Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

jeg studser lidt over et billede (Generelt)

af Bjarne Nielsen, 12/2 2012, 17:58 (4671 dage siden)

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=132

på et af billederne hvor vi ser toget kører ind på Århus H virker det som om at toget kommer fra Grenaa , men sådan en togstamme har vel aldrig kørt i rute på Grenaa-banen (kunne godt være afløser men det tror jeg ikke ) eller ligger der noget andet bag

jeg studser lidt over et billede

af KimC, 12/2 2012, 18:08 (4671 dage siden) @ Bjarne Nielsen

på et af billederne hvor vi ser toget kører ind på Århus H virker det som om at toget kommer fra Grenaa , men sådan en togstamme har vel aldrig kørt i rute på Grenaa-banen (kunne godt være afløser men det tror jeg ikke ) eller ligger der noget andet bag

Går ud fra at det er billed nr 2 du tænker på.
Før vi fik MR var det enten Mo eller diverse GM lokomotiver med de vogne der nu var brug for der bestred persontrafikken.
Dengang kørte der godstog på næsten alle strækninger, og det var ikke ualmindelig at man undgik tomkørsel med lokomotiver ved at give dem et persontog med "hjem". Jeg har set persontog oprangeret Mz + Cle, umiddelbart en overdreven oprangering men netop opstået som jeg omtaler.
Det omtalte billed kan godt være et sådant tog, men det er ikke til at se hvad den har på krogen udover den ene personvogn.

af Willie Garvin, 12/2 2012, 21:36 (4670 dage siden) @ KimC

Er der, på billede 2, tale om en særlig lygteføring, eller er det bare en sprunget pære?

af Carsten, 12/2 2012, 18:52 (4671 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Hej Bjarne

Jeg gætter på at det er et tog der har været på havnen for at hente passagerer fra Hurtigruten (Kalundborg), jeg husker selv et par rejser ad den rute fra min barndom i 60erne.

Med venlig hilsen

Carsten

af Henrik Tolderlund, 13/2 2012, 12:30 (4670 dage siden) @ Carsten

Jeg gætter på at det er et tog der har været på havnen for at hente passagerer fra Hurtigruten (Kalundborg), jeg husker selv et par rejser ad den rute fra min barndom i 60erne.

Med venlig hilsen
Carsten

Det er også min indskydelse. Et tog, der kommer færgen og måske skal videre ud i det jyske, eksempelvis mod Struer eller Silkeborg.
Jeg har aldrig hørt om eller set billeder af et planmæssigt GM-trukket persontog på Grenåbanen. Den gang - i 70'erne - blev godstrafikken på banen jo også klaret af MT.

Venlig hilsen
Henrik

af Ekaeli007, 13/2 2012, 15:01 (4670 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Der var såvidt jeg husker en del gennemgående tog Århus havn til Glyngøre, så jeg gætter på det, for jeg kan ikke erindre at der nogensinde kørte MY tog med persontog på Århus Herning strækningen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Jens V, 19/2 2012, 11:49 (4664 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Bemærk kendingssignalet - der er tale om et særtog.

ContecRail
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak