Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationer med ændret sporside (Generelt)

af ronold, 8/2 2012, 16:28 (4675 dage siden)

Jeg kender til 2 stationer på danske jernbaner, der i løbet af deres levetid fik flyttet sporene til modsat side af stationsbygningen:

På Grønnehave station (HHGB) lå sporene oprindelig nord for bygningen, men blev på et tidspunkt flyttet til sydsiden, hvor de ligger den dag i dag.

På Dalby station (OKMJ) lå sporene oprindelig vest for bygningen, men blev flyttet til østsiden i forbindelse med forlængelsen af banen fra Dalby til Martofte i 1914.

Kender Forums læsere til andre danske stationer, der har fået sporene flyttet til modsat side af stationsbygningen?

Og hvad synes læserne om det historisk ukorrekte i, at Øresundsvej station fra Amagerbanen (i henhold til kort på www.evp.dk) ser ud til blive genopført på Frilandsmuseet med sporene lagt på modsat side af bygningen i forhold til da bygningen lå på Amager? Jeg vil jo tro at stationsbygningen var indrettet i forhold til hvilken side, der var sporside, så man måske får lidt mismatch, når bygningen genopføres med ændret sporside?

Venlig hilsen Knut

Stationer med ændret sporside

af Gæst, 8/2 2012, 17:14 (4675 dage siden) @ ronold

Øresundsvej station:

Alene det faktum at det er lykkedes at bevare og genopføre bygningen synes jeg er mere end tilfredsstillende.

Når man ser på to andre tidligere stationer i København som også er bevaret ( Frihavnen og Frederiksberg ) og ovenikøbet er blevet flyttet nogle meter fra deres oprindelige placering. Så er det flot at nogen har ville bevare Øresundsvej station som slet ikke i den brede befolknings øjne er ligeså prægtig et bygningsværk som de to nævnte.

eStationer med ændret sporside

af Svend, 8/2 2012, 18:52 (4675 dage siden) @ Gæst

Alene det faktum at det er lykkedes at bevare og genopføre bygningen synes jeg er mere end tilfredsstillende.

Er Frilandsmuseet i det hele taget i gang med at genopføre stationen? Sidst jeg hørte noget om den (endda fra en medarbejder det pågældende sted) stod bygningsdelene (murene) stadig opmagasineret udenfor "pakket ind" i noget materiale, som ikke er specielt langtidsholdbart :-(

--
Svend

Stationer med ændret sporside

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2012, 02:05 (4674 dage siden) @ ronold

Hej.

Ja, --den slags kan man jo mene meget om. Jeg skulle også lige synke en ekstra gang, da jeg hørte det, men har efterhånden vænnet mig til tanken.

Nu kommer det vel også meget an på, hvordan man i det hele taget ser på den slags. Er det et jernbanemuseum, eller er det et museum, hvor bygninger i almindelighed / her stationsbygningen bliver bevaret.

Når man betragter bygningens indretning, kan man vel nok mene, at det kan være næsten lige meget, om den ene eller den anden side vender ud mod sporet(-ene).

Hvad var der i rummene bag vinduerne.

På Øresundsvej var der tre vinduer mod sporet, --set fra indgangsdøren i gavlen var det første vindue for ventesalen. Det næste vindue var stationskontoret, men man kunne -stort set- intet banerelateret se fra det. Det tredie og sidste vindue var stationsforstanderens stue.

Ser vi på den anden side, var første -store- vindue også for ventesalen. Herefter et lille vindue til køkkenets "forrådskammer", et køkkenvindue og et vindue til trapperummet for trappen til første sal.

Det vigtigste i denne forbindelse er vel nok adgangen til bygningen, der var midt i gavlen mod perronen - og det vil den fortsat være.

Rent "jernbanemæssigt", er der derfor ikke den store forskel. Stationsbestyreren skal alligevel / i begge tilfælde ud på perronen gennem gavldøren, for at følge med i, hvad der foregår. Han kan intet andet se fra stationskontoret, end nogle få meter af læssesporet.

Det er nok svært at udtale sig om, hvad arkitekten har tænkt i den oprindelige situation, men personlig vil jeg nok tro, at han ikke har haft det godt med, at den meget besete vejfacade bestod af et stort vindue, et lille smalt forrådskammer-vindue og to mindre vinduer, medens facaden mod sporet - som ingen så - havde tre lige store vinduer, regelmæssigt/symmetrisk anbragt på facaden.

Der er nok derfor al mulig grund til at tro, at han (arkitekten - Wenck) ville bifalde, at den pæne, regelmæssige facade nu kommer til at vende ud mod gaden/vejen, og især mod den (stations-)vej, der kommer fra byen og Brugsen, og som kommer lige mod bygningen, og her drejer mod højre.

Til gengæld kommer den "grimme" / "urolige" side om på den anden side -mod sporet- "hvor ingen ser den". Husk i øvrigt, at alle bygninger kommer til at vende rigtigt indbyrdes / i forhold til hinanden.

------------

Uden at kende mere til sagen end de fleste, må jeg nok mene, at "krisen" har stukket en kæp i hjulet på projektet, men at der nok skal ske noget, når der igen kommer gang i hjulene i samfundet.

Selv har jeg noteret mig, at museet har været aktivt med hensyn til indkøb -bl. a. fra Skælskør- af skinner m.m til et kommende mindre spor.

------------

Så med en anden bidragyders ord: Skal vi ikke nøjes med at glæde os over, at bygningen vel -indtil videre- er bevaret i den stand den er, og vel endnu synes at kunne komme til sin ret en dag. Vi mangler alle penge - det gør museet også.

Til gengæld kan jeg personlig undre mig over, at et tilsvarende museum i Aarhus, tilsyneladende ikke lider under pengemangel, men tilsyneladende kan det hele ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-st-til-frilandsmuseet

Stationer med ændret sporside

af ronold, 9/2 2012, 16:49 (4674 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tusind tak for fyldigt svar.

Mvh Knut

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak