Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Modelsporvogn efterlyses (Generelt)

af Jesper Hobel @, 11/2 2012, 17:28 (4675 dage siden)

Modelsporvogn i stor størrelse , større end spor O eftersøges. Den er beskiltet som linie 6 og har vogn nr. 266 eller 264. Den er med bivogn og er set i forretningen Togkupeen på Sdr. fasanvej i København 2002-2004. Togkupeen blev senere Togdillen. Findeløn gives hvis der er nogen ved hvor den er. Der kan skrives til knirke64@forum.dk

Modelsporvogn efterlyses

af FS1954, 13/8 2017, 23:34 (2665 dage siden) @ Jesper Hobel

Bedre sent end aldrig: Det er formodentlig dette vogntog, der efterlyses - vognene 304 og 1392, der ganske rigtigt stod i bemeldte butik. Skalastørrelsen er cirka 1:6, og de er bygget af finer, pap, tynd metalplade og lignende materialer.

Efter "indsatsen" i butikken blev de overtaget af Danmarks Legetøjsmuseum v/ Bent Fuglestad, Svendborg, og stod efterfølgende i museet, dels i Skt. Nicolaigade, dels på Valdemar Slot på Tåsinge, indtil museet lukkede for nogle år siden.

Jeg overtog derpå sporvognsmodellerne for at være sikker på, hvor de var, og jeg har siden afhændet dem til deres rette endestation, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her er de blevet flot restaurerede, for efter de mange års udstillinger her og der var de blevet ret medtagne.

[image]

Her ses de inden afgang til Skjoldenæsholm.

[image]

Fox-terrieren Diva blev sat til at vogte på modellerne.

Med venlig hilsen,

FS1954

Modelsporvogn efterlyses

af Coenen-Bache, 14/8 2017, 08:38 (2665 dage siden) @ FS1954

Jeg er lige nødt til at komme med et lille apendix til historien, for sælger overdrog dem ikke til SHS hvor de rettelig hørte til, men satte dem til almindeligt salg på Den Blå Avis. Her spottede jeg dem, kontaktede Michael Lund fra Sporvejshistorisk selskab, som derefter sikrede at de blev købt, jeg tror beløbet endte på omkring kr. 3000.- Og SÅ endte de hvor de rettelig hører til.

Modelsporvogn efterlyses

af FS1954, 14/8 2017, 10:20 (2665 dage siden) @ Coenen-Bache

O.K., så fik jeg dét på plads - jeg havde nemlig også undret mig over vognnumrene, som ikke stemte overens med det vogntog, jeg fik reddet fra "usynliggørelse". Jeg var bare ikke klar over, at der eksisterede to vogntog i butikken - det lagde jeg ikke mærke til ved åbningen dengang (og har ikke været der ikke siden). Tak for denne præcisering - og godt, at også dette vogntog kom til Sporvejsmuseet.

Med venlig hilsen,

FS1954

Modelsporvogn efterlyses

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/8 2017, 11:04 (2665 dage siden) @ FS1954

. . . og de(n) var med på Københavns Rådhus ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm´s 50 års jubilæum i februar 2015.
[image]
KS 304 + 1392 på Københavns Rådhus.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2015

[image]
.

Modelsporvogn efterlyses

af FS1954, 14/8 2017, 19:18 (2664 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, Leif Bang har lavet et fantastisk flot arbejde på vogntoget. Han fortalte mig, at de blå taglanterner blev lavet af hætter til læbepomade, så - alt kan bruges til modelbygning!

Med venlig hilsen,

FS1954

Modelsporvogn efterlyses

af Coenen-Bache, 15/8 2017, 08:16 (2664 dage siden) @ FS1954

Men virker det plausibelt at der pludseligt skulle være tale om 2 ens sporvogns-sæt ?

Modelsporvogn efterlyses

af FS1954, 15/8 2017, 10:49 (2664 dage siden) @ Coenen-Bache

Jeg erkender, at jeg tog fejl - og at jeg aldrig har set det førstnævnte vogntog. Om der var to forskellige sæt i butikken, kan jeg ikke svare på, det er der nok andre, der ved mere om.

Med venlig hilsen,

FS1954

Modelsporvogn efterlyses

af Coenen-Bache, 15/8 2017, 13:42 (2663 dage siden) @ FS1954

Mit gæt er at det er dig som havde sat til salg oprindeligt. Men det kan jo bekræftes næste gang jeg er på Skjoldenæsholm. Har de kun 1 sæt har jeg ret, og har de 2 har du ret.

Modelsporvogn efterlyses

af FS1954, 15/8 2017, 14:24 (2663 dage siden) @ Coenen-Bache

Nej, nej, nej - det må jeg på det bestemteste afkræfte - jeg kunne ikke drømme om at annoncere sådan et klenodie til salg. Det skal være offentligt tilgængeligt og ikke havne i private gemmer. Jeg fik direkte kontakt med Mikael Lund/SHS og fik ordnet overdragelsen med ham - og det er vel højst fire-fem år siden.

Det andet vogntog kender jeg ikke og har formodentlig aldrig set det.

Med venlig hilsen,

FS1954

Modelsporvogn efterlyses

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/8 2017, 15:39 (2663 dage siden) @ FS1954

Til de to seneste ærede "talere": Hvad med at spørge Jesper Hobel, om det først opgivne vognnummer "holder vand", eller der kan være tale om er "fejl-huskning".

Citat: "Den er beskiltet som linie 6 og har vogn nr. 266 eller 264. Den er med bivogn og er set i forretningen Togkupeen . . . . ".

Jesper har jo en "kuvert-forbindelse" på sit indlæg, så det må vel være til at klare.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Modelsporvogn efterlyses

af Coenen-Bache, 15/8 2017, 21:48 (2663 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Coenen-Bache, 15/8 2017, 22:13

Nu skal der ikke pustes storm i et glas vand. Jeg er som sådan bedøvende ligeglad med hvordan et sporvognsæt i model har levet sit liv, så længe det i sidste ende er havnet hvor det hører hjemme. Jeg ved bare at det sæt jeg fandt på DBA, og adviserede Michael Lund om, var sat til salg af et medlem af SHS, som kun ville sælge mod et mindre afslag i prisen, og det sæt står nu på første sal i Remisse 1, lige nu, Jeg talte både med M L og faktisk blev jeg præsenteret for ham der har renoveret det, på medlemmernes dag 29/7. På intet tidspunkt kom det på tale, at der skulle findes 2 sæt. Jeg tror at det er erindringen om numrene der svigter hist og her.

Modelsporvogn efterlyses

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/8 2017, 23:34 (2663 dage siden) @ Coenen-Bache

Da har du brugt mange ord på noget, du er revnende ligeglad med.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak