CRS 3602 (Generelt)
Hermed et billede af CRS 3602 i Randers 1975.
Vognen kom til Randers i marts 1972 og forsvandt til Tønder i april 1975. Derefter vistnok til Bjerringbro for ophug hos Orla i 1975.
Mvh
Georg
Hermed et billede af CRS 3602 i Randers 1975.
Vognen kom til Randers i marts 1972 og forsvandt til Tønder i april 1975. Derefter vistnok til Bjerringbro for ophug hos Orla i 1975.
Mvh
Georg
Og hvor er det skammeligt, at man ikke kunne bevare denne sidste af racen! Jeg ved godt, at den var totalt ændret i førerrummet i forb. med ITC-forsøgskørslerne, men det havde nu ikke været en uoverkommelig opgave at føre den tilbage som MO-styrevogn. Om ikke andet, kunne man dog blot have gemt vognen lidt af vejen til "bedre tider".
Jeg kan huske fra starten af ITC-projektet, hvor vognen bl.a. kørte på Kalundborgbanen med en AB-vogn og MX 1017, at de rejsende på bl.a. Holbæk station var lidt i tvivl om det nu var det rigtige tog mod København, for lokomotivet vendte jo mod Kalundborg! For selvfølgelig kendte folk og fæ til styrevogne, men altså ikke med en MX i den anden ende!
Venlig hilsen
Jens Møller
Hej
og her har Arne Kirkeby/OMJK så fastholdt forsøgstoget på foto.
CRS 3602-BD-B-MX 1017, 197x - Tølløse
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Det er til at blive helt nostalgisk over at se disse dejlige billeder fra starten af halvfjerdserne, hvor verden trods alt ikke var gået helt af lave! Jeg har dog aldrig selv observeret toget med også en BD-vogn.
Venlig hilsen
Jens Møller
kom i tvivl om der overhovedet er bevaret CR(x)? Hvis der ligefrem skulle være 2 ku den evt ombygges til CRS?
hilsen Ole
Jeg mener at de sidste 10 BD og 20 AB+de sidste B 145-154 blev leveret med ITC-kabel.
Hej
Her mener jeg også at UTJ husker rigtigt - Ihvertilfælde var B 20-84 148 udtaget til ITC test og prøvekørsel - men har ikke pt fundet hvilken BD nr der var udtaget - men det står nok et eller andet sted i bunkerne - så på et eller andet tidspunkt dukker det nok op
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Desværre sluttede CRS-kørslen et års tid før jeg kom rigtig igang med fotoapparatet. Jeg husker dem i Rungstedtogene sogar skubbet nordpå af en 4-akslet MO, det må have været 1966-67. Fandt nogle billeder taget i området Søbylund-Fasterholt den 13/4 1971, hvor vognene var hensat før ophugning.
CRS 3678 med jernbogier med numrene 1963 og 1964, vognen var sidst revideret 31.05.68.
CRS 3678.
Fra venstre CRS 3674,Fdk 798-4 1. distrikt maskintjenesten, kultransport Gb-Hi gasværk, Gklm 316-0 og 707-0, CRML 3644, CRS 3671, ECO 6285, Ps 9727 og et antal Gklm.
Sporet på dette udsnit må være sporet ind til Midtkraft leje 1 jfr følgende billede over det sydlige sporområde ved brunkulslejerne. Vognene i baggrunden må holde i omløbet lige nord for Fasterholt station, ligeledes ses i baggrunden det fremskudte foran Ft samt en af de store transportører som stod der endnu 1 år efter brunkulsudvindingens ophør.
Crs 3674.
Ser man på området idag på f. eks. Kraks luftfoto, er der meget mere grønt, området var meget bart og forblæst dengang for 40 år siden.
Mvh
Georg
Hej
til Georgs dejlige billeder kan jeg så supplere lidt med foto af CRS i drift
alle foto taget af Arne Kirkeby/omjk
her CR 3608 1963, Odense - efter degradering fra CRS 3608 - som en del blev udsat for
og her
CRS 3659 i stamme 1962 Odense - afventende brug i tog til Svendborg eller Assens
og her CRS 3677, 1964 i Odense - en af de CRS styrevogne som havde postkupe
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Fine fotos. Sidste drift jeg husker var Hareskovbanen, og Lille Nord.
Ole
Mere vil selvfølgelig gerne have mere. Gad vide hvor mange berlinerbogier, der blev indrettet til CRS-vognene? Og var det mon samtidig med at CR-bogierne havnede under DF-vognene?
Billederne fra Fasterholt er interessante og det kunne være interessant at få syn for de øvrige knips fra denne stund. 1970'ernes (og 1960'ernes) forfald på navnlig jyske sidespor er spændende i og med at moderniteten rullede ud på DSB, mens de dejlige trævogne kun ventede på en tændstik. Mon GS tilmed fik en enkelt af de sidste ryttervogne i kassen inden det var for sent?
Hej UTJ
Nej billeder af ryttervognene blev det ikke til, de var ude lige før jeg kom rigtig igang med at fotografere, det blev kun til CML 2267. Ærgerligt der ikke blev bevaret nogle rytter-CM, de stod i rækker i Skanderborg i tresserne. Rytter CM'erne havde en dejlig blød gang i sporet, mon det havde noget at gøre med træbogierne og at "kassen" måske kunne "give sig lidt". Lidt af den samme "køreglæde" kunne man faktisk opleve i Cp og CL-erne, så det er nok bogierne.
Bogierne under Cc, Ac med fl gav ikke nær så blød kørsel efter min mening.
Lige et par billeder mere af "forfald" på jyske stationer.
ECO 6254 hensat i Fasterholt 13/4 1971, truck type 13b nr. 2045-2046.
CRS 3638 i Skanderborg 1970.
CRML 3644 (mener jeg det er) i Skanderborg 1970.
CRML udsnit.
Mvh
Georg
Det er første gang jeg ser en CR-vogn med glidelejer, men det skyldes jo nok, at vognen er hensat og derfor placeret på en bogie med glidelejer. Jeg selv har flere gange som barn kørt i CR-vogne og de havde en meget behagelig gang i sporet kan jeg huske. Jeg har af Zachariassen, som i mange år var ansat i maskintjenesten i København, faktisk fra 1943 og frem til halvfemserne fået fortalt, at han mange gange har kørt i ML-vogne og at de havde et meget roligt løb i sporet, akkurat som CR-vognene, så det rolige løb er nok en kombination af en trævognkasse med træbogier; alt dog uden at jeg på nogen måde skal gøre mig klog på konstruktionen, men godt kørte de altså, disse CR-vogne!
Venlig hilsen
Jens Møller
ML-vognene havde ikke træbogier.
nogle CR kørte rundt på glidelejebogier. Det skyldtes formentlig at DF-vognene på et tidspunkt (glemt pt.) blev udstyret med bogier fra CR-vogne efter klager fra postens personale.
Hej UTJ
Nej billeder af ryttervognene blev det ikke til, de var ude lige før jeg kom rigtig igang med at fotografere, det blev kun til CML 2267. Ærgerligt der ikke blev bevaret nogle rytter-CM, de stod i rækker i Skanderborg i tresserne. Rytter CM'erne havde en dejlig blød gang i sporet, mon det havde noget at gøre med træbogierne og at "kassen" måske kunne "give sig lidt". Lidt af den samme "køreglæde" kunne man faktisk opleve i Cp og CL-erne, så det er nok bogierne.
Bogierne under Cc, Ac med fl gav ikke nær så blød kørsel efter min mening.
Lige et par billeder mere af "forfald" på jyske stationer.
Spændende billeder. Ganske interessant at se hvor meget der henstod omkring 1970 mens jernbaneklubberne opkøbte stribevis af ens privatbanevogne.
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret mht træbogierne. Træets dæmpende effekt kan ikke udelukkes i bogierne. Gad vide hvilken CRS du havde set bag CRS 3638 i Skanderborg? ECO-vognen er en af dem som ikke oprindeligt havde berlinerbogier, men har fået dem fra en anden ECO og berlinerbogierne "cyklede" vist rundt under den, lidt efter forgodtbefindende, uden at jeg dog har undersøgt med bremseforbindelser og udtræk til dynamo mv, som godt kan have givet et vist arbejde med tilpasning.
Jeg er godt klar over, at ML-vognene ikke havde træbogier, men kan det måske tænkes, at kombinationen jernbogie og trævognkasse kan have indflydelse på kørekomforten?
Venlig hilsen
Jens Møller
-og så glemte jeg at nævne at der altid holdt et par stykker-CR(x) i den nordlige ende af Helgoland, og så overhalede vi en E-maskine med lyntoget Limfjorden med et antal CR(X)vogne i spor 1 på Sorø St som fereiebørnesærtog omkring 1960.
Men jeg fandt ikke ud af om der er bevaret en elleer flere CR(X) vogne?
Hilsen Ole
Men jeg fandt ikke ud af om der er bevaret en elleer flere CR(X) vogne?
Der eksisterer fortsat CRM 3650 (Jernbanemuseet) og CR 3622 (DJK). Vognkassen af CRL 3624 blev hentet af DJK fra Helgoland, men er vist forsvundet i 00'erne.
CRS 3602 blev ophugget efter styrevognsforsøgene i begyndelsen af 1970'erne.
Tak. Det var godt at høre at der er 2.
Ole
CRS-vognen bag CRS 3638 var CRS 3675, jeg fik kun fotograferet nummer. Nogle af CR vognene blev jo senere til bogietransportvogne og skinnetransportvogne.
CRS 3675 i Skanderborg 1970 vognen sidst revideret Kh 04.09.67.
CRM 3624 på Hgl Februar 1973.
CR undervogn til bogietransport ses til højre for EH 6872 Skanderborg 1970.
CR skinnevogne også anden type imellem, Århus 1974.
CR-skinnevogne i godsankomstsporet til Århus rangerbanegård 1974.
Mvh
Georg
..... fik mig til at tænke på, at vi vist aldrig fik dette spørgsmål opklaret rigtigt?
M.v.h.
Niels
Hej Georg (eller andre)
Vedr udsnittet af CRML vognen går jeg ud fra at de to rør up langs gavldøren er til vaccumbremsen, men hvad er ledningerne der stikker ud på hver side af døren oppe i vindueshøjde til? vognbelysning?
nold
Hej Georg (eller andre)
Vedr udsnittet af CRML vognen går jeg ud fra at de to rør up langs gavldøren er til vaccumbremsen, men hvad er ledningerne der stikker ud på hver side af døren oppe i vindueshøjde til? vognbelysning?
nold
Nix. Det er rør for kabelføringen af styrekablerne. Kabeldåserne er på fototidspunktet plyndret (formentlig af værkstedet, for Jens Møller ville have taget hele vognen!). Der sad fire kabeldåser i gavlen.
for Jens Møller ville have taget hele vognen!).
Ja, gid han havde! Men tak for info, det var jo så oplagt at jeg ikke så det...
Nold
Hej
CRML 3642, foto : Arne Kirkeby/OMJK
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Hej.
Er der nogen der ligger inde med billeder af førerrummet i CRS-styrevognene.