Reportage Transsibiriske Jernbane (Generelt)
Avisreportage fra en rejse med Den transsibiriske Jernbane (tidligere bragt i JydskeVestkysten og Flensborg Avis):
--
Hans Christian Davidsen
Avisreportage fra en rejse med Den transsibiriske Jernbane (tidligere bragt i JydskeVestkysten og Flensborg Avis):
--
Hans Christian Davidsen
Steffen Vesters tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21205
fik mig til at grave nogle gamle lysbilleder frem fra boogie-skiftet ved den kinesisk-russisk grænse - eller rettere: grænsen mellem Kina og den daværende Sovjetunion. Billederne er optaget i forsommeren 1989, før jerntæppet blev revet væk.
Som bekendt er sporvidderne mellem Rusland, Vesteuropa og Kina forskelllige:
Boogieskifte på grænsen mellem Kina og Rusland
Billedet er taget ud fra vores waggon.
Damplokomotiv i den kinesiske by Harbin i Manchuriet i juni 1989.
Udsigt over Bajkal-søen fra kupé-vinduet. Banen løber ganske få meter fra søens bred.
Træk gennem de endeløse sibiriske vidder.
p.s.: Dengang kunne en enkeltbillet Beijing-Østberlin købes på det sorte marked i Beijing for 100 dollars (!!!). Polske opkøbere drog til hovedbanegården i Budapest og købte kufferter fyldt med billetter uden reservation, rejste til Kina og solgte dem til primært rygsæksrejsende på de billigere hoteller i Beijing.
De kinesiske myndigheder var ikke meget for at udstede de nødvendige reservationer, da de hellere ville sælge deres egne billetter, der kunne være op til fem gange dyrere. Man fik derfor i første omgang en billet uden reservation (udstedt af de ungarske baner) stukket i hænderne af den polske mellemmand - og måtte med jævne mellemrum lægge vejen forbi det finere hotel i Beijing, hvor de kinesiske baner havde deres kontor.
Før eller senere var der bingo, når en embedsmand eller -dame bare bankede reservationsstemplet på billetten. 700 kroner for 10.000 kilometer - det kan da kaldes kollektiv trafik af den bedste skuffe
--
Hans Christian Davidsen
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Længere rejsetid og færre tog mellem Odense og Fredericia - Togbusser for regionaltog
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H