Stationer med ændret sporside (Generelt)
Jeg kender til 2 stationer på danske jernbaner, der i løbet af deres levetid fik flyttet sporene til modsat side af stationsbygningen:
På Grønnehave station (HHGB) lå sporene oprindelig nord for bygningen, men blev på et tidspunkt flyttet til sydsiden, hvor de ligger den dag i dag.
På Dalby station (OKMJ) lå sporene oprindelig vest for bygningen, men blev flyttet til østsiden i forbindelse med forlængelsen af banen fra Dalby til Martofte i 1914.
Kender Forums læsere til andre danske stationer, der har fået sporene flyttet til modsat side af stationsbygningen?
Og hvad synes læserne om det historisk ukorrekte i, at Øresundsvej station fra Amagerbanen (i henhold til kort på www.evp.dk) ser ud til blive genopført på Frilandsmuseet med sporene lagt på modsat side af bygningen i forhold til da bygningen lå på Amager? Jeg vil jo tro at stationsbygningen var indrettet i forhold til hvilken side, der var sporside, så man måske får lidt mismatch, når bygningen genopføres med ændret sporside?
Venlig hilsen Knut