Skinnecykelulykker (Generelt)
Har man hørt om banearbejdere, der ikke nåede at hoppe af cyklen før toget kom?
Uden at jeg kan hive en fiks og færdig statistik op af skuffen: Efter at have gennemtrawlet titusindvis af sagsakter på bl.a. Landsarkivet for Nørrejylland samt års gennemlæsning af periodica som "Vor Stand" (Jernbaneforeningens blad), "Jernbane-Tidende (Dansk Jernbaneforbunds blad) med mange flere, er det mit klare indtryk, at det "i gamle dage" bestemt ikke var ualmindeligt, at banearbejdere blev dræbt, mens de kørte på skinnecykel.
En anden variant af skinnecykelulykker var, at man lod skinnecyklen stå i sporet, mens man udførte arbejde ved siden af sporet og at skinnecyklen derfor blev ramt af tog og der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilke ulykker, der kunne komme ud af det.
Som det fremgår af nedenstående, blev forholdet omkring skinnecykler taget meget alvorligt, hvilket Martin Madsen skrev under på i vogterhus nr. 21 ved Lundfod den 13. maj 1946.
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
BESTEMMELSER for Benyttelse af Skinnecykler, 2' Distrikt, Aarhus, den 5. Okt. 1938. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 273/Thomas Boberg Nielsen.