Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå? (Generelt)

af Frederik N., 11/2 2012, 14:16 (4672 dage siden)

Da jeg ikke levede da hovedbanen(København - Fyn/Jylland) blev elektrificeret så vil jeg gerne høre mere om hvordan der foregår.
Foregår det i trin, med at man først sætter master op, og så sætter man ledning op, eller er jeg helt forkert på den?
Evt. nogle der har billeder af hovedbanen da den var ved at blive elektrificeret?

Mange strømførende hilsner

Frederik N.

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Henrik Hansen, Vejen, 11/2 2012, 14:37 (4672 dage siden) @ Frederik N.

Da jeg ikke levede da hovedbanen(København - Fyn/Jylland) blev elektrificeret så vil jeg gerne høre mere om hvordan der foregår.
Foregår det i trin, med at man først sætter master op, og så sætter man ledning op, eller er jeg helt forkert på den?

Det vil foregå i trin. Først skal fundamenterne til masterne nedrammes, dernæst opsættes masterne og først til sidst monteres køreledningen.

Derudover ligger der meget arbejde i et bygge nye broer hvor de eksisterende er for lave, hvis man er heldig kan man måske nøjes med at sænke sporet. Træer der står for tæt på køreledningerne skal beskæres eller fældes.

Evt. skal der flyttes lidt på signalerne, så køreledningsmasterne ikke generer udsynet til dm.

Signalanlægget er immuniseret på strækningen, men derudover skal der sikkert laves talrige udligningsforbindelser til diverse metaldele der står tæt på køreledningsanlægget.

Så alt i alt skal der nok blive noget at kigge på de næste 3-4 år.

/Henrik

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Frederik N., 11/2 2012, 15:07 (4672 dage siden) @ Henrik Hansen

Mange tak for informationen:)

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 11/2 2012, 16:27 (4672 dage siden) @ Frederik N.

Imunisering af sikringsanlæget, hvordan foregår det?

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 11/2 2012, 16:42 (4672 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hej Rasmus
Det foregår sådan, at der bliver bygget nogle komponenter ind i sikringsanlægget, der gør at, f.eks relæerne ikke trækker på de induserede spændinger, der opstår omkring sådan et højspændingsanlæg. Det er nogle tidsforsinkelser på sporisolationerne og jordfejlmeldere, der melder fejl til jord,de sørger for at anlægget ikke reagerer på "vagabonderende" spændinger gennem jorden, fra kørestrømsanlægget. Sådan i store træk.


/Peter

--
Reinholdt
Signalmontør

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 11/2 2012, 16:46 (4672 dage siden) @ Reinholdt

Hej Reinholdt

Er det samme imunisering der laves når der skal kørers med el-tog-varme (eller hvad det nu hedder der hvor strøm mellem lokomotiv og vogne ledes tilbage gennem skinnerne til lokomotivet)

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 11/2 2012, 17:09 (4672 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hej Rasmus.
Nej, det er ikke det samme, men jeg skal ikke kunne sige, om der er bygget noget ind i sikringsanlægget. Ved El-togvarme, der er der nogle 50mm2 tværforbindere, der hvor der er isolerede skinnestød´og i sporskifter, så der hele tiden er en gennemgående skinne, hvor returspændingen, kan komme tilbage til lokomotivet.

/Peter

--
Reinholdt
Signalmontør

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af jaer, 11/2 2012, 15:18 (4672 dage siden) @ Henrik Hansen

Husk også at kigge nedad.

Der skal flyttes afvandingsledninger og nok også en bunke andre kabler i jorden, ligesom grøfter med div. underføringer skal kigges grundigt efter.

Og forud for alt dette skal hver enkelt mast beregnes, indkøbes og produceres. For slet ikke at glemme alt det organisatoriske, men disse områder arbejder jo mindre synligt.

/Jan

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Henrik Hansen, Vejen, 11/2 2012, 15:41 (4672 dage siden) @ jaer

Blev sikringsanlægget i Esbjerg immuniseret ved den store sporombygning i 2009, eller mangler det endnu ?

I de seneste dage har der i den lokale sprøje (JyskeVestkysten) været en større debat omkring overkørslerne i Holsted og Gørding. Først hed det sig at de skulle nedlægges iforb. med elektrificeringen, men i dagens avis fortælles det, at Banedanmark i et notat her skrevet at det ikke var nødvendigt, der skal blot skiltes med en max. højde, så det er der sikkert mange der er glade for - det er ikke let at indbygge en viadukt i en eksisterende by.

Hvis strækningshastigheden skal hæves engang i fremtiden, så vil overkørslerne skulle nedlægges, men der er der vist ikke planer om pt.

/Henrik

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Fysikeren, 11/2 2012, 15:56 (4672 dage siden) @ Henrik Hansen

Der findes en del overkørsler på strækningerne fra Tinglev til Sønderborg og Padborg, så jo, det kan fint lade sig gøre i vore dage.

Men mener dog at de to overkørsler er ved at være modne til en nedlægning. Er jo en gammel debat, og det er sket mange andre steder.

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Morten P, 11/2 2012, 18:26 (4672 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej

Da vi ombyggedes Es i 2009 blev anlægget forberet til immuniserings, dvs fødekredse til spor isolationer flyttet ud.
Men Es skal jo have endnu en tur her i 2011 (efter planen) nyt Capp, nye rangertogveje og diverse oprydning fra sidst :-)

Mvh Morten

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Holger Cordtz, Kolding, 11/2 2012, 16:20 (4672 dage siden) @ Henrik Hansen

Det vil foregå i trin. Først skal fundamenterne til masterne nedrammes, dernæst opsættes masterne og først til sidst monteres køreledningen.

Derudover ligger der meget arbejde i et bygge nye broer hvor de eksisterende er for lave, hvis man er heldig kan man måske nøjes med at sænke sporet. Træer der står for tæt på køreledningerne skal beskæres eller fældes.

Evt. skal der flyttes lidt på signalerne, så køreledningsmasterne ikke generer udsynet til dm.

Signalanlægget er immuniseret på strækningen, men derudover skal der sikkert laves talrige udligningsforbindelser til diverse metaldele der står tæt på køreledningsanlægget.

Så alt i alt skal der nok blive noget at kigge på de næste 3-4 år.

Når man så er færdig med alt det, så skal der prøvekøres
Her er det første prøvetog mellem Taulov og Snoghøj i 1995

Mvh
Holger Cordtz

[image]
EA 3008-målevogne-EA 3002-ME 1514-MZ 1453-ME 1528 ved Snohøj den 9/7-1995
Foto: Holger Cordtz

El til Esbjerg - Hvordan vil det forgå?

af Woodi, 11/2 2012, 17:38 (4672 dage siden) @ Holger Cordtz

Det var noget af en stak loks for at prøvekøre, men det måske mere p.g.a ballast/skærvernes/skinnernes skyl og ikke så meget køre-ledningernes skyld. ;)

Desuden kan jeg huske at Rendsburg-Flensburg dengang, blev påbegyndt flere steder på én gang, både støbning, udgravning, opsætning af master og ledninger, foregik i flere forskellige niveauer og retninger.

--
[image]

Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak