Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AC/DC - Rock N' Roll Train ( Official Video ) With Trains

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/2 2012, 09:53 (4673 dage siden) @ ozzie

Den video kan vi jo ikke undgå på en side som denne. Tog og fed rock, kan det være bedere ?
Jeg vil tro "Vi" er i ungarn.
http://www.youtube.com/watch?v=uLy_lacpDps&NR=1&feature=endscreen

Og "producenten" har med stor sandsynlighed stjålet både lyd- og billedesiden. Jeg vil nøjes med et enkelt ord: "Copyright".

--
[image]

af Jesper, 14/2 2012, 10:21 (4673 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fortæl youtube om det! Hvis de virkelig bekymrede sig om copyright, så ville udbuddet af videoer være begrænset i et ret stort omfang!

Det minder mig i øvrigt om denne video der også handler om tog, og hvor der også bliver brudt regler, selv om de nu er af en lidt anden karakter:

Queen: Breakthrough

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/2 2012, 10:37 (4673 dage siden) @ Jesper

Fortæl youtube om det! Hvis de virkelig bekymrede sig om copyright, så ville udbuddet af videoer være begrænset i et ret stort omfang!

Youtube fjerner rigtig mange videoer hver dag på grund af copyright. Men det er op ad bakke, når mange (især unge) mener, at man frit kan stjæle alt på nettet.

--
[image]

af TLJ, 14/2 2012, 11:44 (4672 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af TLJ, 14/2 2012, 12:26

stjæle alt på nettet.

Verden ændrede sig kraftig efter Gutenberg - Nu ændrer den sig igen...

Kender du ham her Tommy?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Lessig

Hans forelæsning med titlen "how creativity lives" kan anbefales... Og mange andre! Der er rigeligt på youtube.

EDIT: http://www.sdu.dk/om_sdu/aarets_gang/hca+academy/2004+-+lawrence+lessig

Nye tider!

af re20000, 14/2 2012, 12:15 (4672 dage siden) @ ozzie

En ting er sikkert : det er ikke en "official" video.

Nold

Copyright på nettet

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/2 2012, 12:33 (4672 dage siden) @ TLJ

Kender du ham her Tommy?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Lessig

Næ - og det orker jeg ikke at læse. Hvis det bliver tilladt frit at kopiere og bruge alt på nettet, så lukker jeg Jernbanen.dk og mine øvrige sites. (Der ligger 11 års arbejde i Jernbanen.dk)

--
[image]

Copyright på nettet

af TLJ, 14/2 2012, 12:40 (4672 dage siden) @ Tommy Nilsson

Næ - og det orker jeg ikke at læse.

Overvej at se lidt af hans foredrag.

Selvfølgelig skal det ikke bare være frit at kopiere løs men med den nye teknologi og dens muligheder taget i betragtning er der vist brug for nytænkning og den hidtige lovgivning har ikke kun haft fordele..

Nok om det - tilbage på sporet :)

Venligst!

Copyright på nettet

af Svend, 14/2 2012, 17:13 (4672 dage siden) @ TLJ

Jeg er ikke helt med på, hvor du vil hen med alt dette. Forhåbentlig ikke at man - helt skrupelløst - bare kan bruge løs af andres billeder osv som vises her på siden, uden at aftale det med ejermændene først? Bare fordi det er teknisk muligt, er det jo ikke det samme som, at det er i orden at gøre det....

--
Svend

Bahn-TV, Eisenbahn Romantik mm.

af Hedegaard, 14/2 2012, 17:57 (4672 dage siden) @ ozzie

Hvad med alle de tyske førerumsoptagelser og jernbane dokumentarer der ligger på Youtube?
Ingen af dem er blevet udgivet på VHS eller DVD. Kan huske at jeg for mange år siden sendte en mail til BahnTV, om de havde planer om at udgive deres optagelser i bedre kvalitet på DVD, hvilket jeg fik et klart "nein" til.

Selvom det muligvis er ulovligt, så er jeg stadig glad for at bla gamle dokumentarer og førerumsoptagelser bliver kopieret. Ellers risikerer man at de går tabt med tiden.
Det er som sagt ikke alt der kan købes mere.

Bahn-TV, Eisenbahn Romantik mm.

af Jens MO-Møller @, 14/2 2012, 19:07 (4672 dage siden) @ Hedegaard

Man kan jo så blot nøjes med at kopiere det fra YouTube, man har interesse i og så holde det for sig selv - det sker der vel ikke noget ved, men man bør altså afholde sig fra at offentliggøre det på sider som denne. Eller er jeg helt galt afmarcheret?

Venlig hilsen

Jens Møller

Copyright på nettet

af Steff, 14/2 2012, 20:42 (4672 dage siden) @ Svend

Hej Svend!

Du har helt ret uanset hvad en tilfældig "guru" måtte mene og tænke om benyttelse af ting på internettet.
Uanset hvad, så gælder dansk lov og ret i Danmark og derfor også for anvendelsen af ting på Internettet på en dansk side som f. eks. denne.

Til læsere der er i TVIVL, se dette link:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=3167

Men iøvrigt, føler man at ens ting kan/vil blive misbrugt og vil forhindre dette, er der jo kun en ting at gøre, lade være med at ligge det på nettet:-| . Det gælder jo i høj grad også de såkaldte "sociale medier". Man har kun et skud i bøssen, "go" eller "no go". Så simpelt er det jo - desværre:-( - bare.

Fortsat god aften.

--
Steffen Dresler

Copyright på nettet

af TLJ, 14/2 2012, 20:49 (4672 dage siden) @ Svend
redigeret af TLJ, 14/2 2012, 21:17

Jeg er ikke helt med på, hvor du vil hen med alt dette. Forhåbentlig ikke at man - helt skrupelløst - bare kan bruge løs af andres billeder...

Er bestemt ikke min holdning og bliver det aldrig! Men som verden ændre sig kan det være en fordel at forholde sig til det og måske finde nye måder at tænke copyright på...

"De unge stjæler med arme og ben" attituden er måske ikke den mest gavnlige selvom det kan være godt ment.

EDIT: Dette link forklarer en smule mere - kræver selvfølgelig at man gider at læse og forholde sig til at verden ikke er statisk. http://www.creativecommons.dk/om/

Venligst
Tom

Copyright på nettet

af TLJ, 14/2 2012, 20:50 (4672 dage siden) @ Steff

Hej Svend!

Du har helt ret uanset hvad en tilfældig "guru" måtte mene og tænke om benyttelse af ting

Du sigter lavt!

Copyright på nettet

af Steff, 14/2 2012, 22:10 (4672 dage siden) @ TLJ

For (hæv.....) TLJ!

Jeg sigter hverken for lavt, over eller under, men en "10´er".
Jeg henholder mig lige nøjagtigt til, at der ER en lovgivning og at denne er GÆLDENDE.
Hvad der så sker i fremtiden er jeg da ikke blind over for, verden flytter sig jo heldigvis hele tiden. Og så er det vel de valgte der skal afgøre, hvordan en copyright skal forvaltes. Og det kan jo være at "din mand" til den tid har haft indflydelse på processen. Men ind til da gælder dansk lov om copyright som den er beskrevet i det tidligere sendte link.

Og så er jeg ikke helt sikker på, at det er os almindelige brugere af internettet der kommer til at bestemme, hvad de personer der skriver, laver musik, fotografere, maler eller hvad de nu gør for at opretholde livet, skal mene og rette ind efter for at tilfredsstille I-net brugerne, hvor mange (ikke møntet på nogen her på Forum) bare mener at have ret til..., vel? Det er vel det der hedder anerki og liberalismen ført ud i yderste konsekvens, med kun at være ansvarlig over for sig selv uden tanke for andre?

Så vi kan ønske og påvirke, men loven skal holdes til den er ændret. Eller også har jeg misforstået noget basalt.

--
Steffen Dresler

Copyright på nettet

af Jens N, 14/2 2012, 22:50 (4672 dage siden) @ Tommy Nilsson

Næ - og det orker jeg ikke at læse. Hvis det bliver tilladt frit at kopiere og bruge alt på nettet, så lukker jeg Jernbanen.dk og mine øvrige sites. (Der ligger 11 års arbejde i Jernbanen.dk)

Lige et drilsk spørgsmål, der ikke skal ses som et forsøg på at puste til noget:
Respekterer alle oplysninger der ligger her på sitet, copyright fra de der oprindeligt har fremstillet data? ;-)

Grænserne kan til tider være flydende.

Mvh
Jens

Copyright på nettet

af Jens MO-Møller @, 14/2 2012, 23:15 (4672 dage siden) @ Steff

Amen!

Copyright på nettet

af Leif Jørgensen, København Ø., 14/2 2012, 23:18 (4672 dage siden) @ Jens N

Nu er det jo ikke alt, der er omfattet af ophavsret. Basale fakta som at en given privatbane var i drift fra det år til det år og havde så og så mange lokomotiver er ikke beskyttet. Derimod er det problem, hvis man citerer længere tekster fra bøger uden at angive, at det er et citat, og hvorfra man har det.

Men jeg kan da godt være lidt bekymret med hensyn til pdf-kopierne af Signalposten. Selv for de ældste varer ophavsretten mindst et par årtier endnu afhængig af forskellige faktorer. Så jeg vil sandelig håbe, at webmaster har indhentet tilladelse til offentliggørelse på rette sted.

Med venlige ophavsret-hilsner
Leif Jørgensen

Copyright på nettet

af Lars, 14/2 2012, 23:39 (4672 dage siden) @ Steff

Så vi kan ønske og påvirke, men loven skal holdes til den er ændret. Eller også har jeg misforstået noget basalt.

Du har ikke misforstået noget, det er helt korrekt.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak