Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kædetræk på fransk el-loko (Generelt)

af HenrikW, Rødovre, 10/2 2012, 16:04 (4676 dage siden)

Hej i Forum,

En ven af mig har været i Nice og bla fotograferet nogle el-lokoer. På det nederste af billederne er der et dobbelt kædetræk af en art. Er der mon nogen i forum, der ved hvad det bruges til?

[image]
foto: C.Funch

[image]
foto: C.Funch


mvh Henrik W.

Kædetræk på fransk el-loko

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 10/2 2012, 16:39 (4676 dage siden) @ HenrikW

Hej i Forum,

En ven af mig har været i Nice og bla fotograferet nogle el-lokoer. På det nederste af billederne er der et dobbelt kædetræk af en art. Er der mon nogen i forum, der ved hvad det bruges til?

[image]
foto: C.Funch

[image]
foto: C.Funch


mvh Henrik W.

Hej!

Uden at være 100 % sikker så tror jeg at det er til at ændre udvekslingen mellem banemotor og aksel. Lokomotivet har to forskellige gearinger til henholdvis gods- og persontogskørsel (100 km/t og 140 km/t). Mere om lokomotivtypen på Wikipidea (engelsk).

Mvh Jørgen

Avatar

Vægtelefoner på fransk el-loko

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/2 2012, 18:42 (4676 dage siden) @ HenrikW

[image]
foto: C.Funch

Hmmm, finurlige tekniske løsninger, de franskmænd kan hitte på.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om ikke det er lidt ubekvemt for lokoføreren, at de dér vægtelefoner er anbragt på udvendig side, dér på fronten af loko'et ?.
Og hvad gør han så, hvis de alle tre ringer på én gang ?

Med dette undrende spørgsmål til at gruble over i et par dage ønskes I alle hermed en god weekend :-D

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Vægtelefoner på fransk el-loko

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 10/2 2012, 20:41 (4676 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hmmm, finurlige tekniske løsninger, de franskmænd kan hitte på.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om ikke det er lidt ubekvemt for lokoføreren, at de dér vægtelefoner er anbragt på udvendig side, dér på fronten af loko'et ?.
Og hvad gør han så, hvis de alle tre ringer på én gang ?

Med dette undrende spørgsmål til at gruble over i et par dage ønskes I alle hermed en god weekend :-D


Ja, der er vel kun tre svar på det:

Allô, allô, allô.

Alternativt kan han stoppe sit eksprestog, lade telefonerne kime, og begive sig ind på den café, som jeg aldrig har besøgt, men som alene udfra navnet burde være mit stamværtshus:

Café à la dernière minute.

Den findes faktisk. Jeg så den en modbydeligt tidlig morgen i 80erne hen over croissant'erne fra spisevognen mellem Paris og Bruxelles, men blev så paf, at jeg desværre ikke fik noteret navnet på den dødtriste nordfranske stationsby.

Men caféen lå (ligger?) der altså ved niveauskæringen lige ved stationsbygningen.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Kædetræk på fransk el-loko

af KimC, 11/2 2012, 10:09 (4676 dage siden) @ HenrikW
redigeret af KimC, 11/2 2012, 10:27

Kæderne snes noget spinkle til at sidde på en bogie til et lokomotiv. Jeg ville synes de passede bedre på en Puch Maxi ;)
Ser man på olie/snavsfordelingen ser det ikke ud til at de har særligt meget vandring når de kæder laver det de nu laver. Ifølge Wiki har lokomotiverne toakslede bogier med en fælles banemotor som kan skifte gear. Kæderne kan være til at skifte gear, men det er alligevel nogen lidt alvorlige tandhjuul der skal flyttes til det formål, og om de kæder kan klare det, set i relation til den ret korte vandring?

Bemærk i øvrigt den røde viser til højre for det sted hvor kæderne mødes. Den kan pege på V og N (eller K?) mon ikke det er en indikator af hvilket gear der er valg?

Kædetræk på fransk el-loko

af HenrikW, Rødovre, 11/2 2012, 16:38 (4675 dage siden) @ KimC

Tak for inputs :-)

Ud fra billedet at dømme og beskrivelsen i wiki'en, så er der ganske givet tale om en gear-omskifter.
Jeg vil dog tro, det er den lille trækstang t.h. i billedet, der drejer akslen i midten og derved (måske) skifter udvekslingen.
Kæderne er som nævnt for klejne til at trække nogen egentlig vægt. Formentlig drejer de kun en melder e.l.

mvh. Henrik W.

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak