Færgebevaring - Ærøsund (Generelt)
Er det ikke en gammel jernbanefærge?
Er det ikke en gammel jernbanefærge?
Jow, se her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=18581 og http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=1&n=2 .
M.v.h.
Niels
"Færgen udgør et stykke vigtig lokal kulturhistorie, som med dette projekt bevares og formidles på en ny og alternativ måde – et levende undervandsmuseum," siger Jørgen Otto Jørgensen, formand for Naturturisme I/S.
Hvad med at sænke at par veteranbiler og dele af det lokale museum ned på havet bund ved siden af?
--
Svend
Hvad med nogle IC4 i stedet?
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Hvad med nogle IC4 i stedet?
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Tja, ideen er slet ikke så dum - om det så skal være lige nu, eller de skal have endnu en chance på landjorden, vil jeg ikke tage stilling til.
New Yorks udtjente subway-vogne (som godt nok er af rustfrit stål og dermed noget mere holdbare) "strippes" for alt potentielt forurenende og sænkes derpå i Atlanterhavet ud for kysten for at danne kunstige rev.
Og Bergens sporvogne blev efter nedlæggelsen af sporvejsnettet i byen slæbt ud på fjordisen et sted, hvor fjorden er meget dyb, for derefter at forsvinde i vandet, da isen smeltede om foråret. Men det var nok bare en nem måde at slippe af med dem på og havde næppe noget med maritim maturgenopretning at gøre, omend vognene såmænd nok gør god gavn, hvor de ligger nu ...
Her på Mariager Fjord har vi en sjældent grim fjordbåd, "Svanen", som benævnes "hjuldamper", uanset den hverken er en damper eller et hjulskib (der er kun nogle imiterede skovlhjul, der løber med rundt, når båden sejler). Den ville bestemt gøre gavn på bunden af fjorden, og på overfladen ville det pynte
Men det er en anden historie ...
Mvh
LHJ
Her på Mariager Fjord har vi en sjældent grim fjordbåd, "Svanen", som benævnes "hjuldamper", uanset den hverken er en damper eller et hjulskib (der er kun nogle imiterede skovlhjul, der løber med rundt, når båden sejler). Den ville bestemt gøre gavn på bunden af fjorden, og på overfladen ville det pynte
Skal vi ikke se et billede, inden du sænker den:
Mariager Havn 23.10.2005 (nm).
M.v.h.
Niels
Jeg er sikker på, at du for en billig penge kan få Ærøsund til Mariager - så kan der kanske etableres et gammelt Jernbanefærgeleje, nu hvor i har fat i gravemaskinerne...
Her på Mariager Fjord har vi en sjældent grim fjordbåd, "Svanen", som benævnes "hjuldamper", uanset den hverken er en damper eller et hjulskib (der er kun nogle imiterede skovlhjul, der løber med rundt, når båden sejler). Den ville bestemt gøre gavn på bunden af fjorden, og på overfladen ville det pynte
Skal vi ikke se et billede, inden du sænker den:
Mariager Havn 23.10.2005 (nm).M.v.h.
Niels
Tak, Niels - du er da så rar, nu får jeg nok mareridt hele natten ...
Og jo, Anders, man kunne faktisk godt lave forbindelse til et færgeleje henover drejeskiven i Mr, men så skal vi vist have gang i en ny veterantogspulje - noget større end den forrige
Mvh
LHJ
he he L.H tror du ikke vi kan bytte den lige over med svanen så istedet
Hvad med en "Færgepulje" i stedet? Nåh - Spøg til side.
Det er ihvertfald forstemmende at vi her i Kongeriget ikke er i stand til at bevare en gammel færge.
Jeg husker de fremskredne planer om bevarelse af "Korsør" tilbage i 1981. Så var det "Sjælland", så "Kong Frederik IX", og nu altså "Ærøsund", der efter mange års oplægning må bukke under.
"Ærøsund" er et mere realistisk bevaringsprojekt, sammenlignet med en Storebæltsfærge. Hvor er skibsbevaringsfolket og de før så ivrige færgebevaringskræfter henne?
Ærøsund, som den så ud den sidste sommer i ordinær drift. Svendborg Juli 1997
Det er ihvertfald forstemmende at vi her i Kongeriget ikke er i stand til at bevare en gammel færge.
Alle tanker om en gammel færge gik vel i frø efter ophugningen af D/F Glyngøre i ca 1964, for det var vel den størrelse der kan gabes over - men at tro at den ville kunne holde de 48 år indtil nu virker nu også lidt urealistisk. Konstruktioner over en vis (ikke ret stor) størrelse er desværre ikke mulige som bevaringsobjekter uden et helt klart formål og med en levedygtig organisation og økonomi bag.
"Morsø" kan også føjes til listen over Danske kæntrede færgebevaringsprojekter.
Du har ret Ulrik - der skal være et formål; At bevare og formidle et stykke Dansk kulturhistorie.
I udlandet kan man godt finde ud af at passe på gamle skibe. Man behøver såmænd ikke rejse længere væk end Göteborg, Stockholm eller Rostock, hvor man passer godt på den maritime kulturarv.
Konstruktioner over en vis (ikke ret stor) størrelse er desværre ikke mulige som bevaringsobjekter uden et helt klart formål og med en levedygtig organisation og økonomi bag.
Den kunne måske placeres ved siden af Peder Skram selvom sammenhængen med flåden ikke helt er tilstede... Ja udover at det er staten som har stået bag driften af hele værket. Kunne måske være win-win for alle parter med lidt god vilje!?
Venligst
Tom
Jeg tror nok viljen var tilstede hos færgefolkene, jeg er en af dem der mange år var medlem af færgehistorisk selskab, men strander vel igen på spørgsmålet om penge, og der skal altså en del
til at holde en færge i vandet. Men jeg ønskede da også man kunne have beholdt en storebæltsfærge
af gammel type.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
I Norge kan man det!
I Stokmarknes på Lofoten, hvor Hurtigruten har sit hovedkontor ligger deres første motorskib på land brugt som museum, til konferencer m.m.
I sandhed et stolt selskab der holder traditionerne i hævd.
Fotos følger.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
I Norge kan man det!
I Stokmarknes på Lofoten, hvor Hurtigruten har sit hovedkontor ligger deres første motorskib på land brugt som museum, til konferencer m.m.
I sandhed et stolt selskab der holder traditionerne i hævd.
Fotos følger.Hilsen fra Holger i Hedehusene
"Finnmarken" ved Hurtigrutens Hus i Stokmarknes juni 2007 - sådan gør man det!
Fotos: Morten Sørensen
Jeg har fakltisk en ligende ide med Ærøsund
det går kort og godt ud på at Jernbane museet overtager færgen.
den skal så sættes i stand, samt ligge i Odense Havn.
Om den evt kunne places på land ved siden af Jernbanemusset kunne også være en ide, på samme som den i Norge.
Ombord kunne der så være en udstilling om storbæltsfærgenre og andre jernbane færge overfarter
Men jeg ved så ikke lige hvad sådan et projekt vil koste og om Jernbane musset er interseeret i en færge, det er jo en tidligere Jernbane færge.
Mener faktisk Ærøsund skulle være bevaringsværdi, gælder det så også på havets bund.
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet