulle tage sig af.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad dsb er for en arbejdsplads, men, på mit arbejde, skulle der meget til at forhindre mig i at udbedre en potientel farlig situaiton for mine kunder.

rydning på perroner og stationer.

af Ekaeli007, 16/2 2012, 07:58 (4667 dage siden) @ Rasmus Arndal

jeg kender også en episode, i sidste uge der lå der en knust mousserende flaske foran pakhuset i Gadstrup, jeg så den en dag, nå tænkte jeg de kommer jo og fejer perron ihvertfald en gang om dagen, de kommer i en bil er der ½-1 time og så videre til næste. Et par dage efter skulle jeg igen med toget, stor overraskelse resterne af flaske lå der stadig, men vi har ingen på stationen,
det er et privat firma der bor der, da jeg ikke regnede med at de går ud og fjerner glasskår med mere tænkte jeg hvem holder øje med tingene, men nogen ting bliver da lavet, jeg har et par gange været ud for at enten billetautomat ikke vil printe billet eller stempelmaskine virker ikke, der er godt nok to men kan knibe hvis man er i sidste øjeblik, råber lige til togfører den ikke virker
ok siger de. skynd dig at hop ind, det lader til at de er orienteret at der problemer med maskiner- Så noget sker der da, Men hvem man skal kontakte med glasskår med mere det ved jeg ikke.

Jeg forventer ikke at der lige her og nu sker noget, men en generel ting syntes jeg slår mig,man
skærer ned på personale så har man råd til mere til direktører, bestyrelse og andet men almindelig personale uhah dem kan vi bare fyre, så der bliver lidt flere ledige hvad gør det. Hvad taler man meget om at firmaer skal have et socialt ansvar, men det er da vist bare en by i Rusland, ihvertfald i det offentlige.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

rydning på perroner og stationer.

af Lars peter, 16/2 2012, 11:15 (4667 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg kender en der er ansat i DSB,han har fortalt mig at der er cirka 9500 mennesker ansat i DSB. Ud af dem er de ca. 3500 i driften resten sidder på kontor m.m.

Det var meget bedre at man brugte nogle af alle de penge på personale på stationerne, næsten alle stationer i bl.a. Tyskland sidder der en i et glasbur.

Alle de penge man bruger på at udbedre skader efter hærværk kunne jo lige så godt bruges til personale på perronerne og i togene.

Alle persontog burde have togpersonale med ombord. Men uha man skal jo spare penge, brug da de penge der skal til så vi kan rejse trygt med toget igen.

Angående det med togfører i togene, jeg ved at på grund af reglerne. Må man gerne kører enmands-betjent regionaltog Århus -Fredericia. Men forsætter toget til Kolding uden stop i Taulov, så siger reglerne at der skal togfører med i toget fra Fredericia og til Kolding, hvor er lige logikken i det.

Togpersonalet har krav på at værer 2 mand (trykhedsbemanding) efter kl.20 fredag-lørdag aften. Men lokomotivføren har ikke krav på trykhedsbemanding, de kan sagtens kører et regionaltog helt alene en fredag eller lørdag aften uden nogen ekstra mand.

rydning på perroner og stationer.

af Hedegaard, 16/2 2012, 21:09 (4667 dage siden) @ Lars peter

Jeg kender en der er ansat i DSB,han har fortalt mig at der er cirka 9500 mennesker ansat i DSB. Ud af dem er de ca. 3500 i driften resten sidder på kontor m.m.

Det var meget bedre at man brugte nogle af alle de penge på personale på stationerne, næsten alle stationer i bl.a. Tyskland sidder der en i et glasbur.

Alle de penge man bruger på at udbedre skader efter hærværk kunne jo lige så godt bruges til personale på perronerne og i togene.

Uuuuh hvor er jeg dog enig. Det er dog endnu værre hos Lokalbanen.
Kan huske for nogle få år tilbage der man valgte helt at lukke ventesalen i Skævinge alene pga. hærværk.
I år kunne man så se dette sørgelige syn i lokalavisen:
http://hilleroed.lokalavisen.dk/bizart-haervaerk-boeller-vaelter-ti-meter-mur/20120124/...

Den ene af de 2 rejsekort-standere på stationen er også allerede blevet smadret, ligesom at folk på højlys dag er vidner til lokale lømler der kyler med flasker mod murene, smider ting ned på sporene mm.

Jeg ved ikke hvad der er mest skræmmende - At mentaliteten hos vor unge mennesker er blevet så forskruet, eller at Lokalbanen vælger at lade dem gøre som de lyster af sparehensyn.

rydning på perroner og stationer.

af Svend, 16/2 2012, 13:54 (4667 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis der ligger en knust flaske på perronen, er der ingen tvivl om, at det er Banedanmarks regøringsentreprenør, der har ansvaret for at fjerne den. Ligger den på gadesiden er det sikkert DSB´s rengøringspersonale som skal fjerne den (hvis de ikke har truffet aftale med kommunen). Men der er sikkert ikke nogen der regelmæssigt kører rundt og checker, om rengøringen sker efter kontrakten, så det er bare om selv at rette henvendelse til den ene eller den anden, hvis man er utilfreds. At det så kan være lidt af en opgave at finde en person som vil tage sig af sagen hos "den ene eller den anden", er noget helt tredje.

--
Svend


Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak