Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-tog i Odder 12. februar 2012 (Generelt)

af jiko, 12/2 2012, 19:14 (4676 dage siden)

Hej.

Var i dag søndag lige en tur forbi Odder station og Værksted. Jeg er noget overrasket over hvor mange Y-tog/Lynetter, HHJ/Odderbanen virkelig råder over. Her lidt af de billeder jeg fik taget i dag søndag den 12. februar 2012.
[image]
MjbaD YM 5 i Odder.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Syd for Mårslet.
[image]
Tranbjerg.
[image]

Y-tog i Odder 12. februar 2012

af Svend Jensen, 13/2 2012, 19:25 (4675 dage siden) @ jiko

Tak for gode billeder af en togtype, jeg holder meget af at køre med!

Avatar

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 13/2 2012, 19:58 (4675 dage siden) @ jiko

Herlige billeder. Det er jo nok det bedste privatbanetog vi har haft og får. Med Desiro og Lint er det gået tilbage.
Her lidt billeder fra Juli 09.
[image]
[image]
Handykappede intet problem.

[image]
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Minoque, 13/2 2012, 20:49 (4675 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg syntes jo det er de dejligste tog der har kørt, men jeg er heller ikke objektiv :)
så her er et par stykker fra 2008
[image]

[image]

[image]

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Georg Schmidt, 14/2 2012, 00:03 (4675 dage siden) @ Minoque

Tak for de mange billeder fra HHJ, nye omgivelser nye vinkler, man kommer til at holde af de gamle tog, der let kan hamle op med komforten i vore dages paptog. Her følger nogle fra Hovbanen 1976-77.
[image]
Y-Tog forlader Ndr Randlev mod Hov 1976.
[image]
Ved overkørslen i nordenden af Ndr Randlev 1976.
[image]
Lige nord for Hov.
[image]
Overkørslen lige syd for Odder.
[image]
Y-Tog holder ved Halling Trb maj 1977.
[image]
Y-Tog ankommer til Halling maj 1977.
[image]
Boulstrup maj 1977.
Mvh
Georg

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Jens MO-Møller @, 14/2 2012, 00:23 (4675 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, det var synd og skam, at banen til Hov absolut skulle nedlægges; jeg kan ikke en gang huske bevæggrundene til denne tåbelige handling. Men du har ret; Y-togene har gjort det godt og havde/har sgu mere sjæl end de rædselsfulde afarter af sporvogne, som nu trafikerer vore sidebaner. Men det er jo igen den såkaldte "udvikling", som har skabt disse grimme køretøjer!

Venlig hilsen

Jens Møller

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Svend Jensen, 14/2 2012, 08:43 (4675 dage siden) @ Georg Schmidt

Disse billeder fra Hovbanen er særligt interessante, jeg har ikke før set billeder fra de kanter. Hvis nogen kommer på bevæggrunden for at nedlægge banen, er jeg meget interesseret.

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Poul Andersen @, 14/2 2012, 08:57 (4675 dage siden) @ Svend Jensen

Disse billeder fra Hovbanen er særligt interessante, jeg har ikke før set billeder fra de kanter. Hvis nogen kommer på bevæggrunden for at nedlægge banen, er jeg meget interesseret.

Sporet var mere end slidt helt ned, idet hastigheden kun var 50 km/t., ligesom dele af traceen var planlagt at indgå i den nuværende vej mellem Odder og Hou.

Mvh. Poul.

Y-tog Odderbanen (2 fotos)

af Niels Munch, 14/2 2012, 09:55 (4675 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af Niels Munch, 14/2 2012, 10:11

Sporet var mere end slidt helt ned, idet hastigheden kun var 50 km/t.

..... men, som praksis var ved privatbanerne, så passede man på det, man havde:

[image]
HV Lm 117 med ballastplov i Neder Randlev, 16.07.1962 (nm).

Ved denne lejlighed "fandt jeg intet" i Hov, det gjorde jeg til gengæld i 1969:

[image]
HHJ Ym 32 i Hov, 05.08.1962 (nm).

M.v.h.
Niels

Y-tog Odderbanen (2 fotos)

af Georg Schmidt, 14/2 2012, 11:33 (4675 dage siden) @ Niels Munch

Du har ret Niels, man passede på stumperne. På en af mine ture med at fotografere strækningen i 76-77 mødte jeg ved Eriksminde liniesynet.:-)
[image]
[image]
[image]
Og han fortsatte sin tur op ad bakken mod Bovlstrup.
Mvh
Georg

Y-tog Odderbanen (flere fotos)

af TLJ, 14/2 2012, 12:20 (4675 dage siden) @ Georg Schmidt

Desværre var der ingen skinnecykler i Odder den 15. marts 2007 :)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Y-tog Odderbanen (flere fotos)

af Ekaeli007, 14/2 2012, 12:40 (4675 dage siden) @ TLJ

Pæn station, pænt værksted og pæn bane, ærgerligt jeg aldrig har haft tid til at nærstudere den, men det kan måske nås endnu, og en bemærkning til Jens MO Møller jeg er ked af du sammenligner med sporvogne, sporvogne er altså også et dejligt transportmiddel mange steder hvis man ikke har bil, men du har ret disse Y tog er fornemme i udseende og køreegenskaber (såvidt jeg ved).


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Y-tog Odderbanen (flere fotos)

af Ove Nygaard, 14/2 2012, 13:08 (4675 dage siden) @ Ekaeli007

Pæn station, pænt værksted og pæn bane, ærgerligt jeg aldrig har haft tid til at nærstudere den, men det kan måske nås endnu, og en bemærkning til Jens MO Møller jeg er ked af du sammenligner med sporvogne, sporvogne er altså også et dejligt transportmiddel mange steder hvis man ikke har bil, men du har ret disse Y tog er fornemme i udseende og køreegenskaber (såvidt jeg ved).


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Hej Bent af Gadstrup.

Jeg kan da stilfærdigt berette, at det da også var lidt af en kamp at nå frem til dette resultat. Samtidigt med, at man blev "iagttaget af en række kloge, men sikkert velmenende" interessenter på og omkring banen. Det velmenende gælder dog ikke en enkelt, som kaldte sig "interesseret daglig passager gennem mere end 16 år" og "med toget kørende næsten gennem baghaven", hvilket i hans egen optik skulle have givet ham "nærkendskab til Odderbanens personale, fra perronkanten til direktørstolen".
Men det er en helt anden historie.:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Eriksminde

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/2 2012, 12:39 (4675 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Eriksminde - lol - Jeg vidste ikke, at EVP havde fået et trinbræt opkaldt efter sig. :-D

--
[image]

Avatar

Eriksminde - og lidt supplerende gætteri om "Carlsminde"

af Ove Nygaard, 14/2 2012, 13:19 (4675 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Eriksminde - lol - Jeg vidste ikke, at EVP havde fået et trinbræt opkaldt efter sig. :-D

Hvis så var, ville det da være helt på sin plads. Men så burde det have været et sted, der bestod endnu, ligesom EVP's fremragende hjemmeside.:-D

Den omdannede overkørsel nr. 98, der ligger ved trinbrættet Egelund nord for Malling, som også er afbilledet i denne "tråd", kunne passende kaldes "Carlsminde". Årsagen til dette forslag til "kælenavn" kunne indgå som en lille, venlig gættekonkurrence, som "indforståede" evt. vil kunne gætte.

Men lad det ellers blive ved det. ;-)

Inkarneret EVP-læser.

Ove af Erritsø

Y-tog Odderbanen Juli 2010

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/2 2012, 19:23 (4673 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg har også nogle med fotos med Y-Tog på Odder
De er fra august 2010 ...

[image]
MjbaD / HHJ Ym 31 - nær Odder, 03.08.2010 ( Foto: Baumann )
[image]
MjbaD / HHJ Ys 44 - Odder, 03.08.2010 ( Foto: Baumann )
og ved anden spor holder Ys 45.

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 14/2 2012, 13:19 (4675 dage siden) @ Minoque


[image]

- Guud der må da have været et oprydningshold på Viby Station kort forinden det billede er blevet taget, og tak for et meget stemningsfuldt og mindeværdigt billede fra min barndomsstation.

Er det med vilje fra fotografens side, at den nye Arriva-station skulle "gemmes væk"?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af KimC, 15/2 2012, 07:09 (4674 dage siden) @ Henrik Thomsen

Herlige billeder. Det er jo nok det bedste privatbanetog vi har haft og får. Med Desiro og Lint er det gået tilbage.

Og når tiden kommer hvor Desiro og Lint er udtjente og kun har kort tid tilbage i driften, vil der også blive arrangeret afskedsture med dem, taget billeder osv.
Og så vil den tids jernbaneenthusiaster begræde at dét var rigtige tog hvorimod afløseren er helt umulig.

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Jens MO-Møller @, 15/2 2012, 20:15 (4673 dage siden) @ KimC

Jeg kan kun give Henrik Thomsen ret. Y-toget var det sidste privatbanetog sammen med de brugte svenske skinnebusser som havde sjæl! De afskyelige og grimme "sporkøretøjer", kaldet Lint mm. vil aldrig opnå samme berømmelse, for i dag ligner alt hinanden, mere eller mindre! Det samme gælder for ældre biler; i tredserne, halvfjerdserne og til og med firserne havde bilerne også lidt særpræg. I dag ligner alle biler hinanden! Hvem gider i dag vende sig om efter et Lint-tog eller en dobbeltdækkerstamme med styrevognen forrest; et IC-3 tog eller de nye "Hamster S-tog; det skulle da lige være, hvis een af slagsen var afsporet eller på anden måde har været ude for havari, for ellers er de sgu uinteressante - udviklingen er på det nærmeste stoppet - moderne tog skal ligne flyvemaskiners krop mere og mere - stort set alle moderne biler i dag er skåret over samme læst og det hele bliver afprøvet i vindtunneller og hermed er udformningen tilendebragt, eller rettere designet, som det jo hedder i dag.

Så jo, alle transportmidler i dag mangler sjæl, men er effektive og driftsikre og sådan bliver alt jo bare mere og mere kedeligt og ensformigt!

Med venlig uenig hilsen

Jens Møller

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 15/2 2012, 22:00 (4673 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg kan kun give Henrik Thomsen ret. Y-toget var det sidste privatbanetog sammen med de brugte svenske skinnebusser som havde sjæl! De afskyelige og grimme "sporkøretøjer", kaldet Lint mm. vil aldrig opnå samme berømmelse, for i dag ligner alt hinanden, mere eller mindre! Det samme gælder for ældre biler; i tredserne, halvfjerdserne og til og med firserne havde bilerne også lidt særpræg. I dag ligner alle biler hinanden! Hvem gider i dag vende sig om efter et Lint-tog eller en dobbeltdækkerstamme med styrevognen forrest; et IC-3 tog eller de nye "Hamster S-tog; det skulle da lige være, hvis een af slagsen var afsporet eller på anden måde har været ude for havari, for ellers er de sgu uinteressante - udviklingen er på det nærmeste stoppet - moderne tog skal ligne flyvemaskiners krop mere og mere - stort set alle moderne biler i dag er skåret over samme læst og det hele bliver afprøvet i vindtunneller og hermed er udformningen tilendebragt, eller rettere designet, som det jo hedder i dag.

Så jo, alle transportmidler i dag mangler sjæl, men er effektive og driftsikre og sådan bliver alt jo bare mere og mere kedeligt og ensformigt!

Med venlig uenig hilsen

Jens Møller

Selv om de efterhånden burde være et hverdags syn herovre, kan jeg nu godt stoppe op og kigge lidt, hver gang der kommer en ME buldrende igennem Viby J med et dobbeltdækket sæt. Det er nu noget andet end IC3. Nu har vi så også MR futtende endnu, så længe det varer, mens resten er ren IC3 / Lint / Desiro land...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Ekaeli007, 15/2 2012, 22:24 (4673 dage siden) @ BlackThorneDK

Og trods alt er der stadig tog entusiaster, og hør i toget små børn sige til deres mor, se mor der
er et IC3 tog, jeg nænner ikke rette børnene når jeg kan se det er et ER tog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/2 2012, 23:32 (4673 dage siden) @ Jens MO-Møller

Man kunne jo også prøve og vende det lidt om: hvad spændende var der ved et Y-tog for tyve år siden, en MY for fyrre år siden eller en F for tres år siden? Det var jo "bare" et til af slagsen, som man kunne se alle vegne med stort set samme udseende. Det er altså lidt svært at se det personlige i et lokomotiv, når der er 58 andre, der ser lige sådan og udfører nøjagtig de samme opgaver.

Nej, masseproduktion og mangel på individualitet er bestemt ikke nogen nyhed. vi kan så bare være glade for, at der nu og da er nogle, der tør trodse ensretningen. Nu om stunder har vi således IC3 med navne og individuel udsmykning, mens flere 4. generations-S-tog kører rundt med totalreklame. Mens de forskellige aftagere af MY, MX og MZ efterhånden har skabt en hel rullende maleriudstilling, der var utænkelig for blot få årtier siden.

For nogle er tog bare tog Men for den interesserede vil der altid være nok at se på. Det gælder bare om kende detaljerne og kunne se nuancerne.

Med venlige nuancerede hilsner
Leif Jørgensen

Y-tog Odderbanen Juli 2009

af Ekaeli007, 16/2 2012, 08:06 (4673 dage siden) @ Leif Jørgensen

Du har ret, jeg er da ikke bare interesseret i gamle Y tog med mere. Også nyt der kører kigger jeg da på og hvis jeg er en tur i Roskilde kigger jeg da interesseret i f. eks et godstog, hvad selskab kører toget er det Hector eller DBSchencker, nej det var da øltoget, idag med MZ hmm god lyd og sådan bliver jeg ved. OK jeg står ikke og kigger en time men lige måske 20 minutters tid.

Og jeg kan da se jeg har lidelsesfæller der også er nysgerrige, nogen har man set i jernbaneklubber dengang jeg var med til den slags men det er der ikke så meget tid til mere.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Solnedgang over Vestbanen 2012

af Daniel Zøllner, 15/2 2012, 09:50 (4674 dage siden) @ jiko

Hej Alle:-)

Hyggelige og stemningsfyldte billeder i alle har lagt ind,
heldigvis "ruller" Y-togene lidt endnu og det er dejligt
hvis det har lyst og interesse så er jeg stærkt interesseret i mange af de billeder fra hovbanen til privat samling
her et billede fra vestbanen hvor Y-togene stadig dominere endnu og endda med solnedgang over det herlige tog

[image]

VNJ/Arriva Ys 82 Ym 72 (Æ Huk) vest for Billum på vej mod Varde d. 10-02-12
Foto DZ

De Bedste Hilsner Daniel Zøllner

Avatar

VNJ YM 72

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/8 2013, 21:34 (4135 dage siden) @ Daniel Zøllner

Jeg har fået en forespørgsel fra Peru om billeder af VNJ YM 72 (or similar):
"Have you photo of VNJ 72 or similar in maintenance place?"
Jeg går ud fra, at der menes billeder fra værkstedet. Hvem kan hjælpe? Post dem gerne her i tråden.

--
[image]


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak