Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ellokomotiver med dampvarme? (Generelt)

af Søren Jakobsen, Randers, 13/2 2012, 17:30 (4673 dage siden)

Hej,

Hvad gjorde man i eks. Tyskland før elvarmen slog igennem? Havde ellokomotiverne dampvarmeanlæg som supplement til elvarmen?

Ellokomotiver med dampvarme?

af Ekaeli007, 13/2 2012, 17:40 (4673 dage siden) @ Søren Jakobsen

Øhh den har jeg ikke hørt, men elektrisk opvarmning af togstammerne har vist fungeret ligesålang tid at der har kørt ellokomotiver.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Ellokomotiver med dampvarme?

af Steff, 13/2 2012, 18:30 (4673 dage siden) @ Søren Jakobsen

Godaften Søren!

Man opvarmede vognstammen om vinteren som hidtil, nemlig v.h.a. damp. Mange førkrigs elektriske lokomotiver til persontrafikken havde en elektrisk dampkedel, ganske simpelt.
Hvis du så undersøger vognmateriellet finder du ud af, at man hér ret hurtigt også fik elektrisk opvarmende vogne. Det vil sige, at vognene både kunne opvarmes med dampvarme eller elektrisk. Nogle vogne fik dog et selvstændigt oliefyr og man var således uafhængig af både olie og elektricitet. Som i Danmark var der også vogne med egenvarme fra et almindeligt fyr. Sluttelig kunne man i Tyskland - som bl.a. både i Sverige og i Frankrig, medgive togstammen en kedelvogn for dampvarme. Denne form er også anvendt herhjemme, bl.a. litra CUK.
Så opvarmning var i princippet ikke noget problem.

--
Steffen Dresler

Ellokomotiver med dampvarme?

af Søren Jakobsen, Randers, 13/2 2012, 18:48 (4673 dage siden) @ Steff

Så opvarmning var i princippet ikke noget problem.

Men mere morderne typer fra 50erne var altså ikke udstyret med dampvarme?
Mange tak for svar i øvrigt, som en side bemærkning kan nævnes at man i Schweiz ekspermanterede med elektriske damplokomotiver via. ombygning af eksistrende, i hvor stort omfang er mig dog ikke klart. Der er et billede at sådan en transformation her http://loco.skyrocket.de/data/sbb_e3-3.htm

Ellokomotiver med dampvarme?

af Steff, 13/2 2012, 19:02 (4673 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej igen!

Nej de "moderne" standard lokomotiver af BR E10, E40, E41 og E50 havde ikke varmekedel. Opvarmningen skete med el eller nogle vogne med egenvarme.

Pudsigt, dette har ikke noget med spørgsmålet at gøre, nok snaere min (og andres alder). Tjekker lige op og støder på udtrykket "Altbau loks". Nå, da, da interessant lokomotiver af BR E02, E04, E44, E18, E19, E94 m. fl. Nix, skribenten mente E10 familien. Man er (bandeord) åbenbart blevet gammel, når end barndomslokomotiver omtales som "Altbau";-).
Nå afslutter så med et billede af et åbenbart ALTBAULOK

[image]
DB BR E10 205 i Köln, august 1965.

--
Steffen Dresler

Ellokomotiver med dampvarme?

af bl, Greve, 13/2 2012, 20:18 (4673 dage siden) @ Steff

Og her er et billede af en bajersk EP 3/6, hvor man kan se skorstenen til varmekedlen foran den forreste strømaftager.

[image]

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Ellokomotiver med dampvarme?

af Niels Karsdorp, 14/2 2012, 13:33 (4673 dage siden) @ Søren Jakobsen

An alternative was the use of a "Heizwagen":
http://bdw002.privat.t-online.de/868/868-41-heizwagen.htm

I know the Dutch railways used some of those (some second hand from
the German railways) to use the new electric locomotives with the
older coaches that did not have electric heating.

Niels

Ellokomotiver med dampvarme?

af 1146Repratør, 14/2 2012, 18:05 (4672 dage siden) @ Søren Jakobsen

Da litra MX blev leveret til DSB havde de jo også dampvarme.

Veterantog kalender
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak