Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Reportage Transsibiriske Jernbane (Generelt)

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 9/2 2012, 10:41 (4675 dage siden)

Avisreportage fra en rejse med Den transsibiriske Jernbane (tidligere bragt i JydskeVestkysten og Flensborg Avis):

DEN TRANSSIBIRISKE JERNBANE

--
Hans Christian Davidsen

Avatar

Reportage Transsibiriske Jernbane

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 13/2 2013, 11:01 (4305 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

Steffen Vesters tråd:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21205

fik mig til at grave nogle gamle lysbilleder frem fra boogie-skiftet ved den kinesisk-russisk grænse - eller rettere: grænsen mellem Kina og den daværende Sovjetunion. Billederne er optaget i forsommeren 1989, før jerntæppet blev revet væk.

Som bekendt er sporvidderne mellem Rusland, Vesteuropa og Kina forskelllige:


[image]
Boogieskifte på grænsen mellem Kina og Rusland


[image]
Billedet er taget ud fra vores waggon.


[image]
Damplokomotiv i den kinesiske by Harbin i Manchuriet i juni 1989.


[image]
Udsigt over Bajkal-søen fra kupé-vinduet. Banen løber ganske få meter fra søens bred.


[image]
Træk gennem de endeløse sibiriske vidder.


p.s.: Dengang kunne en enkeltbillet Beijing-Østberlin købes på det sorte marked i Beijing for 100 dollars (!!!). Polske opkøbere drog til hovedbanegården i Budapest og købte kufferter fyldt med billetter uden reservation, rejste til Kina og solgte dem til primært rygsæksrejsende på de billigere hoteller i Beijing.

De kinesiske myndigheder var ikke meget for at udstede de nødvendige reservationer, da de hellere ville sælge deres egne billetter, der kunne være op til fem gange dyrere. Man fik derfor i første omgang en billet uden reservation (udstedt af de ungarske baner) stukket i hænderne af den polske mellemmand - og måtte med jævne mellemrum lægge vejen forbi det finere hotel i Beijing, hvor de kinesiske baner havde deres kontor.

Før eller senere var der bingo, når en embedsmand eller -dame bare bankede reservationsstemplet på billetten. 700 kroner for 10.000 kilometer - det kan da kaldes kollektiv trafik af den bedste skuffe :-)

--
Hans Christian Davidsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak