Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El tog til Esbjerg (Generelt)

af Ekaeli007, 7/2 2012, 14:59 (4679 dage siden)

Ifølge DR nyheder er der eltog til Esbjerg senest om tre år, jeg håber virkelig det bliver sandt,
men nu mangler vi bare at dem i Kalundborg sender delegation til trafikudvalget at der er mere brug for det på den strækning,og så kommer med garanti delegation fra dem der bor langs den østjyske længdebane at de protesterer, da der bor flere langs den strækning, herefter vil det så gå slag i slag med strækninger der ønskes prioteret øverst.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

El tog til Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2012, 15:10 (4679 dage siden) @ Ekaeli007

Ifølge DR nyheder er der eltog til Esbjerg senest om tre år, jeg håber virkelig det bliver sandt,

Jeg fandt ikke noget på dr.dk. Men Berlingske har lidt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

El tog til Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2012, 15:22 (4679 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge DR nyheder er der eltog til Esbjerg senest om tre år, jeg håber virkelig det bliver sandt,


Jeg fandt ikke noget på dr.dk. Men Berlingske har lidt.

Og her er så den officielle nyhed og aftaleteksten og faktaark kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2012, 15:37 (4679 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge DR nyheder er der eltog til Esbjerg senest om tre år, jeg håber virkelig det bliver sandt,


Jeg fandt ikke noget på dr.dk. Men Berlingske har lidt.

Og her er så den officielle nyhed og aftaleteksten og faktaark kan læses her.

Som jeg læser materialet skal de 1.194 mio kr. bl.a. finansieres ved at Grenaabanen ikke får nyt signalsystem (hvad mon strækningen så skal have i stedet?).

Jeg læser/forstår det måske ikke helt korrekt, men i aftaleteksten står om finansieringen bl.a.:

"Reduktion af Signalprogrammet som følge af, at Grenåbanen fremover skal drives som en integreret del af Århus Letbane (101 mio. kr.)"

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/2 2012, 15:43 (4679 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge DR nyheder er der eltog til Esbjerg senest om tre år, jeg håber virkelig det bliver sandt,


Jeg fandt ikke noget på dr.dk. Men Berlingske har lidt.

Og her er så den officielle nyhed og aftaleteksten og faktaark kan læses her.


Som jeg læser materialet skal de 1.194 mio kr. bl.a. finansieres ved at Grenaabanen ikke får nyt signalsystem (hvad mon strækningen så skal have i stedet?).

Jeg læser/forstår det måske ikke helt korrekt, men i aftaleteksten står om finansieringen bl.a.:

"Reduktion af Signalprogrammet som følge af, at Grenåbanen fremover skal drives som en integreret del af Århus Letbane (101 mio. kr.)"

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Egentlig behøver ingen af de vestjyske baner vel at blive opgraderet til ERTMS. Hvilke fordele er der ved at opgradere enkelsporede sidebaner? Toget skal vel stadig vente på stationerne, på eventuelle krydsninger, så ATC må vel være ønskeligt her.
Det er det selvfølgelig heller ikke på Langå-Struer, men mon man behøver at skifte alt ud lige med det samme?

Brug pengene på at elektrificere hovedbanerne og sætte nye signaler op, og lad så Arriva fragte folk til Aarhus, Vejle og Esbjerg, så de kan tage Intercity toget herfra....

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af jaer, 7/2 2012, 15:54 (4679 dage siden) @ BlackThorneDK

Egentlig behøver ingen af de vestjyske baner vel at blive opgraderet til ERTMS. Hvilke fordele er der ved at opgradere enkelsporede sidebaner? Toget skal vel stadig vente på stationerne, på eventuelle krydsninger, så ATC må vel være ønskeligt her.
Det er det selvfølgelig heller ikke på Langå-Struer, men mon man behøver at skifte alt ud lige med det samme?

Hvis der skal være flere forskellige systemer, så giver det nogle stramme bindinger i materiel-benyttelsen, ligesom det kan give problemer i driften. Her til kommer vedligeholdesesaspektet: Der skal være både personale og reservedele til to systemer.

Det er allerede i dag et problem, at en lokomotivfører kan køre på strækninger med og uden ATC, specielt, hvis man kun sjældent kører på den ene type strækninger. Det giver en negativ synergi, og øger usikkerheden. Specielt på ATC-strækninger har man observeret en tendens til at lade systemet dirigere (om man så må sige), og når så denne rutine tages med over på en strækning uden ATC, så har man problemet.

Når man så endeligt kommer igang med ERTMS-systemet, så vil det blive billigere med dette system end med traditionelle signalsystmeer. Og ATC er ike noget billigt system, hvis du tror det.

Og så er der lige den hage ved det, at det nuværende ATC-system har nået sin livscyklus igennem. Så under alle omstændigheder skal der findes et nyt system. Så der er mange gode grunde til at det nye system bliver landsdækkende.

Det synes også meget fornuftigt at undlade ERTMS på Grenaabanen, når denne i løbet af 3-4 år skal blive en del af Letbanen i Aarhus. Desuden er det skrevet ind i udbudet, at Grenåbanen var option.

/Jan

El tog til Esbjerg

af steenth, 7/2 2012, 16:18 (4679 dage siden) @ Ekaeli007

men nu mangler vi bare at dem i Kalundborg sender delegation til trafikudvalget at der er mere brug for det på den strækning,og så kommer med garanti delegation fra dem der bor langs den østjyske længdebane at de protesterer, da der bor flere langs den strækning, herefter vil det så gå slag i slag med strækninger der ønskes prioteret øverst.

Strækningerne Køge Nord-Næstved, Roskilde-Kalundborg og Fredericia-Aarhus er også godt på vej efter aftalen i dag - men de skal først endelig besluttes senere.

Mvh
Steen

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af steenth, 7/2 2012, 16:25 (4679 dage siden) @ BlackThorneDK

Egentlig behøver ingen af de vestjyske baner vel at blive opgraderet til ERTMS. Hvilke fordele er der ved at opgradere enkelsporede sidebaner? Toget skal vel stadig vente på stationerne, på eventuelle krydsninger, så ATC må vel være ønskeligt her.

Man vil helt væk fra fra de gamle type sikringsanlæg bygget op med relæer - det er hele formålet med udskiftningen. ERTMS er bare en gevist man høster, når man er igang - specielt fordi man kan gøre projekt billigere med at bruge ERTMS.

Det er det selvfølgelig heller ikke på Langå-Struer, men mon man behøver at skifte alt ud lige med det samme?

Sikringsanlægene på den strækning er moden udskiftning, som de fleste andre anlæg i dette land.

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Svend, 7/2 2012, 17:22 (4679 dage siden) @ BlackThorneDK

Der er jo ikke så meget at diskutere og sætte spørgsmålstegn ved. Det er forlængt besluttet at fornye signal- og sikkerhedssystemerne på alle Banedanmarks strækninger og leverandørerne er allerede valgt.

Hvad privatbanerne gør, må tiden vise. Materiellet, i hvert fald det der skal køre ind på en Banedanmark-station skal jo være forsynet med ERTMS/ETCS-2, men om der fortsat skal køre efter det nuværende sikkerhedsreglement (SR75) på privatbanerne mm, er der nok ikke så mange der ved noget om. I dag vedligeholdes alle disse regler af Banedanmark, men om privatbanerne er i stand til at overtage, tja ..... En mulighed kunne også være (det ligger jo ligesom i luften på Lollandsbanen) at man indfører en mere enkel form for ERTMS nemlig ETCS-1.

Letbanen i Aarhus, herunder nuværende Odder- og Grenå-baner, skal vel køre efter deres helt eget sporvogns-sikkerhedskoncept (medmindre man finder ud af, at disse strækninger fortsat skal være jernbanestrækninger).

--
Svend

Holbæk-Kalundborg

af Svend, 7/2 2012, 17:28 (4679 dage siden) @ steenth

Prøv at gå ind i DSBs passagerstatistikker og se, hvor få passager de er på stækningen mellem Kalundborg og Holbæk. Der er står færre af og på på samtlige stationer Regstrup-Kalundborg, end der gør på en enkelt mellemstor S-togsstation i omegnen af København. Dobbeltspor vil nok være lige i overkanten ......

--
Svend

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af jaer, 7/2 2012, 19:30 (4679 dage siden) @ Svend


Letbanen i Aarhus, herunder nuværende Odder- og Grenå-baner, skal vel køre efter deres helt eget sporvogns-sikkerhedskoncept (medmindre man finder ud af, at disse strækninger fortsat skal være jernbanestrækninger).

På et JETRA-møde i Aarhus i efteråret fortalte Ole Sørensen fra Letbanesekretariatet, at man arbejder med at behold de nuværende sikringsanlæg til letbanen, velvidende at de faktisk er udgået af produktion hos Siemens.

/Jan

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Anders Pedersen @, Mørke, 7/2 2012, 20:13 (4679 dage siden) @ Svend

Nu er vej faktisk selv passagere på Grenaabanen.
Med fravælgelse af ERTMS er så fordi der skal være letbanesignal system i stedet for.
ellers så jeg hellere at Odder og Grenaa banen bliv elektrificeret så det kun er el-letbane tog der skal købes.

Men er ERTMS1 så billigere at sætte op end ERTMS2
det bliver så regionen der skal betale dette.
kender ikke helt forskellen på de 2 systemer
Når man nu går i gang kunne man ikke så gøre rent bord og fremrygge ERTMS på Lunderskov esbjerg.
så det hele er færdigt i 2015.

Med hensyn til at købe eltog så kunne de købes så de kan kører i Tyskland og Sverige også.
på den måde kan man frigive nogle ekstra IC3 ved at køre rent el København-Flensborg.

Godt at Aarhus-Aalborg er med aftaleteksten også.
Ellers vil det ikke gøre ret meget nytte at electrificere Fredericia-Aarhus når togene til Aalborg stadig kører på Diesel.

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Svend, 7/2 2012, 21:02 (4679 dage siden) @ jaer

På et JETRA-møde i Aarhus i efteråret fortalte Ole Sørensen fra Letbanesekretariatet, at man arbejder med at behold de nuværende sikringsanlæg til letbanen, velvidende at de faktisk er udgået af produktion hos Siemens.

Jeg tror ikke at Letbanesekretariatet har den store forstand på sikkerhedsregler og sikringsanlæg (det har de jo også rådgivere til at rådgive om). Men lad os se hvad der sker, når Trafikstyrelsen har sat deres fingeraftryk.

--
Svend

+ ny s-tog st m.m.

af Svend, 7/2 2012, 21:06 (4679 dage siden) @ glade-koege

Ja, der sker meget rundt omkring. Man er også ved at bygge en ny bro i Aarhus ;-)

--
Svend

+ ny s-tog st

af Fysikeren, 8/2 2012, 00:08 (4679 dage siden) @ BlackThorneDK

http://trm.dk/da/publikationer/2012/politisk+aftale+om+elektrificering+af+jernbanen+mv/

man bygger senest i 2020 en ny s-tog station ved hillerød


Er der nogen der kan give en forklaring på, hvorfor stationen i Hillerød koster 115 mio kr, og den i Herning koster 16.5 mio kr?
Mig bekendt skal de begge opføres på 'bar mark'?

En del af det skyldes nok at der skal bygges til et hhv. tre spor med tilhørende perronundergang/overgang. Derudover kan grunderhvervelsen være en del dyrere ved Hillerød.

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Ekaeli007, 8/2 2012, 09:28 (4679 dage siden) @ Anders Pedersen

Jeg håber da man tænker tostrøms togsæt fremover og at man kan forhandle med delstatsregeringen i Slesvig Holsten om at eventuelle togsæt vil fortsætte udover Flensburg, altså at de vil fortsætte til en station i Hamburg området.

apropos ERTMS Århus-Grenaa jeg skal ikke gøre mig klog på sikringsanlæg, men kunne en letbane ikke klare sig med et system al la tyskernes indusi teknik, som jo har været mange steder i f.eks tyskland i mange mange år.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Ekaeli007, 8/2 2012, 09:34 (4679 dage siden) @ Ekaeli007

Det er jo ikke bare Aarhus-Grenaa jeg tænker på i København planlægger man i første omgang en letbane Glostrup-Lyngby de kunne vel også have et simpelt system, derfor tænker jeg indusi, men
jeg ved faktisk ikke så meget om det sikkerhedssystem.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

+ ny s-tog st

af re20000, 8/2 2012, 09:37 (4679 dage siden) @ Fysikeren

Prisen i Herning er uden moms!
Eller også skal det bare være meget finere i Nordsjælland, ellers er der ikke nogen der vil stige på?
(Ny service på Jernbanen.dk: vælg selv din fordom)

:-) :-) :-)

Nold

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Svend, 8/2 2012, 10:06 (4678 dage siden) @ Ekaeli007

......de kunne vel også have et simpelt system, derfor tænker jeg indusi .....

.....udviklet i 1931 :-)

--
Svend

+ ny s-tog st

af UTJ, 8/2 2012, 10:21 (4678 dage siden) @ re20000

Prisen i Herning er uden moms!
Eller også skal det bare være meget finere i Nordsjælland, ellers er der ikke nogen der vil stige på?
(Ny service på Jernbanen.dk: vælg selv din fordom)

Vrøvl

I Hillerød er der tre spor og det er spørgsmålet om ikke der skal skabes plads mellem disse til perron. Desuden ligger den planlagte station på et moseområde og lige op til en vejunderføring, som i tilfælde af forlægning af spor også skal ændres. Stationen bygges nogenlunde samme sted hvor der for et par år siden blev udført ganske store dæmningsarbejder for at stabilisere den efter et mindre skred, hvor dele af underbygningen forsvandt ned i dybet ;-)

I Herning er der jo blot tale om genåbning af den tidligere holdeplads med samme navn (sikkert ikke helt samme sted). I øvrigt var Gjødstrup en fin lille Wenck-bygning, skåret over den for den tid sædvanlige læst.

Gødstrup på Rithmesters billedside

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af Svend, 8/2 2012, 10:34 (4678 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg håber da man tænker tostrøms togsæt fremover og at man kan forhandle med delstatsregeringen i Slesvig Holsten om at eventuelle togsæt vil fortsætte udover Flensburg, altså at de vil fortsætte til en station i Hamburg området.

Om man lige har tænkt på trafikken over landegrænsen ved Padborg, ved jeg ikke, men Transportministeriet udgav i efteråret 2011 denne materelstrategi (i f m med IC4-problemerne)

http://trm.dk/~/media/Files/Publication/2011/IC4%20271011/Alternative%20materiel-strate...

--
Svend

Avatar

+ ny s-tog st

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2012, 10:38 (4678 dage siden) @ UTJ

I Herning er der jo blot tale om genåbning af den tidligere holdeplads med samme navn (sikkert ikke helt samme sted). I øvrigt var Gjødstrup en fin lille Wenck-bygning, skåret over den for den tid sædvanlige læst.

Nemli' ja! - og mere "Nemli' ja!".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ingen ERTMS til Aarhus-Grenaa

af re20000, 8/2 2012, 10:50 (4678 dage siden) @ Svend

......de kunne vel også have et simpelt system, derfor tænker jeg indusi .....


.....udviklet i 1931 :-)

Alder ingen hindring! Lokomotivet blev opfundet i 1804.

Nold

+ ny s-tog st

af re20000, 8/2 2012, 11:01 (4678 dage siden) @ UTJ

Og den nye Ørestad Syd station på metroen kommer også til at koste 100 mill. iflg Ingeniøren. Den station mangler "bare" perroner, læskure og adgangsveje, alt det andet er der allerede. Og det er ikke engang Banedk, der skal lave det. Hvorfor bliver dét så dyrt?
(til UTJ: Jeg håber, du så smileyerne i mit forrige indlæg)

Nold

Holbæk-Kalundborg

af steenth, 8/2 2012, 11:21 (4678 dage siden) @ Svend

Prøv at gå ind i DSBs passagerstatistikker og se, hvor få passager de er på stækningen mellem Kalundborg og Holbæk. Der er står færre af og på på samtlige stationer Regstrup-Kalundborg, end der gør på en enkelt mellemstor S-togsstation i omegnen af København. Dobbeltspor vil nok være lige i overkanten ......

Nu er kun elektrificering jeg skriver om og ikke dobbeltspor. Og den interne rente på projektet er på 6,9% for Roskilde-Kalundborg, hvilken gør at projektet har en rimelig økonomi. Det er rigtig Holbæk-Kalundborg alene set har en lavere passagerantal, men hvis man standsende elektrificeringen ved Holbæk skal man have dieseltog til strækningen, samt tog indtil til København, hvis man vil undgå togskift i Holbæk. Man helst af med dem. Og på Sjælland vil man, hvis planerne bliver udført, kun være Roskilde-Køge, der vil mangle elektrificering - men den strækning vil nok overgå til Regionaltog, så man kan få samdrift med Østbanen.

Holbæk-Kalundborg

af Svend, 8/2 2012, 12:49 (4678 dage siden) @ steenth

Ja, det kan vi blive helt enige om: Det vil være tosset ikke at elektrificere helt til Kalundborg!

--
Svend

+ ny s-tog st

af UTJ, 8/2 2012, 14:35 (4678 dage siden) @ re20000

(til UTJ: Jeg håber, du så smileyerne i mit forrige indlæg)

Jo da :-)

Holbæk-Kalundborg

af Ekaeli007, 8/2 2012, 15:20 (4678 dage siden) @ Svend

Jeg er ikke uenig, men mener dog at elektrificering til Esbjerg og måske også Århus burde have større prioritering end Roskilde Kalundborg. ligesåvel at Roskilde Køge (lille Syd) burde køres af regionstog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Holbæk-Kalundborg

af Leif Jørgensen, København Ø., 8/2 2012, 15:35 (4678 dage siden) @ Ekaeli007

Nordvestbanen betjenes ligesom Sydbanen af ME'ere og dobbeltdækkervogne. Men Sydbanen skal som bekendt elektrificeres i forbindelse med etableringen af Femern-forbindelsen, hvorefter i hvert fald ME'erne må formodes udskiftet der. Det medfører imidlertid, at Nordvestbanen står ene tilbage med behovet for diesellokomotiver til persontog i daglig drift. Det er hverken praktisk eller økonomisk. Ved at elektrificere vil den til gengæld kunne dele materiel med f.eks. netop Sydbanen.

Med venlige elektriske hilsner
Leif Jørgensen

Holbæk-Kalundborg

af Ekaeli007, 8/2 2012, 15:47 (4678 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det argument forstår jeg 100% føler bare at Esbjerg og Århus måske har mere brug for det,
så kan Kalundborg komme derefter (undskyld jer der bor på Nordvestbanen) Men man har nok ikke penge til at lave elektrificeringen alle steder først.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Holbæk-Kalundborg

af re20000, 8/2 2012, 20:22 (4678 dage siden) @ Ekaeli007

Er det ikke også fordi sikringsanlæggene på Esbjergstrækningen allerede er immuniseret, at man tager den først. Det bliver både hurtigst og billigst.

Nold

Holbæk-Kalundborg

af Togtosse, København, 8/2 2012, 20:45 (4678 dage siden) @ re20000

Paradoksalt nok VAR man i sin tid i fuld gang med at elektrificere Nordvestbanen - indtil det hele blev stoppet i starten af 1990'erne. Samtlige broer og viadukter er således hævet, så der er plads til køreledning. Og man nåede også at sætte en hel del master til køreledninger op - bl.a. i Holbæk og Kalundborg.

Så det er jo bare at fortsætte hvor man slap ;-)

Holbæk-Kalundborg

af Allan Støvring-Nielsen, 8/2 2012, 22:09 (4678 dage siden) @ Togtosse

Og man nåede også at sætte en hel del master til køreledninger op - bl.a. i Holbæk og Kalundborg.


Så det er jo bare at fortsætte hvor man slap ;-)


Der står INGEN køreledningsmaster i hverken Holbæk eller Kalundborg. At man i Kalundborg valgte samme mastetype til at etablere pladsbelysning er så en anden sag!

mvh, Allan

Avatar

Holbæk-Kalundborg

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 8/2 2012, 22:28 (4678 dage siden) @ Togtosse
redigeret af Henrik Thomsen, 8/2 2012, 22:38

Paradoksalt nok VAR man i sin tid i fuld gang med at elektrificere Nordvestbanen - indtil det hele blev stoppet i starten af 1990'erne. Samtlige broer og viadukter er således hævet, så der er plads til køreledning. Og man nåede også at sætte en hel del master til køreledninger op - bl.a. i Holbæk og Kalundborg.

Så det er jo bare at fortsætte hvor man slap ;-)

Jo - Deeet. Broerne blev vist aldrig hævet:

http://www.youtube.com/watch?v=nj1O23s3vzM&feature=channel_video_title

Men det har nok været tanken at kradse dem ned, som de vist også er igang med nu.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Holbæk-Kalundborg

af Per Sørensen @, Hg, 8/2 2012, 22:32 (4678 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jeg synes;

A) Ifølge teorien om de lavesthængende ævler, så må det være rigtig at få el til Esbjerg.

B) Dernæst el til Kalundborg. I glemmer en vigtig ting omkring det smarte i at få el til Kalundborg: Så kan det igen blive til at være på Nørreport station. Fy for helvede, hvor er ME'ernes os og larm blevet ignoreret længe. Det er Danmarks mest benyttede station; i al fald i forhold til perronernes areal!
Det er altså ikke fordi jeg hader ME'er, jeg synes bare de er bedre egnet til Godstog fra Helsingør til Rødby...

C) Dernæst el til Århus.

Venligst
Ped

Holbæk-Kalundborg

af Ekaeli007, 9/2 2012, 00:40 (4678 dage siden) @ Per Sørensen

Du har ret i at luften på Nørreport station nærmest er forpestet, man kan tit stå i en blå os og væmmelig udstødningsrøg men er det ikke bare et spørgsmål om man laver nogen forbedringer vedrørende udstødningen, Igen vel også man hele tiden regnede med at nu kom IC4 og så kunne IC3 køre sjællandske regionaltog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak