Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rundskrivelse fra 3. Distrikt - Togenes standsning ved trb (Generelt)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/2 2012, 21:53 (4676 dage siden)

Denne rundskrivelse fra 3. Distrikt fra 20. juni 1929, angående standsning ved trinbrætter får I også lige.
Rundskrivelse vedr. togenes standning ved trinbrætter

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Rundskrivelse fra 3. Distrikt - Togenes standsning ved trb

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2012, 08:29 (4675 dage siden) @ T. Rithmester

Denne rundskrivelse fra 3. Distrikt fra 20. juni 1929, angående standsning ved trinbrætter får I også lige.

Kære Thomas

Tak for kigget. Rundskrivelser fra de 3 - senere 2 - distrikter er en ren guldgrube for jernbanehistorikere/-forskere. Jeg har selv et par enkelte årgange i mit arkiv.

Det er en primærkilde som sjældent citeres i jernbanelitteraturen - hvorfor ved jeg ikke. Men det har sikkert noget med materialets tilgængelighed at gøre.

På et tidspunkt vil jeg "forske" lidt i emnet på Danmarks Jernbanemuseum og målet må, som med så meget andet, være at få dem digitaliseret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Ove Nygaard, 8/2 2012, 12:03 (4675 dage siden) @ T. Rithmester

Rundskrivelse vedr. togenes standning ved trinbrætter[/link]

Kære Thomas'er, begge flittige og interessante forumskribenter.

Det var dog en spændende Rundskrivelse. Fra min (afløser)tid i det gamle 8. trafiksektion i Struer (1959-63) benyttede jeg en gang imellem de "lange" (= 11 timer) søndagsvagter til at kikke lidt i de støvede arkiver fra gammel 3. distrikt på loftet over Struer Station. Enten var der "ro", eller også var toggangen "i fisk", og så var der ikke tid til "fortidsstudier". Jeg læste mange interessante dokumenter, og denne Rundskrivelse bringer erindringen frem. Opremsningen af Trinbrætter ved bevogtede overkørsler (blev vist nok senere i TIB betegnet med "TL")spreder sig vidt ud over både 2. og 3. Distrikt - Assensbanen, Vendsysselbanen, Randers - Ryomgaard, "Den skæve", Midtbanen og Vejle - Holstebro - ja, et par af dem kan jeg ikke end ikke "placere" - så det kørende personale skulle "læse godt på lektien", inden det begav sig ud på "de blanke skinner". Og bestemmelsen for "øvrige Trinbrætter" kræver jo helt specielle evner hos Lokomotivføreren(Motorføreren): "Toget skal dog standse, naar der opholder sig Personer ved Trinbrættet, selv om disse ikke rækker Armen ud, saafremt det maa anses for sandsynligt, at de paagældende ønsker Befordring med Toget".:-D Ja, begrebet "kropssprog" var vist ikke opfundet i 1929, men Lokomotivføreren (Motorføreren) skulle i hvert fald have evner til at aflæse bemeldte "Personers uudtalte ønsker om Befordring med Toget". Jo, der var taget højde for alle eventualiteter "i ganle dage", før jernbanetrafikken blev en "videnskab",

• undskyld, duk og væk

Bedste hilsener

Ove Nygaard
også gammel bureaukrat

af Søndenfjords, 8/2 2012, 12:42 (4675 dage siden) @ Ove Nygaard

"Toget skal dog standse, naar der opholder sig Personer ved Trinbrættet, selv om disse ikke rækker Armen ud, saafremt det maa anses for sandsynligt, at de paagældende ønsker Befordring med Toget"

Det var ikke altid det lykkedes, heller ikke på privatbanerne:
Engang i midten af 1990'erne var vi et par stykker, der efter mørkets frembrud afsluttede en lang vandretur gennem Gribskov på Kildeport trinbræt, som dengang eksisterede endnu.
Lyssignalet blev sat på stop, og vi vinkede kraftigt, men Y-toget drønede forbi, og så var der langt at gå ind til Hillerød.
Men: Lige på den anden side af overskæringen blev bremserne slået kraftigt i, og toget gjorde holdt et stykke inde i skoven, hvorefter vi løb ind i retning af de røde baglygter og blev halet ombord.
Sikkert højst ureglementeret, men det var service!

Cirkulærer 1929-30 vedr. togenes standsning ved trinbrætter

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2012, 17:13 (4580 dage siden) @ T. Rithmester

På Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg fandt jeg i fredags cirkulæreudgaven af 1929-rundskrivelsen samt det efterfølgende 1930-cirkulære vedrørende samme.

Nørder som jeg kan så med stor fornøjelse sammenligne de to cirkulærer og udlede, hvilken udvikling der har været fra sommeren 1929 til vinteren 1929-1930.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]
A-cirkulærer fra 2. distrikt, 22. juni 1929 og 3. januar 1930. Opmærksomme læsere vil kunne se, at der ind imellem disse to cirkulærer har eksisteret et tilsvarende cirkulære dateret 23. november 1929; men dette cirkulære var ikke at finde i arkivæsken. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: TTDSB-100A BB-428 Landsarkivet for Nørrejylland/Thomas Boberg Nielsen.

Indsend billeder
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak