Steffen Vesters tråd:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21205
fik mig til at grave nogle gamle lysbilleder frem fra boogie-skiftet ved den kinesisk-russisk grænse - eller rettere: grænsen mellem Kina og den daværende Sovjetunion. Billederne er optaget i forsommeren 1989, før jerntæppet blev revet væk.
Som bekendt er sporvidderne mellem Rusland, Vesteuropa og Kina forskelllige:
Boogieskifte på grænsen mellem Kina og Rusland
Billedet er taget ud fra vores waggon.
Damplokomotiv i den kinesiske by Harbin i Manchuriet i juni 1989.
Udsigt over Bajkal-søen fra kupé-vinduet. Banen løber ganske få meter fra søens bred.
Træk gennem de endeløse sibiriske vidder.
p.s.: Dengang kunne en enkeltbillet Beijing-Østberlin købes på det sorte marked i Beijing for 100 dollars (!!!). Polske opkøbere drog til hovedbanegården i Budapest og købte kufferter fyldt med billetter uden reservation, rejste til Kina og solgte dem til primært rygsæksrejsende på de billigere hoteller i Beijing.
De kinesiske myndigheder var ikke meget for at udstede de nødvendige reservationer, da de hellere ville sælge deres egne billetter, der kunne være op til fem gange dyrere. Man fik derfor i første omgang en billet uden reservation (udstedt af de ungarske baner) stukket i hænderne af den polske mellemmand - og måtte med jævne mellemrum lægge vejen forbi det finere hotel i Beijing, hvor de kinesiske baner havde deres kontor.
Før eller senere var der bingo, når en embedsmand eller -dame bare bankede reservationsstemplet på billetten. 700 kroner for 10.000 kilometer - det kan da kaldes kollektiv trafik af den bedste skuffe