Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

My farve eller snavs? (Generelt)

af Lars, 12/2 2012, 16:30 (4671 dage siden)

På nogle My-lokomotiver er stykket mellem udluftningsristene og taget vinrødt, på andre er det sort.

Er det bare snavs (det ser ret afgrænset ud) eller er der forskel på det? og hvonår er det så hvad?

[image]

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

My farve eller snavs?

af KimC, 12/2 2012, 17:49 (4671 dage siden) @ Lars

Det er designvariationer. I det rød/sorte design var der også nogen MX lokomotiver der fik rød pufferplanke, og andre der fik sort, afhængig af om det var "Øst" eller "Vest" maskiner da de blev omlakeret.

My farve eller snavs?

af Ulrik D, 12/2 2012, 18:44 (4671 dage siden) @ KimC

Det er muligt, at der er maskiner, som rent faktisk blev malet mellem rist og tag???
Men mig bekendt, er forklaringen den, at maskinerne håndvaskes øverst oppe. Og fra døren kunne man nå ca. ind til risten. Resten skule vaskes med kost fra jorden/stige og det sprang man let hen over.
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1107_1984.jpg
Det billede af 1107 i Kolding 1987 viser meget godt hvad jeg mener
Men ret mig om jeg er galt afmarcheret.;-)

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

My farve eller snavs?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 12/2 2012, 20:26 (4671 dage siden) @ Ulrik D

Det er muligt, at der er maskiner, som rent faktisk blev malet mellem rist og tag???
Men mig bekendt, er forklaringen den, at maskinerne håndvaskes øverst oppe. Og fra døren kunne man nå ca. ind til risten. Resten skule vaskes med kost fra jorden/stige og det sprang man let hen over.
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1107_1984.jpg
Det billede af 1107 i Kolding 1987 viser meget godt hvad jeg mener
Men ret mig om jeg er galt afmarcheret.;-)

Du er korrekt afmarcheret. De kraftige ventilatorer på taget har tendens til at trække udstødning ind gennem gitrene, hvorved der meget hurtigt bliver sortsmudset mellem tag og gitre. Det ses også tydeligt på Mx og Mz-lokomotiverne.
I vestområdet blev dette område ikke vasket og så derfor altid sort ud. Grundlæggende er alle My malet vinrød over gitrene, dog er tagfarven på nogle af de jyske trukket ned. På et billede af My 1105 fra Odense sidst i halvfjerserne, ses svagt denne tagfarve. På My 1126 fra ca 1970, er tagfarven jo tydelig nok.

[image]
Foto: Niels Folke Vallin.

[image]
Foto: Ukendt

Hilsen
Henrik

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak