Godformiddag Forum
Signalhuset på Esbjerg havn er vel ret specielt, idet Esbjerg havn vel (hypotese) er den eneste havn, som har haft "selvstændig signalgivning" - eller hvad vi nu skal kalde det? For en togfølgestation med stationsbestyrer har der vel ikke været tale om?
Det rejser så det næste spørgsmål: Hvorfor havde Esbjerg havn som den eneste selvstændig signalgivning? Et sådan arrangement kendes ikke fra andre havne (hypotese).
Et foreløbigt svar kunne være: Esbjerg havnebane var dobbeltsporet og der var derfor brug for selvstændig signalgivning. Men argumentet holder ikke: Havnebanerne i byerne Aalborg og Aarhus var også dobbeltsporede og havde ikke selvstændige signalhuse på havnene.
Jeg har ikke mit arkiv hos mig i skrivende stund og den indlysende handling, nemlig at kigge i Ole Mogensens glimrende bog "Signalhuse", er derfor ikke en mulighed og jeg kan faktisk ikke huske, om Ole har skrevet om signalhuset på Esbjerg havn i sin bog.
Jeg kan i artikeldatabasen på djk.com se, at der er skrevet om Esbjergs sikringsanlæg i Vingehjulet 1953 nr. 11, 1954 nr. 7, og Ingeniøren 1904 nr. 26, men ingen af disse skrifter er indenfor rækkevidde i skrivende stund.
Men det signalhus på Esbjerg havn er da beskrevet et eller andet sted eller er det mig, der husker forkert?
Og endelig: Der må være udgivet en lokal instruks eller en distriktsinstruks, der nærmere beskriver forholdene.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen