Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Herning-Viborg banen - materiel (Generelt)

af Steffen Vester, 15/2 2012, 03:17 (4672 dage siden)

Lidt inspireret af tråden om Sunds stations nedrivning, vil jeg gerne åbne en ny tråd om Herning-Viborg banen. Til brug for kommende køreplanskørsler i vores klub HMJK søger vi oplysninger omkring brugen af materiel ud over det, som kan læses i de glimrende bøger "Sporene på heden" og "Midtjyske jernbaner". :-)

To af banens allerstørste godskunder var uden tvivl Kartoffelmelsfabrikken i Karup og flyvestation Karup. Da Karup station, fabrikken og en lille bid af flyvestationen er med på vores egnshistoriske anlæg, vil vi naturligvis gerne oprangere så korrekt som muligt. :-D

Jeg har fotos fra 1977 af litra MT med Ucs vogne, som kørte mellem Herning og kartoffelmelsfabrikken i banens sidste år. Ifølge oversigten herinde er disse vogne tidligst fremstillet i 1968. Er der nogen, der ved, hvilket materiel, man brugte før det til kartoffeltransporterne? ;-)

Til flyvestationen var det byggematerialer og krigsmateriel under krigen til tyskerne, men efter krigen fragtes der brændstof til flyene, indtil der blev bygget en underjordisk pipeline, hvor brændstoffet blev pumpet frem. Jeg har her et gammelt foto, der viser en D maskine, som krydser landevejen med tankvogne. I hver ende af tankvognsstammen er der en "almindelig" vogn som isolation til damplokomotivet af hensyn til brandfaren. Er der nogen, der har kendskab til andre transporter efter krigen via jernbanen til flyvestationen - og hvilket materiel? :-)

På vores hjemmeside - www.hmjk.dk - kan I se flere fotos fra opførelsen af vores anlæg. Vi har endnu ikke nogen bygninger, der stammer fra et almindeligt byggesæt, men udelukkende håndbyggede modeller af originale bygninger fra vores område. Flere af dem eksisterer ikke mere i virkeligheden, bl.a. Hernings 2. banegård. DSB valgte at nedrive denne smukke bygning - vi har genopført den. Som en lille appetitvækker viser jeg her de 2 markante bygningsværker fra Karup - begge opført af klubmedlem Allan Madsen - nemlig kartoffelmelsfabrikkens oprindelige gamle del og Gedhusvagten bygget af den tyske værnemagt - idag flymuseum. Begge bygninger eksisterer i dag og kan ses fra landevejen igennem Karup. :-)

[image]

[image]

Som det kan ses på fotoene, mangler der stadig topografi på den del af anlægget, men det kommer senere, bl.a. Karup Å med broer og naturligvis selve Karup station. ;-)

V/H, Steffen Vester

Herning-Viborg banen - materiel (jernbanehistorie)

af Steffen Vester, 15/2 2012, 03:19 (4672 dage siden) @ Steffen Vester

Ups! - sorry! - glemte kategorien - kommer her! :-(

Herning-Viborg banen - materiel (jernbanehistorie)

af Børge Sundahl, 15/2 2012, 07:41 (4672 dage siden) @ Steffen Vester

Hej

Hvis det er det rullende materiel, du mener, så kan jeg fortælle, at i 1953-1954 var jeg stationeret i Herning og da havde vi bla følgende tog.

Hver lørdag kørte der et Iltog Viborg Herning kun standsende i Karup, Kølvrå (Grove) og Gedhus.
Toget bestod af J nr 1 og 2 CP vogne, som blev koblet bagpå et tog fra Herning til Nyborg.

Om søndagen var det sidste tog, der i øvrigt kom fra Aalestrup, et motortog bestående af ME-FE-FE-ME. Det kan godt være at ME var skiftet med en MC, men triangel-vogne var det ihvertfald.

Det var sådan som jeg erindrer det.

Børge

Herning-Viborg banen - materiel (jernbanehistorie)

af UTJ, 15/2 2012, 10:17 (4672 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Hvis det er det rullende materiel, du mener, så kan jeg fortælle, at i 1953-1954 var jeg stationeret i Herning og da havde vi bla følgende tog.

Hver lørdag kørte der et Iltog Viborg Herning kun standsende i Karup, Kølvrå (Grove) og Gedhus.
Toget bestod af J nr 1 og 2 CP vogne, som blev koblet bagpå et tog fra Herning til Nyborg.

Om søndagen var det sidste tog, der i øvrigt kom fra Aalestrup, et motortog bestående af ME-FE-FE-ME. Det kan godt være at ME var skiftet med en MC, men triangel-vogne var det ihvertfald.

Det var sådan som jeg erindrer det.

De lille pedantisk rettelse. Dine triangelvogne har nok været MF-vogne (og måske, som du skriver MC). Der var kun to ME i Jylland i 1950'erne (623 og 626), resten var solgt eller kørte på Slangerupbanen eller på Gedserbanen.

Herning-Viborg banen - godstrafikmateriel (jernbanehistorie)

af Steffen Vester, 15/2 2012, 16:43 (4671 dage siden) @ h087

Mange tak for meget interessante indlæg. :-)
Persontrafikken er fint beskrevet i de tidligere nævnte bøger. Jeg skal precisere spørgsmålet lidt mere. ;-)
Det vi gerne vil vide noget om, er godstrafikken fra ca. 1960 til slut i 1977, som er vores periode, vi har bygget Karup op efter. Og specielt transporterne til flyvestationen og kartoffelmelsfabrikken. :-)
V/H, Steffen Vester.

Herning-Viborg banen - materiel (jernbanehistorie)

af Georg Schmidt, 16/2 2012, 12:00 (4670 dage siden) @ Børge Sundahl
redigeret af Georg Schmidt, 16/2 2012, 12:15

Inspireret af tråden her har jeg "forsket" i gamle notater og papirvæsen. Vedlagt en kopi af motorturen for Mc og Me ved mdt Viborg sommer 1953. Viborg havde motorvognene Me 623 og 626 samt Mc'erne 651 til 655 stationeret. Da det er skrevet lidt småt har jeg delt den i to. Den tykke dobbeltstreg til venstre ved turnumrene er klokken 00 og hver lodret streg er 1 time f. eks starter tog 579 på trediedagen fra Skjern mod Videbæk klokken 6.00.
[image]
Det er nok i tog 1832 Børge har set en ekstra Mc(e) toget ses til højre med Viborg afgang 22.55.
[image]
Den ekstra MC i 1832 har sikkert kunnet findes i den dagligt udgivne "togforstærkning" eller den daglige "maskinforstærkning". Vognene kom noget rundt og af og til var det nødvendigt at befordre Mc-vognen bagpå andre tog for at få løbet til at gå op "bu" bagpå ubetjent. MC'erne kørte meget på Videbæk og i Salling og Me-erne mest på strækningen Randers-Skive samt en tur til Herning. Tog 2313 fra Ringkøbing til Tarm var et skoletog som var aflyst når børnene havde fri.

På dampsiden havde Viborg i sommeren 1953 4 damploko i fast tur nemlig D 801 og 802 samt G'erne 603 0g 622. D'erne kørte til Herning og G'erne godstoget til Løgstør. Til særtog og reserve havde man D 803 og 804 samt G 632, 643 og 650 og J nummer 1. J 1 holdt reserve hele sommeren 53, men kørte i sommerkøreplanen ca 2000 km så den har helt sikkert været i Herning nogle gange. J 1 standsede sin aktive karriere den 30/9 1953 og blev hensat i Brande. Dermed var J-æraen slut, J 1 var den sidste aktive J.

Motorturen i Viborg sommer 53 bestod også af en MQ-tur med kørsel i Himmerland, der var 15 lokomotivførere i motorturen i Viborg i 53 og 8 sæt (16 mand) i dampturen.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak