Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 10/2 2012, 14:06 (4769 dage siden) @ jhcn

Gad nok vide hvad der sker i denne sag:

Formentlig ingenting (man kører videre som DSB hhv Midtjyske Jernbaner) selv om det er "godkjendt i Regionsrådet" ;-)

Vi har forøvrigt haft fat i denne sag tidligere
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=29993

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Per Hauberg, 10/2 2012, 14:35 (4769 dage siden) @ Svend

http://stiften.dk/aarhus/forvirring-om-samdrift-odder-grenaa

Dagens tekst i "den lokale"

Sikken en held, Regionsformanden og trafikmedisteren er partifæller. -Nu får de noget at hygge sig med i snapstingets samtalekøkken.

Jeg har ikke løsningen parat, men jeg drister mig til at mene, at det med yderlige udsættelse af den store løsning, nu er på tide at ændre togekspeditionen på Aarhus H, så HHJ ikke fortsat skal indrangere i skiftende spor, og på den konto jævnligt misse forbindelsen til øst, som smutter, men Y-toget holder på dværgen udenfor hallen. Det er ikke publikumsvenligt, som det er foregået de seneste år, og det er Odderbanens renommé, der får en lille ridse hver gang. Det er ikke rimeligt !

Er det bare mig, der er ladet med en anelse negativ energi her, eller minder dette politiske aftalebrud bare en lillebittesmule om de rustne elmaster, der står rundt omkring på den kongelige banegård i Aarhus ??

vh

Per

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Martin Peyrath @, 10/2 2012, 14:44 (4769 dage siden) @ Per Hauberg

Se nu bliver det jo sjovt!

For rent teknisk er det jo bare et spøgsmål om at stille et sporskifte.
Men det er jo nok ikke nok for alle de politikere og embedsmænd, som skal styre dette trafikforlig. Så der går nok mange år, inden sporskiftet kan stilles "ret" mellem Odder og Grenaa!

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 10/2 2012, 14:48 (4769 dage siden) @ Martin Peyrath

Et eller andet må der foregå i kulisserne. Er der nogen der er stødt på noget skriftligt materiale på nettet (en forespørgsel i Folketinget, et notat e.l.) for der må jo være en dybere mening med, at det enten udskydes eller aldrig bliver til noget.

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Per Hauberg, 10/2 2012, 15:03 (4769 dage siden) @ Svend

Måske skal desiroerne indsættes i stedet for IC4 i landsdelstrafikken...

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ekaeli007, 10/2 2012, 16:50 (4769 dage siden) @ Per Hauberg

Man kunne fristes til at kalde de elmaster for skamstøtter, men måske indenfor 5-10 år vil de måske alligevel vise sig at skulle bruges til noget, Hvis ikke der er nogen politikere der får et anfald af spareiver.

Med venlige elektriske hilsener

Bent Jensen
Gadstrup

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen ikke uden udbud?

af Svend, 10/2 2012, 15:34 (4769 dage siden) @ jhcn
redigeret af Svend, 10/2 2012, 15:45

Hvis man bare leder længe nok:

Svar fra transportministeren til Kim Christiansen (DF) 26. januar 2012.

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/282/svar/852760/1071675/index.htm

hvor der bl a andet står:

"I henhold til PSO-forordningens art. 5, stk. 6. kan offentlige myndigheder ikke indgå kontrakter om offentlig trafikbetjening, når det gælder skinnekøretøjer som fx metro, sporvogne, uden forudgående udbud. Dette gælder således også for Aarhus letbane. Region Midtjylland har på den baggrund måttet trække deres tilsagn om en forhandlet kontrakt tilbage.

Efterfølgende viste det sig endvidere, at DSB’s tilbud i hensigtserklæringen ikke var i overensstemmelse med regnskabsreglementet og de konkurrenceretlige vilkår for DSB, idet forudsætningerne i DSB’s tilbud var beregnet ud fra marginaløkonomiske betragtninger. Der pågår mig bekendt fortsat drøftelser mellem DSB og de lokale parter om en aftale af samdriften mellem Grenaabanen og Odderbanen."

Om man her får rodet driften af nærbanen (med konventionelt jernbanemateriel) frem til 2016 sammen med den fremtidige drift af letbanen fra 2016 (hvor man vist også havde indgået en underhåndsaftale), er ikke godt at vide.

--
Svend

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen ikke uden udbud?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/2 2012, 16:58 (4769 dage siden) @ Svend

Hvis man bare leder længe nok:

Svar fra transportministeren til Kim Christiansen (DF) 26. januar 2012.

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/282/svar/852760/1071675/index.htm

hvor der bl a andet står:

"I henhold til PSO-forordningens art. 5, stk. 6. kan offentlige myndigheder ikke indgå kontrakter om offentlig trafikbetjening, når det gælder skinnekøretøjer som fx metro, sporvogne, uden forudgående udbud. Dette gælder således også for Aarhus letbane. Region Midtjylland har på den baggrund måttet trække deres tilsagn om en forhandlet kontrakt tilbage.

Efterfølgende viste det sig endvidere, at DSB’s tilbud i hensigtserklæringen ikke var i overensstemmelse med regnskabsreglementet og de konkurrenceretlige vilkår for DSB, idet forudsætningerne i DSB’s tilbud var beregnet ud fra marginaløkonomiske betragtninger. Der pågår mig bekendt fortsat drøftelser mellem DSB og de lokale parter om en aftale af samdriften mellem Grenaabanen og Odderbanen."

Om man her får rodet driften af nærbanen (med konventionelt jernbanemateriel) frem til 2016 sammen med den fremtidige drift af letbanen fra 2016 (hvor man vist også havde indgået en underhåndsaftale), er ikke godt at vide.

*suk*

Eneste fordel er da at vi fremover stadig har varme på, på halvdelen af strækningen.
[image]
Desiro tog uden thermoruder er ikke lige egnet til danske forhold om vinteren.
Så var det bedre, da jeg kom over i Oddergrisen:
[image]
Thermoruder og varme :-D

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 10/2 2012, 20:21 (4768 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Suk. Det er til at græde over, at det ikke snart kan lykkes. Hvor bliver min dagligdag lettere når man kan være sikker på, at kunne nå at arbejde 8 timer og hente børn.

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor de tog ikke kan vente på hinanden? Er det lokoførerne, der er sure på hinanden? Hvorfor kan de ikke vente de 5-10 sekunder mere, så alle (der i forvejen løber) kan nå ind i f.eks. oddergrisen? Det begriber jeg simpelthen ikke? Er der mon aldrig en chef, der har været på perronen om morgenen/eftermiddagen og liiiige studsede over, om det er fedt, at de ikke lige venter så folk kan nå med?

Hrmf. Og god weekend...;-)

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ove Nygaard, 11/2 2012, 09:24 (4768 dage siden) @ js

Er der mon aldrig en chef, der har været på perronen om morgenen/eftermiddagen og liiiige studsede over, om det er fedt, at de ikke lige venter så folk kan nå med?

Kære js.

Jo, jeg kender tilfældigvis en, som var der mange gange. Men af en eller anden mærkelig grund, var/er problemet uløseligt.:-(

Måske kan det hænge sammen med, at det kun er/var "den ene part", der helhjertet prøvede at få det til at hænge sammen. Alle andre "kikkede den anden vej".

Og så vil som "yderst forhenværende" lade det være ved det.:-|

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 11/2 2012, 12:21 (4768 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove

Altså jeg prøver ikke at hænge nogen ud; jeg forstår det ganske enkelt bare ikke. Min eneste forklaring kunne være noget med at lokoførerne har en eller anden kamp - "vi er sejere end grenåbanen. Vi kører altid til tiden". Det giver da ingen mening, at de ikke vil vente 10 sekunder... Sker mindst en gang om ugen, at ikke alle, selvom alle løber, når ind i grisen om morgenen. Altså at toget kører når halvdelen har kastet sig ind. Jeg har en kollega, der er stoppet med at tage toget lige præcis derfor. Man føler sig jo simpelthen så dum når man står der og glor på en lukket dør... Og det er ikke fordi Grenåbanen er meget bedre om eftermiddagen...

Af ren nysgerrighed, hvem var det så der ikke ønskede at samarbejde - og ikke mindst hvorfor?

Og god weekend!

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ove Nygaard, 11/2 2012, 15:59 (4768 dage siden) @ js

Af ren nysgerrighed, hvem var det så der ikke ønskede at samarbejde - og ikke mindst hvorfor?

[/b]> Og god weekend!

Hej igen, js.

Ja, det er et såkaldt "godt spørgsmål". Der er i min optik kun én løsning: Bring de to systemer under samme "kasket", men det er jo også det, man tilsyneladende søger at forhandle sig frem til. Som du beskriver det længere oppe i "tråden", er "den ene ikke bedre end den anden". :-( Så det har også noget med "holdninger" at gøre. Og det, der i "gamle dage" hed "synlig ledelse".

Bedste hilsener

Ove Nygaard
meget fhv

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 11/2 2012, 11:12 (4768 dage siden) @ js

I følge køreplanen er der 2 minutters overgang i den ene retning og 3 minutter i den anden - det burde være tid nok til at skifte ved samme perron. Kører togene med konstante forsinkelser?

Der er dog den lille finte, at DSB har fastsat 6 minutters overgang ("mindste skiftetid") Aarhus, så enhver klage vil sikkert blive afvist med henvisning til denne regel. Færdig - bum - ingen diskussion :-|

--
Svend

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ekaeli007, 11/2 2012, 13:51 (4768 dage siden) @ Svend

Kunne man ikke fra central hold henstille at folk viste lidt konduite, og ikke kun i Århus men også andre steder hvor der er mange der skal skifte tog eller tog til bus, at man måske lige gav den et eller to minutter ekstra. Jeg erindrer at ved nogen steder var der tændt et signal der henstillede at man lige ventede de et til to minutter og alle var glade, ihvertfald passagererne,
ved så ikke om det altid fungerede efter hensigten. Men måske bare et ringe forslag.OK ja hvor skal grænsen så gå???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 11/2 2012, 16:17 (4768 dage siden) @ Ekaeli007

Inden verden gik helt af lave, var det stationsbestyreren som - enten med nogle retningslnjer eller ved brug af almindelig sund fornuft - besluttede, hvornår der skulle stilles udkørsel for et tog, der havde forbidelse fra et andet. I dag er beslutningen om at vente overladt til operatørerne og det er nærmest umuligt at overskue for hele landets vedkommende. At der også fokuseres mere på regularitet/rettidighed end på service overfor kunder, der er så uheldige at befinde sig i et tog der alligevel er blevet lidt forsinket, gør ikke sagen bedre.

En løsning i det aktuelle tilfælde kunne være, at kommandoposten i Aarhus, efter ønske fra DSB og Odderbanen/Midtjyske Jernbaner, sørger for at afvente forbindelse fra tilslutningstog og ikke stille signal, før passagererne er steget om. Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ove Nygaard, 11/2 2012, 17:27 (4768 dage siden) @ Svend

Inden verden gik helt af lave, var det stationsbestyreren som - enten med nogle retningslnjer eller ved brug af almindelig sund fornuft - besluttede, hvornår der skulle stilles udkørsel for et tog, der havde forbidelse fra et andet. I dag er beslutningen om at vente overladt til operatørerne og det er nærmest umuligt at overskue for hele landets vedkommende. At der også fokuseres mere på regularitet/rettidighed end på service overfor kunder, der er så uheldige at befinde sig i et tog der alligevel er blevet lidt forsinket, gør ikke sagen bedre.

En løsning i det aktuelle tilfælde kunne være, at kommandoposten i Aarhus, efter ønske fra DSB og Odderbanen/Midtjyske Jernbaner, sørger for at afvente forbindelse fra tilslutningstog og ikke stille signal, før passagererne er steget om.

Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?

Ja,det er de,eller var i hvert fald, Svend. :-| Men "tredelingen" af ansvarsområdet komplicerer en løsning, som burde ligge snublende nær. Du rammer præcist problemstillingen.

Bedste hilsener

Ove Nygaard
stadigvæk meget fhv

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 11/2 2012, 18:07 (4768 dage siden) @ Ove Nygaard

Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?

Man kan jo næsten håbe på, at hverken DSBs lokale personer i Aarhus (hvem det så end måtte være - det er nok ikke billetkontoret) eller Odderbanen (er der i det hele taget andet driftsvendt personale tilbage end tog- og lokomotivpersonale?) ikke er bekendt med problemet, for det modstatte betyder jo, at man bevidst kører fra passagererne fra tilslutningstoget. Som jeg også har nævnt tidligere, må disse tog konstant være forsinkede, da der jo er tid nok til at stige om, jfr køreplanen.

--
Svend

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 11/2 2012, 20:13 (4767 dage siden) @ Svend

Jeg har dælme brokket mig ofte til de stakkels "perron-managers" (er det ikke sådan de hedder), der står og skal hjælpe. De er meget forstående og forstår heller ikke hvorfor de ikke venter. Har ofte opfordret mig til at klage videre op i systemet, men har altid kun modtaget et standardsvar når jeg har forhørt mig videre. Især en gang hvor jeg var med til at hjælpe en dame med at få tasken ind i toget (den sad fast i døren, der var lukket) sammen med perron-manageren var manageren nærmest rasende på lokoføren. Toget ventede på tasket blev skubbet ind - og kørte derefter, mens vi stod 10 udenfor...:/

Jeg stemmer for Ove Nygaard dropper det der FHV og bliver nuværende. Du lyder meget mere fornuftig end den ledelse, som åbenbart ikke findes pt...;-)

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 11/2 2012, 22:28 (4767 dage siden) @ js

Problemet med det der perron-menageri er, at de - som almindelige medarbejdere (det er almindeligt tog- og lokopersonale hhv lokomotivinstruktører) - åbenbart ikke har mandat, mod eller lov til at bringe sådanne forhold "længere op i systemet". Derfor beder de passagererne selv henvende sig (klage) til de højere magter (skriftligt), hvilket med sikkerhed ikke fører til noget som helst, bortset fra et svar som fortæller om reglerne, at brokkehovedet ikke ved noget om det han skriver om og så en høflighedsfrase for at afslutte brevet på en pæn måde.

Jeg synes alligevel at du skal henvende dig både til DSB og til Midtjyske Jernbaner (og gerne med en kopi til Midttrafik) og foreslå at togene venter kort på hinanden. Husk at være overstrømmende venlig og positiv i din henvendelse og giv det endelig ikke præg af at være en klage, det virker bedst :-)

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ove Nygaard, 12/2 2012, 10:44 (4767 dage siden) @ Svend

Jeg synes alligevel at du skal henvende dig både til DSB og til Midtjyske Jernbaner (og gerne med en kopi til Midttrafik) og foreslå at togene venter kort på hinanden. Husk at være overstrømmende venlig og positiv i din henvendelse og giv det endelig ikke præg af at være en klage, det virker bedst :-)

[/b]

Kære Svend, js, Leif af København og Georg FC veteran o. m. a.

Da jeg "gik af" efter "et langt liv i banens/banernes tjeneste", besluttede jeg - ligesom den tidligere udenrigsminister og partiformand for et stort politisk parti, Uffe Ellemann, ikke ville blande sig i politik, da han gik af, og nu sammen med Mogens Lykketoft en gang om ugen i TV alligevel klarer alt det, som Villy Sleep Valley ikke når:-D - at jeg ikke ville "blande mig" fra sidelinien i forhold, som andre nu har ansvaret for.
Og nu er jeg så alligevel "røget i". :-(
Den nuværende køreplan for de to kommende "samdriftsbaner" ser på fornuftig vis ud til at være baseret på, at de få minutters overgangstid på Aarhus H er "opholdstider" for togene, som var planlagt at fortsætte til henholdsvis Odder og Hornslet/Grenaa. Strukturen har været den samme i adskillige år, da "samdrift" jo har stået på dagsordenen længe. Der synes "reguleret" med et enkelt minuts tillæg til køretiderne for Odderstrækningen, hvilket har reduceret "overgangstiden"/"den kommende opholdstid", og så længe togene ikke "kører igennem" Aarhus H, skal togene fra Odderstrækningen "tages ind" på spor 6 hhv 7 på "TUS-togvej" og rangeres tæt hen til afgående tog til Hornslet/Grenaa. (Alle I "togentusiaster" skal ikke have det oversat?).Faktisk går det i praksis normalt fint mange gange om dagen, men der er jo ikke meget "at give af". Det kunne da godt være, at Svends forslag burde indføres som "direktiv" (hed det "i gamle dage") i overgangsperioden - naturligvis med en klar begrænsning af den maksimale "ventetid" - og Georg's arvtagere på FC-tronen i RFC Aarhus, som jo henhører under et "andet ansvarsområde", men vel også har et vist medansvar for de tre "virksomheders fælles kunder", kunne passende instrueres i, at udkørselssignal til hhv Odder og Hornslet/Grenaa i de aktuelle tilfælde (det er jo "erfarne folk" med rygradsfornemmelse for situationen) først måtte stilles, når der var rimelig sikkerhed for, at i hvert fald passagerer med en rimelig hurtig gangart var nået med. Det ville inspirere lokomotivførerne til at "kikke i bakspejlet", så de holdt dørene klar til at modtage passagererne med "åbne", ja arme og døre!:-) Det kan jo godt være, at "trafikkontrakten" mellem Banedanmark og togoperatørerne ikke levner plads til slige afvigelser fra "den slagne vej", men man kunne da lave et forsøg og se, hvor "galt" det ville gå! Som (også) meget gammel FC-leder og "gulvmåtte" i Fredericia i "tresserne" (19-hundrede tallet), ville jeg meget nødigt blive mødt af den "meget synlige" stationsforstander M. A. Møller, når han efterfølgende formiddag kom "på besøg" i Post 2, med ordene:" Var det Dem, der stillede udkørselssignal for tog xxx i går, inden perrontunnelen var tømt for passagerer?" Heldigvis var han væk igen, inden man havde fået fremstammet et svar.;-) Og selv der "i gamle dage, før verden gik af lave" skete det, at togene kørte til tiden, og gjorde de ikke, skulle der "en god forklaring til" over for "den synlige ledelse".
Nå, nu fik jeg mig da vist nok "blandet lidt rigeligt", så jeg siger "duk og væk"

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/2 2012, 00:56 (4767 dage siden) @ Svend

Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?


Man kan jo næsten håbe på, at hverken DSBs lokale personer i Aarhus (hvem det så end måtte være - det er nok ikke billetkontoret) eller Odderbanen (er der i det hele taget andet driftsvendt personale tilbage end tog- og lokomotivpersonale?) ikke er bekendt med problemet, for det modstatte betyder jo, at man bevidst kører fra passagererne fra tilslutningstoget. Som jeg også har nævnt tidligere, må disse tog konstant være forsinkede, da der jo er tid nok til at stige om, jfr køreplanen.

Grenåtoget kan ikke nå køreplanen ind mod Aarhus om morgenen.
Derfor er det altid forsinket nok til at Oddertoget når at køre.
Om eftermiddagen oplever jeg det sjældent som et problem.

Grunden til at Grenåtoget er forsinket, er nok at køreplanen er lagt efter standard tider, der passer på de fleste tider af døgnet.
Men i myldretiden er der jo ligesom flere mennesker der skal ind i toget på de samme perroner, som andre tider af døgnet kun har et par passagerer eller 5. Det kræver lidt mere tid, og selvom toget er rettidigt i Skødstrup, så har det altså tabt de 3 minutter, når vi kommer til Skolebakken. Hvis vi endda er rettidig, kan vi sagtens holde i 3 minutter alene på Skolebakken og vente på at gymnasietøserne gider hoppe ud på perronen. :-(

Man har nok fået tilpas mange klager i Odder toget, når de er bagefter, så de nu kører stramt efter køreplanen.
Oftest når jeg den ekstra afgang kl 08.00, så selvom toget fra Grenå er inde 07.45, og Oddertoget er kørt, så er der 'kun' et kvarter til næste afgang. Det kan man godt vænne sig til, men det smarteste ville da være at tingene passede sammen.
En anden fordel i mit tilfælde, er at jeg kan tage Arriva til Viby, men det hjælper selvfølgelig ikke folk der skal videre ud af strækningen...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/2 2012, 21:10 (4767 dage siden) @ Svend

Nu er der lige den hage ved det hele, at både Grenaabanen og Odderbanen er enkeltsporede. Togene skal vente på hinanden på krydsningsstationerne, hvilket betyder at selv en lille forsinkelse på et tog hurtigt kommer til at påvirke en masse andre. Venter man det ene sted, kommer modgående tog til at vente på en andre steder, hvorefter de tog de skal møde også kommer til at vente. En kædekorrektion der kun kan imødegås ved at få togene afsted fra endestationerne til tiden.

Ja, det er noget møg for de passagerer, det går udover, men alternativet er altså at påvirke alle andre, herunder folk der skal skifte andre steder end lige Aarhus. Løsningen? Ja hvis man ikke snart får etableret samdrift, så må en af banerne have ændret minuttallene. Men det vil så sandsynligvis påvirke en række korresponderende buslinier i området.

Med venlige enkeltsporede hilsner
Leif Jørgensen

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Georg Schmidt, 11/2 2012, 21:23 (4767 dage siden) @ Leif Jørgensen

Løsningen er ikke samdrift, men en køreplan der kan holde.:-D
Mvh
Georg

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/2 2012, 21:39 (4767 dage siden) @ Georg Schmidt

Tjo, men krydsningsstationerne ligger jo der hvor de ligger, så mulighederne for at skaffe mere luft i køreplanen er ikke så store. Man kan bygge flere krydsningsmuligheder eller dobbeltspor eller ombygge banen, så togene kan køre hurtigere, men det tager tid og koster penge. Alternativt kan man sløjfe nogle af de mindre benyttede mellemstationer, men den slags bliver man generelt ikke populær på. Så nej, det er ikke så enkelt, som nogle gerne vil gøre det til.

Med venlige enkle hilsner
Leif Jørgensen

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Georg Schmidt, 11/2 2012, 23:22 (4767 dage siden) @ Leif Jørgensen

Du har helt ret, det er ikke så enkelt, derfor er det meget vigtigt, at planerne er godt gennemarbejdede inden de sættes i værk. Derved slipper man også for at bruge de tiltag du foreslår.;-)

Med venlige pensionerede FC-leder hilsener
Georg

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 11/2 2012, 22:20 (4767 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nu skal jeg nok snart stikke piben ind, men vi snakker altså (som oftest) ikke timer eller dage, men sekunder. Altså fem sekunder f.eks. Nogen gange kun tre... Altså folk der løber, hvor kun de første tre får kastet sig ind. Burde man da kunne overskue fra sin plads forrest...

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Ekaeli007, 12/2 2012, 12:32 (4767 dage siden) @ js

Undskyld jeg kan ikke lade være med at tænke på den monolog som Ulf Pilgård blev meget kendt for, han var godt nok buschauffør i den seance, men han siger noget i retning af at det er så sjovt at se folk komme løbende, og når de så er ved bussen, så smækker man dørene i og fuld kraft frem, altså nu kan jeg ikke huske teksten helt, men folks ansigtsudtryk er bare meget sjovt. Oplevede det et par gange jeg var på kursus, og skiftede fra lille Syd til bus 220 på Roskilde staton, skynde sig ned af trappen op igen ved udgangen til Køgevej, venter på bussen passerer fodgængerovergangen, fuld fart hen til busstoppestedet og så kørte bussen inden man var henne ved den, ikke mange venlige tanker til den sjafut, ok jeg ved godt han kigger selvfølgelig om han kunne køre ud fra stoppestedet, men 20 sekunder mere og jeg havde så nået bussen. Faktisk så tænker man mere på, hvornår får jeg råd til at købe den bil.(næste linie 220 kører en halv time efter)

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 10/2 2012, 20:26 (4768 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Spørgsmålet er så bare, om han (og DSB) har juraen i orden. Når man læser de tilgængelige fragmenter af, hvad der er skrevet, får man let opfattelsen af, at beslutningen de to parter imellem, om at DSB skal overtage kørsel, medarbejdere, værksteder osv, er sket over en kop kaffe.

Men lad os se, hvad der sker, for det har jo hele vejen igennem været skrevet, at der skal etableres samdrift. Spørgsmålet er så bare, om DSB og Midttrafik har haft den klare opfattelse, at der ikke skulle involveres andre, hverken ministeriet eller Trafikstyrelsen. Spændende - spændende!

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Per Hauberg, 11/2 2012, 02:30 (4768 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Du er skarp idag, Peter
Det er flere timer siden, det link optrådte første gang - i denne tråd:-D

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Per Hauberg, 11/2 2012, 02:32 (4768 dage siden) @ jhcn

Længe leve Y-togene !
Og dét kan så udlægges på flere måder ;-)

vh

Pér

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 11/2 2012, 10:45 (4768 dage siden) @ Per Hauberg
redigeret af Svend, 11/2 2012, 10:57

Århus Stiftstidende den 29. juli 2011:

Hans Christian Schmidt så på planerne for den nye Aarhus Nærbane og på Odderbanens gamle togsæt, som snart skiftes ud.
»Men de gamle tog fejler jo ikke noget,« sagde transportminister Hans Christian Schmidt efter at have gået en tur gennem vognene og prøvet sæderne.

******

Om man bliver klogere eller mere forvirret af at læse, hvad man kan finde her og der, må den enkelte selv vurdere:

http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/spm/127/svar/751896/911735.pdf

http://www.regionmidtjylland.dk/politik/udvalg/r%C3%A5dgivende+udvalg/r%C3%A5dgivende+u...

http://www.midttrafik.dk/letbane/nyheder/2011/transportministeren+p%C3%A5+v%C3%A6rksted...

http://www.midttrafik.dk/letbane/nyheder/2011/nemmere+at+komme+fra+nord+og+syd+til+aarhus

http://www.midttrafik.dk/Kundeservice/S%C3%B8g?QueryBox_5=odderbanen&formid=200035_3

http://stiften.dk/odder/farvel-til-de-45-aar-gamle-togsaet


Led selv videre.

--
Svend

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 6/4 2012, 14:10 (4713 dage siden) @ Svend

Nå...;-)
Nu er det efterhånden forår. Er der nogen der ved noget om samdriften? Er lidt bange for, at intet nyt ikke er godt nyt her, men håbet MEGET at blive positivt overrasket.

Nogen der har læst/hørt noget nyt?

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af lokomotivføren, 6/4 2012, 15:46 (4713 dage siden) @ js

DSB er begyndt at uddanne alle lokofører i Århus til MQ, det ville man nok ikke bruge penge på, hvis man stadig tror på at samdriften bliver til noget...

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af js, 6/4 2012, 19:20 (4713 dage siden) @ lokomotivføren

Ej...:/ Det var da kedeligt nyt. For sådan en helt normal pendler er det dælme svært at forstå, at det er så svært at det tager 20 år... Kunne man så ikke bare køre både Y, MQ, IC3 og MR på strækningen... ;-) Er simpelthen så belastende at begynde flere dage om ugen med at stå på Århus H og vente 28 min...

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 6/4 2012, 16:30 (4713 dage siden) @ js

Jubeloptimismen og pengerigeligheden i DSB er vist aftaget en del på det seneste ......

--
Svend

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 6/4 2012, 16:50 (4713 dage siden) @ Svend

Jubeloptimismen og pengerigeligheden i DSB er vist aftaget en del på det seneste ......

Ingen hastværk. Jo længere vi har de gode Y-tog - jo bedre. Når først de er væk, er der jo ikke noget at komme dér efter mere.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 9/4 2012, 10:47 (4710 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 9/4 2012, 11:05

Jubeloptimismen og pengerigeligheden i DSB er vist aftaget en del på det seneste ......

Jeg har i min øresnegl fået at vide, at dette indlæg var for overfladisk/indforstået, så jeg vil da gerne uddybe det:

DSB og Midttrafik har (havde) åbenbart indgået en forhåndsaftale om at etablere samdrift Odderbanen/Grenåbanen. Når man ser tilbage (se indlæg længere oppe i tråden), får man ganske rigtig også det indtryk, at man "ovre i København" billigede projektet og fortsatte derfor forhandlingerne - og etableredere aktieselskabet Århus Nærbane. Som en del af aftalen skulle der foretages udbygning af værkstedet i Odder, DSB skulle indkøbe/lease et antal Desiro-togsæt og personalet på Odderbanen skulle overgå til DSB. Alt dette skete, mens der var penge nok i DSB og at man så - min tolkning - en mulighed for at få yderligere fodfæste i området, hvor ellers Arriva har sat sig godt og grundigt på regionaltrafikken. Med i posen fik DSB kørslen (som operatør) på den kommende letbane.

Et eller andet sted i "systemet" var der nogen, der fik øje på, hvad man havde gang i. Hvem der har sagt hvad til hvem, finder man nok aldrig ud af, men projektet blev skrinlagt for en stund. Om det skyldes at man har indset, at sådan noget kan man ikke bare arrangere udenom udbudsregler osv og om der pludselig er opstået problemer som følge af DSBs økonomiske situation - og en ny ledelses syn på hvad der er god hhv dårlig forretning - får vi nok aldrig at vide. Men måske - hvem ved - findes der alligevel en løsning, f eks (mit helt eget bud) at Midttrafik/Midtjyske Jernbaner selv indlejer et antal Desiro-tog som kan indgå i en pulje; det får vi at se på et tidspunkt.

Men letbanen er på vej og måske man blot siger, at det ikke kan betale sig at gøre noget som helst, før den er etableret. Og Y-togene kan sikkert godt holde et par år mere.

--
Svend

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Peter Linaa Jørgensen, 10/4 2012, 10:08 (4709 dage siden) @ js

Nå...;-)
Nu er det efterhånden forår. Er der nogen der ved noget om samdriften? Er lidt bange for, at intet nyt ikke er godt nyt her, men håbet MEGET at blive positivt overrasket.

Nogen der har læst/hørt noget nyt?

I følge min velunderrettede kilde ved Midttrafik, så er samdriften udsat på ubestemt tid - altså INGEN tidshorisont. :-(

M v h
Peter Linaa

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen

af Svend, 10/4 2012, 10:58 (4709 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen
redigeret af Svend, 10/4 2012, 11:20

Det er jo en udtalelse "fra hestens egen mule" idet det - sandsynligvis - var derfra ideen kom. Det havde jo også være meget belejligt, hvis man - inden letbanen blev sat i drift - kunne have skaffet sig af med den del af jernbanepersonalet, man ikke får brug for.

Læs mere om fremdrift og tidsplaner her

http://www.midttrafik.dk/letbane/forside+-+letbane

..og det er "lige om et øjeblik": 2015-16

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak