Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sunds station igang med at blive revet ned. (Generelt)

af Willie Garvin, 13/2 2012, 20:26 (4658 dage siden)

Sunds station, på strækningen mellem Viborg og Herning, er godt igang med at blive revet ned, hvis mine øjne da ikke har spillet mig et puds? Der holder en gravko med klo og en hel del af komplekset synes at mangle.

De seneste billeder af stationen, som jeg kender til, findes her: http://www.danskestationer.dk/hr-vg/sunds.php

Sunds station igang med at blive revet ned.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/2 2012, 20:36 (4658 dage siden) @ Willie Garvin

Sunds station, på strækningen mellem Viborg og Herning, er godt igang med at blive revet ned, hvis mine øjne da ikke har spillet mig et puds? Der holder en gravko med klo og en hel del af komplekset synes at mangle.

Der var nu heller ikke meget ferrovialt over bygningerne mere :-(
Pakhuset var vel det eneste som stadig ligende sig selv.
Selv vogterhuset i sydenden er heftigt ombygget.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af KimC, 14/2 2012, 06:54 (4658 dage siden) @ T. Rithmester

Bestemt ikke. Bliver den pseudoantikke rædsel jævnet med jorden er det ikke noget tab for omgivelserne, kommer selvfølgelig an på hvad man bygger i stedet.

Jo, men taget ud af sin sammenhæng, og i dårlig stand, hvad ville man have kunnet opnå ved en bevaring?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2012, 08:50 (4658 dage siden) @ Willie Garvin

Billeder er velkomne;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.viborg-herning.dk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2012, 13:46 (4658 dage siden) @ disavelo

Se hér:

http://aoh.dk/bbillede/nedrivning-i-sunds

Venlige hilsner
Søren

Tak for henvisningen.

Og mon ikke der her engang har siddet et hvidt-rødt stationsskilt med ordet "SUNDS"?

Man har åbenbart bygget en skal uden på den oprindelige bygning, da man byggede den om til restaurant.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Steffen Vester, 14/2 2012, 15:08 (4658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Se hér:

http://aoh.dk/bbillede/nedrivning-i-sunds

Venlige hilsner
Søren

Tak for henvisningen.

Og mon ikke der her engang har siddet et hvidt-rødt stationsskilt med ordet "SUNDS"?

Man har åbenbart bygget en skal uden på den oprindelige bygning, da man byggede den om til restaurant.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Der er 3 fotos af den oprindelige station på - www.herningbilleder.dk - bl.a. et fint et fra 1971. Jeg kan ikke vise dem her, da de er copyright'ede. ;-)

Det monster, som nogen valgte at trække henover den gamle ellers nydelige stationsbygning, gjorde bestemt ikke noget godt for dens udseende. :-(

I den tid, restaurationen var i drift, gik den her i området under slangnavnet "Den Døde Okse". Om det skyldes madens kvalitet, skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg aldrig nåede at spise der. :-D

Det ville være herligt, om nogen her i forummet kunne få lyst til at vise os andre nogle fine fotos af den gamle stationsbygning. :-)

V/H, Steffen Vester.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/2 2012, 15:58 (4658 dage siden) @ Steffen Vester

Har en 6 stykker neg. fra oktober 1970. Bliver lagt ud når de er scannet inden for et par uger.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-) :-P

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/2 2012, 17:56 (4657 dage siden) @ KimC

Bestemt ikke. Bliver den pseudoantikke rædsel jævnet med jorden er det ikke noget tab for omgivelserne, kommer selvfølgelig an på hvad man bygger i stedet.

I sin nuværende, snart tidligere, form, er en nedrivning en god ting.
Den har/havde med sit udseende svært ved at vinde indpas.

Jo, men taget ud af sin sammenhæng, og i dårlig stand, hvad ville man have kunnet opnå ved en bevaring?

Intet. Derfor mener jeg også at en nedrivning er det eneste rigtige.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/2 2012, 17:57 (4657 dage siden) @ Holger Sørensen

Perronkanten ved pakhuset og selve pakhuset var vist det eneste tilbage, som afslørede et (tidligere) ferrovialt tilhørsforhold.
På (bil-)ture nordfra gennem Sunds, på vej til Herning, er talen (og blikket) ofte faldet på det underlige "Smølfehus" i Sunds. Usmageligt eller ej, så tjente rædslen som et slags pejlemærke, for så vidste vi, at nu var vi nået til Sunds, og så var der ikke så langt igen til Herning.
Må den snart ganske Døde Okse hvile (smølfe!) i fred!

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/2 2012, 19:17 (4657 dage siden) @ Willie Garvin

Jeg var i dag nede for at kigge lidt på nedbrydningen.
Det kom der disse 15, foreløbigt; billeder ud af.
@Thomas: Kan du bruge nogle af billederne på din herning-viborg hjemmeside, så tager du bare hvad du kan bruge.
Regner med at vende forbi i morgen igen.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/2 2012, 19:39 (4657 dage siden) @ T. Rithmester

@Thomas: Kan du bruge nogle af billederne på din herning-viborg hjemmeside, så tager du bare hvad du kan bruge.

Kære Thomas

Jeg takker mange gange. Du kan tro, de vil blive brugt.

Jeg har selv fotograferet strækningen i slutningen af 1970'erne og omkring årtusindeskiftet og med tiden vil disse foto blive lagt på www.viborg-herning.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 14/2 2012, 20:05 (4657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har selv fotograferet strækningen i slutningen af 1970'erne og omkring årtusindeskiftet og med tiden vil disse foto blive lagt på www.viborg-herning.dk.

Kære Thomas

De billeder vil jeg glæde mig rigtig meget til at se.
Så kan vi ikke indføre 48 timers dage ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af jiko, 14/2 2012, 20:14 (4657 dage siden) @ T. Rithmester

Hej.

Hvad er grunden til at denne bygning bliver revet ned???

af wahl, 15/2 2012, 00:39 (4657 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er såmænd rigtig nok med "Smølfehuset". Men det har ikke noget at gøre med den gamle station. "Smølfehuset ligger ved krydset mellem Sunds Hovedgade og Viborg Landevej, hvorimod den gamle station (Den Døde Okse) ligger bag DK-Tanken, lige før lysreguleringen.
I øvrigt lufter vi hund langs den gamle jernbanelinie, som dog trods alt er renoveret og gjort til cykel- og gangsti (helt til Viborg, hvis man lyster).

af Willie Garvin, 15/2 2012, 09:40 (4657 dage siden) @ wahl

Så må "Smølfehuset" være den bygning, som i dag huser en køreskole; det er ihvertfald en af de mere markante bygninger i byen.

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/2 2012, 16:29 (4657 dage siden) @ Willie Garvin

Så må "Smølfehuset" være den bygning, som i dag huser en køreskole; det er ihvertfald en af de mere markante bygninger i byen.

Og hvis jeg husker ret, så er det det gamle ledvogterhus, meget kraftigt ombygget.
Synes bestemt jeg kan huske ombygningen, når jeg som barn kom gennem Sunds.
Det må have været lige omkring 1979-1980 oder so.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sunds station igang med at blive revet ned. (+5 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/2 2012, 16:53 (4656 dage siden) @ T. Rithmester

Fra dagens tur til "begravelsen" blev det til disse billeder.
@Thomas: Du tager bare hvad du kan bruge.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Alle fotos T. Rithmester - 15. februar 2012

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Ekaeli007, 15/2 2012, 17:03 (4656 dage siden) @ T. Rithmester

underligt skue, minder mig lidt om at jeg i mine yngre dage på Vesterbro og Nørrebro så hvordan hele boligkareer blev revet ned, ja en del var noget gammelt og brandfarligt lort, men alligevel underligt at se, Jeg har også set disse billeder nu bruger man en gravko et par dage og så er det jævnet med jorden. Er der så nogen der ved om der skal bygges noget nyt der i Sunds eller hvad, jeg syntes et af billederne viste et skilt fra en ejendomsmægler hvor der stod til salg, nå lidt væk fra jernbanen kom jeg, men bare nysgerrig. Underligt på den måde tænker jeg at der var så mange baner i Jylland på kryds og tværs, men indrømmet en rutebil i timedrift kan nok klare den trafik der er, sørgelig nok. Jeg håber ikke at det samme sker på lille Syd.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Willie Garvin, 15/2 2012, 17:26 (4656 dage siden) @ Ekaeli007

Der er mange byer, som ikke ligner sig selv ret meget mere. Se f.eks 220 N inde omkring Stengade og Murergade. Stationspladsen i Sunds er endnu et skud på stammen. Byen betjenes i dag bl.a af linie 53 ( http://data.midttrafik.dk/media/10170/53MI%20NY%20jan%20%202012.pdf )

Ejendommen har tidligere været udbudt til salg via EDC, men skulle efter sigende have været i en ringe stand, og det kan da godt være, at grunden bliver udstykket til et par småvillaer eller ældreboliger. Men som det hele ser ud i dag, er det nok begrænset hvor mange, der har mod på at bygge noget somhelst.

Sunds station igang med at blive revet ned. (+7 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 16/2 2012, 19:52 (4655 dage siden) @ Willie Garvin

Nedrivningen er nu meget fremskreden. I dag røg sidste del af tagryggen, og nu mangler faktisk kun en lille smule murværk.
Pakhuset får formentlig lov at stå weekenden over.
Det er meningen at nedbrydningsfirmaet skal aflevere grunden renset for alle bygningsrester. Så de regner med at det meste næste uge, går med at fjerne fundament og lignende.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sunds station igang med at blive revet ned. (+6 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/2 2012, 19:24 (4654 dage siden) @ Willie Garvin

Nu er den tidligere stationsbygning jævnet med jorden.
Pakhuset er man begyndt på, men der står dog stadig lidt murværk.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sunds station igang med at blive revet ned. (+ 5 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/2 2012, 18:18 (4651 dage siden) @ Willie Garvin

Så nærmer enden sig for bygningerne i Sunds.
Man mangler nu stort set kun den ene gavl af pakhuset.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sunds station igang med at blive revet ned. (+4 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 21/2 2012, 17:42 (4650 dage siden) @ Willie Garvin

Den sidste rest af pakhuset er nu væltet, så Sunds station er nu historie.
Man er i dag gået i gang med fjernelsen af div. fundamenter.

[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Veterantog kalenderIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak