Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jeg er bange for... (Generelt)

af Lars, 4/2 2012, 13:38 (4684 dage siden)

at det snart er slut med signalposten på Esbjerg Havn.

Området ombygningen er hegnet ind, døren til huset er taget ud og der holder en stor traktor med klo og en affaldscontainer nedenfor.

Her er posten (midt i billedet) i september 2007, kort efter at sporene omkring var pillet op.

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/2 2012, 14:46 (4684 dage siden) @ Lars

at det snart er slut med signalposten på Esbjerg Havn.

Jeg var forbi i 2002. Det er/var en klassisk jernbanebygning.

[image]

--
[image]

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Allan Støvring-Nielsen, 4/2 2012, 15:33 (4684 dage siden) @ Tommy Nilsson

Trist at vi her til lands har så lidt plads / interesse for Jernbanens kulturarv

Allan

[image]

[image]

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 4/2 2012, 16:22 (4684 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ja, det er en dejlig bygning.

Men hvad var dens præcise funktion, og hvilken type centralapparat sad der i den?

Kunne der stilles togvej helt ned til Englandsbåden med hovedsignaler og det hele???

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/2 2012, 16:53 (4684 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Ja, det er en dejlig bygning.

Men hvad var dens præcise funktion, og hvilken type centralapparat sad der i den?

Det kan jeg ikke svare på; men bygningen har haft en forgænger "på stolper":

[image]
Kilde: www.havnebaner.dk/home/esbjerg

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Niels Munch, 4/2 2012, 17:46 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Sammenligningsbillede *her*, desværre kun men 50% af posten [image]!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/2 2012, 17:54 (4684 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Sammenligningsbillede *her*, desværre kun men 50% af posten [image]!

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Det skal du nu ikke være så ked af. Thi billedet har jo en anden fin kvalitet, nemlig at det på fornemmeste vis viser havnestationens placering i forhold til resten af havnen:-).

Må jeg lægge dit billedet på www.havnebaner.dk?

Bedste hilsner

Thomas

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Niels Munch, 4/2 2012, 18:07 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Må jeg lægge dit billedet på www.havnebaner.dk?

Naturligvis, Thomas! Det er scannet efter papirkopi, som ofte er motivmæssigt beskåret ved kopieringen fra negativet. Jeg vil gå på jagt efter negativet for at se, om hele posten evt. skulle være på.

Bedste hilsener
Niels

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Jens Bruun-Petersen, 4/2 2012, 20:34 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!

Jeg har et sted læst, at det er den oprindelige bygning på stolper, der på et tidspunkt blev undermuret og fik det nuværende udseende. Jernkonstruktioner er lidt sårbare i vores klima herovre, skulle jeg hilse at sige!

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/2 2012, 20:45 (4684 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej Thomas!

Jeg har et sted læst, at det er den oprindelige bygning på stolper, der på et tidspunkt blev undermuret og fik det nuværende udseende. Jernkonstruktioner er lidt sårbare i vores klima herovre, skulle jeg hilse at sige!

Venlige hilsener

Jens

Kære Jens

Jeg var faktisk lidt i tvivl om, om den vitterligt står på stolper på det viste billede (det er lidt svært at se på billedet). Men jeg ved, at jeg et eller andet sted i mit arkiv har et billede af bygningen i "stolpe-versionen". Nå, det dukker nok op under oprydning en dag. Men det er beroligende, at du bekræfter at have læst det samme.

Og jo, jeg kender godt det esbjergensiske klima - jeg arbejdede i DSB driftsområde Esbjerg fra efteråret 1986 og frem til nedlæggelsen 31. december 1989 kl 23.59½ og var efterfølgende i Esbjerg frem til 1. juni 1990.

Bedste hilsner

Thomas

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af KimC, 5/2 2012, 08:10 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg var faktisk lidt i tvivl om, om den vitterligt står på stolper på det viste billede (det er lidt svært at se på billedet). Men jeg ved, at jeg et eller andet sted i mit arkiv har et billede af bygningen i "stolpe-versionen". Nå, det dukker nok op under oprydning en dag. Men det er beroligende, at du bekræfter at have læst det samme.

Det kunne se ud som murværket nederst på bygningen er af lidt nyere dato. Den øverste del er af en slags bindingsværk, i modsætning til underdelen, og man aner at underdelen faktisk ser ud til at være lidt bredere på den ene led. Desuden kunne der se ud somm der er fjernet en veranda af en slags. Muligvis et levn fra en tidligere trappe op til posten. Den nuværende ser ud til at være betydeligt nyere end selve posten.

Avatar

Post 2 på Esbjerg havn på stolper

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/2 2012, 11:57 (4659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har et sted læst, at det er den oprindelige bygning på stolper, der på et tidspunkt blev undermuret og fik det nuværende udseende. Jernkonstruktioner er lidt sårbare i vores klima herovre, skulle jeg hilse at sige!

Men jeg ved, at jeg et eller andet sted i mit arkiv har et billede af bygningen i "stolpe-versionen". Nå, det dukker nok op under oprydning en dag.

Og den dag blev så i dag. Billedet er fra før 1954.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Udsnit af: http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object62564/da/#Page1

Post 2 på Esbjerg havn på stolper

af Lars, 29/2 2012, 17:45 (4659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

og lige nedenunder rangerer en F- eller måske en Hs-maskine klemt inde mellem en tankvogn og en "Kødvogn" :-)


[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn

af T. Rithmester ⌂, Struer, 29/6 2013, 22:46 (4173 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, det er en dejlig bygning.

Men hvad var dens præcise funktion, og hvilken type centralapparat sad der i den?


Det kan jeg ikke svare på; men bygningen har haft en forgænger "på stolper":

På dette postkort som pt. er til salg på qxl, kan man lige ane signalhuset som det så ud da det var på "stolper"

[image]

Esbjerg udsigt fra anlæget med liv fra 1910

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af John, 7/2 2012, 09:33 (4681 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

[image]
Her er et billede af sportavlen fra det der var Esbjerg post 2 (skulle være kort før nedtagningen).

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Morten P, 7/2 2012, 10:28 (4681 dage siden) @ John

Hej

Jeg har også fundet et foto frem af den i 1992, men skal man være oprettet for at tilføje fotos?

Mvh Morten

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/2 2012, 11:19 (4681 dage siden) @ Morten P

Jeg har også fundet et foto frem af den i 1992, men skal man være oprettet for at tilføje fotos?

Næ - du skal bare følge vejledningen i forummets første indlæg.

--
[image]

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Allan Støvring-Nielsen, 7/2 2012, 20:05 (4681 dage siden) @ John

[image]
Her er et billede af sportavlen fra det der var Esbjerg post 2 (skulle være kort før nedtagningen).

Sødt!

Håber der er en, der har reddet kassen!

Allan

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Morten P, 8/2 2012, 06:44 (4681 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej

Her er så lidt fotos fra Es den 11.04.1992

Mvh Morten

Her fra Post 2 på havnen, og mens der var dværgsignaler og rangertogveje.
[image]

Her rangere MZ 1408 retur fra Englandsperronen
[image]

MZ 1408 på vej mod havnen, allerede her virkede armsignalet mod havnen ikke, dette blev jo erstattet af dv-signal senere dette år
[image]

Esbjerg skal jo ombygges igen dette år, og havne enden af stationen skal kraftig reduceres og der skal etableres ny sportavle samt rangertogveje.

Mvh Morten

Avatar

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2012, 08:41 (4681 dage siden) @ Morten P

Hej

Her er så lidt fotos fra Es den 11.04.1992

Mvh Morten

Kære Morten

Fornemme billeder! Må jeg vise dem på www.havnebaner.dk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Morten P, 8/2 2012, 10:41 (4680 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ja det er ok, bare det bliver nævnt at det er mig som fotograf :-)

Mvh
Morten M. Petersen

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af KimC, 8/2 2012, 21:35 (4680 dage siden) @ Morten P

Fine og spændende billeder!

Den sorte telefon der står ovenpå apparatet i første billed ligner en meldetelefon, så måske er spørgsmålet om styring af toggangen mellem Esbjerg St og Esbjerg havn dermed besvaret?

Jeg er bange for - Esbjerg havn - sportavle

af Morten P, 6/3 2012, 13:43 (4653 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej med jer

Jeg kan fortælle at denne kasse, med det gamle Capp fra post 2 på Esbjerg Havn, er havnet hjemme hos mig :-) så den er redet for eftertiden.


Mvh Morten

Jeg er bange for...

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 4/2 2012, 16:46 (4684 dage siden) @ Lars

Hej

Bygningen blev tømt for ca 2 dage siden.
Jeg tager til Esbjerg Havn imorgen søndag, for at tage billeder.

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Jeg er bange for...

af Allan Støvring-Nielsen, 4/2 2012, 18:12 (4684 dage siden) @ trikkeren82

Hej

Bygningen blev tømt for ca 2 dage siden.
Jeg tager til Esbjerg Havn imorgen søndag, for at tage billeder.

Jeg fik sidste år oplyst at bygningen skulle indeholde et 12/46 centralapparat, men jeg har ikke kunnet få det endeligt bekræftet ...

Allan

Jeg er bange for...

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 4/2 2012, 21:26 (4684 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hej Allan

Se denne her tråd. Dette skulle gerne være fra posten?!

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Jeg er bange for...

af KimC, 5/2 2012, 08:05 (4684 dage siden) @ trikkeren82

Hej Allan

Se denne her tråd. Dette skulle gerne være fra posten?!

Det der ses i den tråd er kommandoposten på selve Esbjerg station.

Posten på havnen har været til at betjene selve havnestationen. Jeg kan huske at have set et armsignal ned mod havnen i Esbjerg på et tidspunkt hvor alle signaler oppe på stationen ellers var daglyssignaler.

Jeg er bange for...

af Morten P, 5/2 2012, 08:43 (4684 dage siden) @ KimC

Hej

Der var arm-signaler på Esbjerg station både til og fra havnen, jeg mener de blev fjernet ca 1991 og erstattet af dværg signaler

I posten på havnen var der en alm DSI sportsvogn dog med større tableauer for dværg signalere
Jeg skal prøve at finde nogle billeder frem i gemmerne :-)

Mvh Morten P

Jeg er bange for...(15 fotos)

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 5/2 2012, 21:00 (4683 dage siden) @ trikkeren82

Hej

Som lovet, er der billeder fra posten og området omkring, som alle er fra idag.
Håber de kan bruges.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]

[image]
En af de fire barende stolper
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Jeg er bange for... sigende overskrifter...

af PD Hansen, 4/2 2012, 16:58 (4684 dage siden) @ Lars

... som gør det alt for let at orientere sig om indholdet, og ødelægger spændingen.

Faktisk burde alle overskrifter i debatfora - og i aviser - være noget med f.eks. "Nu er...", "Lige om lidt...", "Jeg tror..." sådan at alle tvinges til at bruge mest mulig tid på læsningen.

Jeg er også bange for ... at man som ny bruger ikke kan tillade sig at skrive ovenstående, uden at få lidt tæsk for det ;-) Men jeg vover pelsen - det kunne jo være at det trods sarkasmen var skrevet i den bedste mening... :-)

Jeg er bange for... sigende overskrifter...

af Egon Schmidt, 4/2 2012, 18:07 (4684 dage siden) @ PD Hansen

Hej.
Jeg også hørt fra en af DB Schenkers folk at Padeborg remise skal væk.
Er der nogen der kender til det
Egon

Avatar

Havnestationer og signalhuse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/2 2012, 09:55 (4683 dage siden) @ Lars

Godformiddag Forum

Signalhuset på Esbjerg havn er vel ret specielt, idet Esbjerg havn vel (hypotese) er den eneste havn, som har haft "selvstændig signalgivning" - eller hvad vi nu skal kalde det? For en togfølgestation med stationsbestyrer har der vel ikke været tale om?

Det rejser så det næste spørgsmål: Hvorfor havde Esbjerg havn som den eneste selvstændig signalgivning? Et sådan arrangement kendes ikke fra andre havne (hypotese).

Et foreløbigt svar kunne være: Esbjerg havnebane var dobbeltsporet og der var derfor brug for selvstændig signalgivning. Men argumentet holder ikke: Havnebanerne i byerne Aalborg og Aarhus var også dobbeltsporede og havde ikke selvstændige signalhuse på havnene.

Jeg har ikke mit arkiv hos mig i skrivende stund og den indlysende handling, nemlig at kigge i Ole Mogensens glimrende bog "Signalhuse", er derfor ikke en mulighed og jeg kan faktisk ikke huske, om Ole har skrevet om signalhuset på Esbjerg havn i sin bog.

Jeg kan i artikeldatabasen på djk.com se, at der er skrevet om Esbjergs sikringsanlæg i Vingehjulet 1953 nr. 11, 1954 nr. 7, og Ingeniøren 1904 nr. 26, men ingen af disse skrifter er indenfor rækkevidde i skrivende stund.

Men det signalhus på Esbjerg havn er da beskrevet et eller andet sted eller er det mig, der husker forkert?

Og endelig: Der må være udgivet en lokal instruks eller en distriktsinstruks, der nærmere beskriver forholdene.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Esbjerg havn anno 1963

af Per B. Pedersen, 5/2 2012, 10:43 (4683 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg fandt dette foto fra Esbjerg 1963.

Vh
Per B. P.

[image]

Avatar

Esbjerg havn anno 1963

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/2 2012, 11:03 (4683 dage siden) @ Per B. Pedersen

Jeg fandt dette foto fra Esbjerg 1963.

Vh
Per B. P.

[image]

Kære Per

Det var dog et flot og interessant billede. Vi kan se, at indkørslen til havnen ikke mere er dobbeltsporet (overkørslens bredde vidner om, at her engang har været to spor). Man er åbenbart ved at renovere sporet, for - så vidt jeg kan se - er man ved "på stedet" at bygge et nyt sporskifte (det der ligger forrest i billedet) til senere ilægning.

Og så ser det i øvrigt ud til, at man midlertidigt har "smidt" en masse godsvogne ved "Englandsperronen".

Må jeg vise dit fine billede på www.havnebaner.dk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Esbjerg havn anno 1963

af Morten Beck, Græsted, 5/2 2012, 11:07 (4683 dage siden) @ Per B. Pedersen

Hej Per.

Jeg er nød til lige at rette dig med hensyn til årstallet, det er efter 11/6 1964. Det bygger jeg på at det er DFDS´s nye skib England, der ligger ved Englandskajen i baggrunden.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Esbjerg havn anno 1963

af Per B. Pedersen, 5/2 2012, 12:04 (4683 dage siden) @ Morten Beck

Ja der skal jo være orden i tingene, så efter nærmere granskning i negativsamlingen, kan jeg se at billedet er taget i august 1964.

Vh
Per B. P.

Esbjerg havn anno 1963

af Ekaeli007, 5/2 2012, 11:23 (4683 dage siden) @ Per B. Pedersen

Jeg kan ikke rigtig se toget der holder ved havnestationen, men er det måske bådtog Englænderen, eller kan man se det bedre på postkortet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Havnestationer og signalhuse

af h087 ⌂, køge, 5/2 2012, 11:26 (4683 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

har artiklen fra vingehjulet 7 - 54 . deri er der desværre ikke nævnt andet om Esbjeg havn end at der afsendes og modtages 36 rangertræk og den daglige udveksling af godsvogne er ca 200 stk
og den skematiske spor-og signalplan viser kun til og med ind-og udkørsels signal på havnebanen - men kan skanne artiklen og lægge på forum - hvis ønskes
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Havnestationer og signalhuse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/2 2012, 11:29 (4683 dage siden) @ h087

- men kan skanne artiklen og lægge på forum - hvis ønskes

Kære Henning

Det er meget venligt af dig. Måske nogen gerne vil se artiklen. Selv har jeg det pågældende nummer af Vingehjulet i mit arkiv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Havnestationer og signalhuse

af re20000, 5/2 2012, 12:55 (4683 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder da spændende. Men uhyggeligt hvor den kæmpe mængde gods er blevet af...

Nold

Havnestationer og signalhuse

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 5/2 2012, 13:17 (4683 dage siden) @ h087

den skematiske spor-og signalplan viser kun til og med ind-og udkørsels signal på havnebanen - men kan skanne artiklen og lægge på forum - hvis ønskes

Det må du meget gerne gøre.

På forhånd mange tak

Hans-Henrik

Esbjerg og havn (artiklen fra vingehjulet 1954)

af h087 ⌂, køge, 5/2 2012, 18:02 (4683 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej

her artikel fra Vingehjulet nr 7 fra 1954 om Esbjergs ombygning og etablering af nytsikringsanlæg
desværre ikke så godt da det er fra kopi - men har bestilt vingehjulet 1950-1954 på biblioteket for at skanne dem ind i bedre kvalitet og ved ikke hvordan resultat bliver når jeg lægger ind - før jeg ser det - men ellers ligger det også her på Tiff og pdf
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=479

mvh h087
[image]
images/uploaded/201202051656364f2eb4c4dbfa6.jpg[/img][image][image][image][image][image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Havnestationer og signalhuse

af KimC, 5/2 2012, 13:40 (4683 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godformiddag Forum

Signalhuset på Esbjerg havn er vel ret specielt, idet Esbjerg havn vel (hypotese) er den eneste havn, som har haft "selvstændig signalgivning" - eller hvad vi nu skal kalde det? For en togfølgestation med stationsbestyrer har der vel ikke været tale om?

Det rejser så det næste spørgsmål: Hvorfor havde Esbjerg havn som den eneste selvstændig signalgivning? Et sådan arrangement kendes ikke fra andre havne (hypotese).

Det der gør havnen her speciel er jo at der har været kørt persontog helt ud til kajen så at sige. Som det er at læse andetsteds her i tråden har Esbjerg havn haft et armsignal. Disse bruges ikke til rangerveje, men kun til togveje.
Så må Esbjerg havn jo have været en station i en eller anden forstand, og man har kunnet køre til Englandskajen på togveje fremfor rangering, hvilket må betyde at der er brugt af og tilbagemelding, i hvert fald frem til der opsattes dværgsignaler.

Men hvis der kunne findes en instruks for brugen af den bane ville det være yderst interessant.

Jeg er bange for... + 3 fotos

af Lars, 5/2 2012, 12:58 (4683 dage siden) @ Lars

Her er lige fem fotos fra i dag:


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Jeg er bange for... + 3 fotos

af KimC, 5/2 2012, 13:32 (4683 dage siden) @ Lars

Her er lige fem fotos fra i dag:

Tak for dem.

Lidt overraskende ser der på billedet indefra posten ud til at vinduerne er af en ret morderne plastic/vippe type med falske sprosser, kan det bekræftes?

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Lars, 5/2 2012, 13:40 (4683 dage siden) @ KimC


Lidt overraskende ser der på billedet indefra posten ud til at vinduerne er af en ret morderne plastic/vippe type med falske sprosser, kan det bekræftes?

Ja. sådan ser de ud. Det er ikke de originale vinduer.

Her er et foto mere:

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af villy, 5/2 2012, 15:41 (4683 dage siden) @ Lars

efter håndtagene at dømme kunne det godt være hvidbjerg vinduer

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Lars Lindhard, 6/2 2012, 12:24 (4682 dage siden) @ villy

Så er hytten revet ned og jævnet med jorden.

Billeder følger senere.

mvh
Lars
Esbjerg

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Anders ⌂, Copenhagen, 6/2 2012, 12:54 (4682 dage siden) @ Lars Lindhard

SUK jeg er træt af al den tilbage gang.

- var på godsbanen den anden dag. Kunne køre hele vejen til "det gule palæ" med bil!!!! der hvor alle sporene var en gang. Nu kører jeg i 400 gruppen og nu i 200 gruppen. Jamen helt ærligt!!!

Der reduceres kraftigt i det gamle i øjeblikket.

Mit indlæg må gerne slettes ;-) da det ikke fører nogensteder hen. Sporet er taget op.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af kristian jakobsen ⌂ @, køge, 6/2 2012, 13:09 (4682 dage siden) @ Anders

Vedr det gule palæ så tror jeg der kommer liv igen når banen er færdig, for så kan der køres over ny ellebjerg igen med div togstransport mv..

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Ekaeli007, 6/2 2012, 14:15 (4682 dage siden) @ Anders

Vel også en konsekvens af at indenlands godstrafik næsten ikke forekommer mere, og også at det er næsten kun transittrafik fra Norge Sverige til kontinentet ikke behøver at få af og tilkoblet vogne, endvidere det gods der er fra Danmark i det store hele bliver læsset og aflæsset HøjeTaastrup kombiterminal og Taulov kombiterminal og så er der vist bare Ringsted, Kolding, Vojens der har lidt betydning jo måske også Århus men så er det vist også slut. Desværre men sådan er udviklingen gået. Men trist at se også for en gammel Vesterbrodreng der kunne høre rangeringen nede på rangerbjerget, mange timer i døgnet. Men det er ikke kun skinnetrafikken tænk på det liv der foreksempel var i Københavns Havn , med skibe til næsten alle havne blandt andet i Danmark.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Poul Andersen @, 6/2 2012, 14:21 (4682 dage siden) @ Ekaeli007

I Vojens sker intet !, men det gør der til gengæld i Herning hvortil både DB Schenker og CFL Cargo kører. Det er også hertil vogne til Cheminova på Rønland (Lemvigbanen)udveksles.

Mvh.
Pouyl.

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Ekaeli007, 7/2 2012, 08:54 (4682 dage siden) @ Poul Andersen

Herning det glæder mig at høre at der sker noget der, jeg har jo nogen familiemæssige relationer til Herning, og senere aftjente 5 mdr af min værnepligtstid der, så jo den har en plads i mit hjerte.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Georg Schmidt, 6/2 2012, 14:55 (4682 dage siden) @ Ekaeli007

Ja du har ret, det er det samme med Århus havn. Når jeg hører Osvald Helmuth synge sangen om turen langs havnen tænker jeg på Århus havn om mandagen i gamle dage, hvor der var masser af skibe. Der var de små DFDS eksportbåde som Blenda og Freesia med mange fl, der var kulbåde fra Polen og kornskibe og der var altid en slæbebåd igang et eller andet sted. Man kunne komme tæt på og se når de skulle af sted. Der var 3-4 rangermaskiner på havnen dagen igennm og så sent som i 90'erne havde vi både nordhavnstræk og sydhavnstræk sommetider flere gange om dagen. I dag sker der intet, er man heldig kan man se en Molsfærge ellers kommer der to gange om ugen et par store pramme og læsser en masse stålkasser af i et afspærret område halvejs ude i bugten. Alle disse stålkasser skal køres med lastbil ad samme rute gennem byen for at få fat i E 45. Den største aktivitet i dag består i at bygge foran hinanden på de tidligere havnearealer for at få udsigt til havet eller Maersk.:-D
[image]
Her et billede fra dengang der stadig var lidt liv i den gamle Århus havn.
Mvh
Georg

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af shipmik, 6/2 2012, 21:04 (4682 dage siden) @ Georg Schmidt

Fint fint billede fra før verden gik af lave. Det er omkring 1974/75, da Labrador fra DFDS sejlede på Sydamerika linien med stor import af bl.a. kaffe fra Brasilien. Efter skift til de der grimme stålboxe blev svindet betydeligt mindre! Så noget godt var da det ved skiftet. Skibet er baggrund af græske Gorgo, der sejlede for Scandinavisk West Africa Line og var indtil 1974 dansk og havde navnet Nordholm fra Dampskibsselskabet Norden. Bygget i 1958 af Nakskov Skibsværft. Bugserbåden forrest er Bulbider, som var en amerikansk krigsbygget bugserbåd, der kom til Europa i forbindelse med landgangen i Normandiet i 1944. Efter krigen blev så solgt til Århus havn. Den havde i øvrigt en 8 cylindret GM-motor med samme dimensioner som MY-motorerne, og Århus havn har ved flere lejligheder lånt reservedele hos DSB når den kneb i en snæver vending. Bugserbåden blev solgt il Grækenland i juni 1981, hvor den så virkede frem til 2004, da det blev solgt til ophugning i Aliaga i Tyrkiet. Den anden bugserbåd længst til højre (stævnen) er gamle Hermes, der blev bygget af Aalborg Skibsværft i 1925 til Århus. Den var oprindelig udstyret med dampmaskine, men fik i vinteren 1962/63 en 12 cylindret GM'er om bord. Den sidder der såmænd endnu. Bugserbåden blev solgt ud af landet 1989 og har siden 1999 virket i Lovisa i Finland under navnet Aasla. Bugserbåden uden på Bulbider er Jakob, der også var en amerikansk konstruktion, som siden er blev solgt til Foreningen Jakob og nu ligger ved Århus Søfartsmuseum i den gamle containerhavn.
Ja, det var lidt historie fra gamle dage.
Bent Mikkelsen
Shipmik
www.bettynordgas.dk

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af re20000, 6/2 2012, 22:27 (4682 dage siden) @ Ekaeli007

Men trist at se også for en gammel Vesterbrodreng der kunne høre rangeringen nede på rangerbjerget, mange timer i døgnet.

Jeg har boet i 25 år på Amager tæt ved Vejlands Alle/Englandsvej. PÅ en rolig aften kunne man tydeligt høre rangerbevægelserne og høttaleranlægget deroppe.

Nold

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Ekaeli007, 6/2 2012, 22:49 (4682 dage siden) @ re20000

Pudsigt jeg boede efter min Vesterbro tid en periode på Peder Lykkes vej ved Røde Mellemvej (Amager) og der havde jeg også lyden fra rangerterrænet så det smagte da lidt af fugl at føle sig så tæt på godsbanen.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Ekaeli007, 6/2 2012, 23:55 (4682 dage siden) @ Ekaeli007

En lille oplevelse da jeg boede på Amager, Jeg arbejdede på mdt Helgoland og en aften jeg skulle på arbejde, tit så gik jeg ind til Hovedbanegården istedet for at tage bussen, jeg var faktisk blevet lidt anti busfan så jeg gik gerne en tur på en halv times tid eller var det fyrre minutter for at slippe for at køre i bus, undtagen hvis det var styrtregn. Nå jeg gik langs Røde Mellemvej mange år før der blev bygget så var der pludselig et ordentlig lysglimt inde over København og et brag, jeg tænkte nå tak det var nok en bombe der blev sprængt. Jeg fortsatte min gåtur og undrede mig over at jeg ikke hørte udrykningshorn fra alle verdens hjørner, der var ikke ret mange moderne amerikanske udrykningssignaler dengang, men alligevel kunne man godt høre dem et godt stykke væk, nå jeg kom ind til hovedbanegården og alt åndede fred og idyl. Jeg undrede mig meget, jeg kom på Helgoland og spurgte hvad er der sket?? mine kollegaer kiggede undrende på mig hvad skulle der være sket?? Ja jeg hørte et ordentlig brag og et lysglimt en vittig hund foreslog at lyden var kommet fra mine bukser!! nej sagde jeg. en del år siden blev mdt Helgoland det var efter lyntogstiden der blev vi slået sammen med vognopsynsfolkene fra Belvedere der fik jeg et stykke tid efter sammenslutningen, historien, der var en elektriker der var på reparation af en vogn der havde holdt inde ved kommandoposten fjern, han havde ikke tænkt sig om, han havde taget elkabel af og lagt det nede på skinnen og så tændt for elvarmen fra fremmednettet, det havde givet et ordentlig rabalder og de påstod at personalet i kommandoposten havde fået et nervøst anfald, de troede at der var sprængt en terrorbombe lige nedenfor posten. Andre sagde blandt andet den uheldige elektriker at vognen havde hoppet adskillige centimeter op i luften. Så el varmen kan være stærke sager, var det ikke 1500 volt jeg kan ikke huske amperen. Nå tilbage til nutiden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af KimC, 6/2 2012, 17:24 (4682 dage siden) @ Lars Lindhard

Så er hytten revet ned og jævnet med jorden.

Ja så er der da i det mindste noget der fungerer effektivt i det offentlige.

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af Allan Støvring-Nielsen, 6/2 2012, 17:30 (4682 dage siden) @ KimC

Så er hytten revet ned og jævnet med jorden.


Ja så er der da i det mindste noget der fungerer effektivt i det offentlige.

Tjo, men det er med statsgaranti en privat entreprenør, der har revet den ned! ;-)

mvh, Allan

[image]

Jeg er bange for... Remisen

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/2 2012, 18:15 (4682 dage siden) @ Johnni Lassen

Nå man snakker om Esbjerg baneregi ... hvordan ser det ud med
Remisen i Esbjerg!!!
Hvad er dens fremtid, står den også på tynd tråd
eller de andre planer med den ?

Esbjerg Remisen

af TeamBaumann, Hjordkær, 22/4 2013, 09:59 (4242 dage siden) @ Henrik Thomsen

Denne remise i Esbjerg, ejer BaneDanmark den endnu eller er det et privatmands område?
Grunden til at jeg spøger Jer, er at jeg kunne finde på at besøge denne remise,
hvis den står der endnu? og finde på at tage nogle billeder både udvendig og indvendig, ligesom denne populær serie "Alt forladt" fra DR eller med deres bog
Abandoned - Urban exploders.

Jeg er bange for... + 1 foto mere

af KimC, 6/2 2012, 21:26 (4682 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Så er hytten revet ned og jævnet med jorden.


Ja så er der da i det mindste noget der fungerer effektivt i det offentlige.


Tjo, men det er med statsgaranti en privat entreprenør, der har revet den ned! ;-)

Ja, ellers var det jo ikke blevet til noget. Tænk hvis de havde sat AnsaldoBreda til det ;)

de sidste fotos

af Lars, 6/2 2012, 17:57 (4682 dage siden) @ Lars Lindhard

og her er elementer af ødelæggelsen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Vi må hellere slutte positivt. Her er vi på stedet 15. april 2007

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

de sidste fotos

af Claus C Klausen @, 6/2 2012, 20:38 (4682 dage siden) @ Lars

hej Lars

Jeg kan se at det er det samme firma som stod for nedrivningen af banehytten i Vejle.
Det er også dem der på et tidspunkt skal fjerne Pakhuset i Vejle.

Det er virkligt sørgeligt at man ikke kan bevarer den slags i DK

CCK;-)

de sidste fotos

af Ekaeli007, 6/2 2012, 22:01 (4682 dage siden) @ Claus C Klausen

Jeg forstår dig godt, og der er revet mange bygninger ned rundt omkring der burde være bevaret,
men dette bliver opvejet mod hvormeget koster det at vedligeholde bygningerne og i forsvarlig stand
det er sikkert ikke småpenge det drejer sig om og det er ikke kun hos DSB/Banedanmark men mange steder.

Vi er oppe imod hvad kan betale sig og hvad er der råd til.

Vi havde en dejlig stationsbygning her i Gadstrup, og heldigvis er der et firma, jeg ved ikke om de har købt bygningen eller lejet den, men den bruges da hver dag endnu, til gengæld har passagererne ikke noget ordentlig venterum mere, ihvertfald ikke når det er koldt, brrr der er koldt og hvis så der kommer melding at næste tog til Roskilde eller Næstved er aflyst og udsigt til en halv times ventetid så er det ligefør man ønsker at se en DSB direktørs hoved på et sølvfad.

Jeg håber i forstår humoren, men det kan være koldt at vente.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

de sidste fotos

af Georg Schmidt, 6/2 2012, 22:16 (4682 dage siden) @ Ekaeli007

Sjovt nok var der i 1952 råd til 28 000 ansatte og maaange flere bygninger med opvarmede ventesale, så det må jo have kunnet betale sig dengang.:-D :-D
Mvh
Georg

de sidste fotos

af Ekaeli007, 7/2 2012, 09:04 (4682 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er rigtig Georg, jeg betvivler ikke de tal, ok vi må jo også nok sige at DSB rederi og busserne jo også krævede lidt personale, færgerne jo det kan man godt savne også ruten Kalundborg Århus, synd at man byggede to moderne færger, og så fordi nogle politikere ikke kunne lide at DSB skulle have nogle dejlige nye færger fik vi så først ASK og URD og senere blev ruten privatiseret og nu er ruten måske næsten slut, jeg ønsker held og lykke til det rederi der vil fortsætte.

Jeg tror også man gjorde regnskabet op anderledes dengang med blandt andet opvarmede ventesale
billetpersonale og så videre, ikke som idag hvor alting skal stå på en konto for hvad bruger man pengene til, det er vel også ok, det giver ihvertfald arbejde til nogle controllere og økonomer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

de sidste fotos

af KimC, 7/2 2012, 09:44 (4681 dage siden) @ Georg Schmidt

Sjovt nok var der i 1952 råd til 28 000 ansatte og maaange flere bygninger med opvarmede ventesale, så det må jo have kunnet betale sig dengang.:-D :-D

Det er åbenbart et jernbanefænomen.

Jeg kunne umuligt forestille mig at man nedrev lufthavnsterminalerne i Kastrup eller Billund, eller for den sags skyld de mindre lufthavne, og ertattede dem med et åbent uopvarmet glasskur.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak