Ellokomotiver med dampvarme? (Generelt)
Hej,
Hvad gjorde man i eks. Tyskland før elvarmen slog igennem? Havde ellokomotiverne dampvarmeanlæg som supplement til elvarmen?
Hej,
Hvad gjorde man i eks. Tyskland før elvarmen slog igennem? Havde ellokomotiverne dampvarmeanlæg som supplement til elvarmen?
Øhh den har jeg ikke hørt, men elektrisk opvarmning af togstammerne har vist fungeret ligesålang tid at der har kørt ellokomotiver.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Godaften Søren!
Man opvarmede vognstammen om vinteren som hidtil, nemlig v.h.a. damp. Mange førkrigs elektriske lokomotiver til persontrafikken havde en elektrisk dampkedel, ganske simpelt.
Hvis du så undersøger vognmateriellet finder du ud af, at man hér ret hurtigt også fik elektrisk opvarmende vogne. Det vil sige, at vognene både kunne opvarmes med dampvarme eller elektrisk. Nogle vogne fik dog et selvstændigt oliefyr og man var således uafhængig af både olie og elektricitet. Som i Danmark var der også vogne med egenvarme fra et almindeligt fyr. Sluttelig kunne man i Tyskland - som bl.a. både i Sverige og i Frankrig, medgive togstammen en kedelvogn for dampvarme. Denne form er også anvendt herhjemme, bl.a. litra CUK.
Så opvarmning var i princippet ikke noget problem.
--
Steffen Dresler
Så opvarmning var i princippet ikke noget problem.
Men mere morderne typer fra 50erne var altså ikke udstyret med dampvarme?
Mange tak for svar i øvrigt, som en side bemærkning kan nævnes at man i Schweiz ekspermanterede med elektriske damplokomotiver via. ombygning af eksistrende, i hvor stort omfang er mig dog ikke klart. Der er et billede at sådan en transformation her http://loco.skyrocket.de/data/sbb_e3-3.htm
Hej igen!
Nej de "moderne" standard lokomotiver af BR E10, E40, E41 og E50 havde ikke varmekedel. Opvarmningen skete med el eller nogle vogne med egenvarme.
Pudsigt, dette har ikke noget med spørgsmålet at gøre, nok snaere min (og andres alder). Tjekker lige op og støder på udtrykket "Altbau loks". Nå, da, da interessant lokomotiver af BR E02, E04, E44, E18, E19, E94 m. fl. Nix, skribenten mente E10 familien. Man er (bandeord) åbenbart blevet gammel, når end barndomslokomotiver omtales som "Altbau".
Nå afslutter så med et billede af et åbenbart ALTBAULOK
DB BR E10 205 i Köln, august 1965.
--
Steffen Dresler
Og her er et billede af en bajersk EP 3/6, hvor man kan se skorstenen til varmekedlen foran den forreste strømaftager.
--
Bjarne Larsen
moderator
An alternative was the use of a "Heizwagen":
http://bdw002.privat.t-online.de/868/868-41-heizwagen.htm
I know the Dutch railways used some of those (some second hand from
the German railways) to use the new electric locomotives with the
older coaches that did not have electric heating.
Niels
Da litra MX blev leveret til DSB havde de jo også dampvarme.