Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

5-delt MA (Generelt)

af Willie Garvin, 2/2 2012, 23:22 (4680 dage siden)

Roco har tilsyneladende valgt at sende et 5-delt MA-togsæt på gaden i den originale røde farvevariant. http://www.roco.cc/produkteshop/neuheitenkatalog-2012/deutsch.html - kig eventuelt på side 125.
En hurtig gennemgang af nogle billeder af MA-sæt, fundet her på på jernbanen.dk, har ikke kunnet konstatere, at sådanne togsæt har kørt rundt. Det er jo heller ikke det der står i introteksten til MA-området. KUN 4-delte sæt, som vel heller ikke kunne være længere, hvis de skulle overføres på Storebælt?
Men har der kørt 5-delte sæt rundt, eller er de alene en "østrigsk" opfindelse?

5-delt MA

af Willie Garvin, 3/2 2012, 00:26 (4680 dage siden) @ Mike Lynge

Så blev jeg da det klogere:-)Det kan være farligt, at tro noget ikke eksisterer, bare fordi man ikke selv har set det.

5-delt MA

af Steffen Vester, 3/2 2012, 01:22 (4680 dage siden) @ Mike Lynge

Du kan selv tælle efter ;-)


På fotoet fra 1983.
http://www.jernbanen.dk/lyntog_solo.php?lokid=65

På det sidste foto.
http://www.jernbanen.dk/lyntog_solo.php?lokid=69

Venlig hilsen-
Mike Lynge

Hej Mike -
Du har tilsyneladende ikke læst helt nøjagtigt, hvad Willie skrev "I den originale røde farve", for de 2 fotos, du refererer til, viser toget i den røde design bemaling og som Sølvpilen. Og i de 2 perioder kunne man godt finde toget som 5-vognstog, nogle gange i overgangsperioden endda blandet i de 2 bemalinger, da ommalingerne blev foretaget løbende over en længere periode. ;-)
Hej Willie -
Roco's nyhed studsede jeg også over. Den første udgave, som er rigtig flot med vingehjulet, er nu nok mættet på det danske marked. Jeg mener heller ikke, at den udgave er set som 5-vognstog - i den oprindelige bemaling - altså med vingehjul. Fra kilder, jeg har spurgt til og som har forbindelser til Roco, har jeg fået oplyst, at det er et forkert foto, og at den kommende nyhed bliver i designbemalingen. Ved at lave den som 5-vognstog, får vi alle vognvarianter og kan herefter lave alle oprangeringer på vore modelanlæg, eventuelt blandet med et 4-vognstog i Sølvpil-udgaven. :-D
V/H, Steffen Vester

5-delt MA

af Willie Garvin, 3/2 2012, 11:36 (4680 dage siden) @ Steffen Vester

Jeg har selv en 4-vogns udgave med den røde bemaling, og det er en velkørende model.
Jeg kunne nu godt finde på at købe den kommende 5-vogns udgave også, men det bliver isåfald ikke for at lave et heltog; det bliver jo asymmetrisk;-)
Uanset om der er tale om de gamle røde eller sølvgrå, så anede jeg ikke, at der også har kørt 5-vogns udgaver rundt. Men det er da dejligt at blive lidt klogere på dette område også.

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af Steffen Vester, 3/2 2012, 11:50 (4680 dage siden) @ Willie Garvin

Jeg har selv en 4-vogns udgave med den røde bemaling, og det er en velkørende model.
Jeg kunne nu godt finde på at købe den kommende 5-vogns udgave også, men det bliver isåfald ikke for at lave et heltog; det bliver jo asymmetrisk;-)
Uanset om der er tale om de gamle røde eller sølvgrå, så anede jeg ikke, at der også har kørt 5-vogns udgaver rundt. Men det er da dejligt at blive lidt klogere på dette område også.

Hej.
Jeg har aldrig set 5-vognsoprangeringer af den gamle oprindelige udgave - altså den røde med vingehjul på fronten. Jeg mener først, at det blev praktiseret, da vi var kommet godt ind i designperioden - altså den røde med store hvide DSB bogstaver på - og senere også i den sidste periode - i sølvbemalingen. I overgangsperioden fra rød design til sølv bemaling er de set blandet sammen - både som 4-vogns, 5-vogns, og 9-vognstog. Og det er designbemalingen, Roco nu udgiver, selvom deres nyheds foto viser den oprindelige - heldigvis, det er jo den, vi mangler! :-)
Er der nogen herinde på forummet, der har flere fotos af MA-tog, vi må se, i de blandede oprangeringer, som ikke findes her i Jernbanens oversigter? :-P
Og er der nogen, der ved, om den oprindelige udgave har været oprangeret som 5-vognstog/9-vognstog? ;-)
Eller eventuelt blot fotos af dette ualmindeligt flotte togsæt? :-D
V/H, Steffen

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af Ekaeli007, 3/2 2012, 12:40 (4680 dage siden) @ Steffen Vester

Jeg kan sige dig at i MA togenes levetid, også før ny design perioden, altså også røde ma togstammer, har kørt som 5 vognstogsæt fredag, lørdag og søndag, jeg har desværre ikke selv billeder af dette, men jeg har med egne øjne set det. Jeg har selv kørt til Frederikshavn med en sådan stamme.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af Ekaeli007, 3/2 2012, 13:04 (4680 dage siden) @ Ekaeli007

hmmm nu skal jeg lige passe på at jeg ikke omgår sandheden for letfældigt, måske kan jeg ikke rigtig huske om den oprindelige med vingehjulet på fronten kørte med forstærkningsvogn, nå der er måske andre der kan huske det???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af Georg Schmidt, 3/2 2012, 13:25 (4680 dage siden) @ Ekaeli007

Har prøvet at lave et udsnit af den blanket over oprangeringer af lyntog vi brugte i pladsbestillingen på Århus H i vinteren 73-74. Har delt den op i tre og håber det kan bruges. Det ser på daværende tidspunkt ud til, at det kun var "Kongeåen" og "Syd-Vestjyden" der fik den ekstra vogn 625 og 629 i weekenden. Kopien er ikke i bedste kvalitet, håber det kan bruges. Kan muligvis fremstille en bedre kopi.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af Georg Schmidt, 3/2 2012, 15:34 (4680 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 3/2 2012, 15:59

Har fundet lidt mere oprangering af lyntog i togplan 6.
[image]
"Syd-Vestjyden" forår 1972, her er Ma'en talt med i togvægten og ingen ekstra vogn.
[image]
"Syd-Vestjyden" vinter 74-75, med den ekstra vogn i weekenden. Her tæller man ikke Ma'en med i vægten længere. Mon ikke det med den ekstra vogn er begyndt omkring 73, jeg har ikke "forsket" længere op i tiden.

I billetkontoret og pladsbestillingen kunne man finde lyntogenes oprangeringer i blanket A800 som vist i udsnit i forrige indslag. Denne blanket var oplagt i alle billetkontorer og pladsbestillinger. Når folk ringede og bestilte pladsbillet håndstregede vi pladsen på såkaldte belægningsark og udfyldte en pladsbillet som så skulle i almex'en ved afhentning. Vi havde belægningsark til en del lyntog i pladsbestillingen i Århus. Til de lyntog vi ikke havde belægnigsark til måtte vi telexe rundt til de stationer der stod for disse tog, de stregede så pladsen og telexede numrene tilbage til os, jo der var virkelig manuelt arbejde dengang. Efter lukketid klokken 19 sendte vi for Nordjydens vedkommende belægningsarkene med "Nordjyden" til Struer så togføreren næste morgen havde listerne klar. Vi havde kun Struer-delen i Århus, Aalborg havde Fh-delen som så blev sendt op på samme måde. Fra K 74 fik vi elektronisk bestilling og det gav jo store forbedringer og lettede arbejdet meget.
Mvh
Georg

MA 5-vogns togsæt rød/sølv - blandet?

af OD, Od ⌂, 3/2 2012, 16:55 (4679 dage siden) @ Georg Schmidt

Har fundet lidt mere oprangering af lyntog i togplan 6.
[image]
"Syd-Vestjyden" forår 1972, her er Ma'en talt med i togvægten og ingen ekstra vogn.
[image]
"Syd-Vestjyden" vinter 74-75, med den ekstra vogn i weekenden. Her tæller man ikke Ma'en med i vægten længere. Mon ikke det med den ekstra vogn er begyndt omkring 73, jeg har ikke "forsket" længere op i tiden.

I Togplan 6 fra K 72 er den ekstra vogn med i Struer-delen.

5-delt MA

af Peter Sloots, 3/2 2012, 23:01 (4679 dage siden) @ Steffen Vester

De har kørt i fem-vogns udgave med vingehjul (Beklager den dårlige billedkvalitet)

Tog 924 Sønderjylland 25.5.1981
[image]

5-delt MA

af Steffen Vester, 4/2 2012, 03:29 (4679 dage siden) @ Peter Sloots

De har kørt i fem-vogns udgave med vingehjul (Beklager den dårlige billedkvalitet)

Tog 924 Sønderjylland 25.5.1981
[image]

Hej.
Skidt med kvaliteten, det er da sjovt at se, at de åbenbart også har kørt som 5-vogns i vingehjul-udgaven. :-)
Men er du nu helt sikker på datoen?
Ifølge fortegnelserne her, så er 466 designmalet i 1973 og de 10 andre i perioden 1977-80. Så hvis det er rigtigt, så skulle der ikke findes nogen med vingehjul i 1981?? :-(
V/H, Steffen.

5-delt MA

af KimC, 4/2 2012, 07:33 (4679 dage siden) @ Steffen Vester

Men er du nu helt sikker på datoen?
Ifølge fortegnelserne her, så er 466 designmalet i 1973 og de 10 andre i perioden 1977-80. Så hvis det er rigtigt, så skulle der ikke findes nogen med vingehjul i 1981?? :-(

Ma 462 og 465 holdt længst i vingehjulsbemalingen. Faktisk er jeg i tvivl om 462 nogensinde blev designmalet, eller skiftede direkte fra vingehjul til sølvpil?
jeg har aldrig set billeder af 462 i designrød, og databasen har den også kun med vingehjul og sølv.
462 var den første der blev sølvfarvet, og da jeg så den i vingehjulsudgaven i 1980 var den mildest talt noget ramponeret at se til. Jeg har et billed hvor den præcise dato burde fremgå, men kan desværre ikke finde det lige nu.
Det undrer mig at man skulle have ommalet 462 til designrød som den sidste, for derefter at omlakere den til sølv som den første.

5-delt MA

af Holger Cordtz, Kolding, 4/2 2012, 08:53 (4679 dage siden) @ KimC


Ma 462 og 465 holdt længst i vingehjulsbemalingen. Faktisk er jeg i tvivl om 462 nogensinde blev designmalet, eller skiftede direkte fra vingehjul til sølvpil?
jeg har aldrig set billeder af 462 i designrød, og databasen har den også kun med vingehjul og sølv.


MA 462 blev designmalet.

Mvh
Holger Cordtz

5-delt MA

af KimC, 5/2 2012, 19:20 (4677 dage siden) @ Holger Cordtz


Ma 462 og 465 holdt længst i vingehjulsbemalingen. Faktisk er jeg i tvivl om 462 nogensinde blev designmalet, eller skiftede direkte fra vingehjul til sølvpil?
jeg har aldrig set billeder af 462 i designrød, og databasen har den også kun med vingehjul og sølv.

MA 462 blev designmalet.

Den har åbenbart ikke kørt længe i den påklædning. Er der ogen der har billeder af 462 i designrød?

5-delt MA

af TeamBaumann, Hjordkær, 5/2 2012, 20:03 (4677 dage siden) @ KimC

Ja - det er den, se her!!!;-)

[image]
DSB MA 462 - København, 28-05-1983 ( Foto: Tim Mader / Arkiv: Baumann )

5-delt MA

af Jens MO-Møller @, 5/2 2012, 20:11 (4677 dage siden) @ TeamBaumann

Det ses tydeligt, at opløsningstendenserne i DSB allerede i 1983 var begyndt; et møgbeskidt MA-lyntog og affald der bare flyder!

Venlig hilsen

Jens Møller

5-delt MA

af KimC, 5/2 2012, 21:38 (4677 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det ses tydeligt, at opløsningstendenserne i DSB allerede i 1983 var begyndt; et møgbeskidt MA-lyntog og affald der bare flyder!

Åh, man har da vasket dørene! Det må åbenbart have ligget til 462 at se beskidt ud. Jeg har et billed i vingehjulsudgaven hvor den ligner noget der tilhører .. nånej det må man vist ikke skrive her;-)
Lige nu har jeg kun billedet i thumbnail, men jeg vil se at finde originalen og få den scannet. Ikke at det er noget kønt syn.

5-delt MA

af Ekaeli007, 5/2 2012, 23:14 (4677 dage siden) @ KimC

Der var jo desværre dage hvor vaskeanlægget ikke kørt, sommetider på grund af frost sagde man,
men der var noget om man ikke vaskede togene mår temperaturen var under åh jeg kan ikke lige huske det. Men så var der sommetider håndvask af dem blandt andet når en vogn var taget ud til rep.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

5-delt MA

af Peter Sloots, 4/2 2012, 10:06 (4679 dage siden) @ Steffen Vester

Men er du nu helt sikker på datoen?
Ifølge fortegnelserne her, så er 466 designmalet i 1973 og de 10 andre i perioden 1977-80. Så hvis det er rigtigt, så skulle der ikke findes nogen med vingehjul i 1981?? :-(
V/H, Steffen.

Ja datoen er god nok. Jeg har lige kigget på originalbilledet, men kan ikke se nummeret på fronten der tilsyneladende er noget bulet. Jeg mener at det er Ma 465. Den kørte rigtig længe med vingehjul. Så vidt jeg kan se på billedet er der et stort DSB på siden af Bs-vognen så det kan godt være at det kun er Ma-vognen der er i oprindelig farve.

PS

5-delt MA

af Ekaeli007, 3/2 2012, 12:43 (4680 dage siden) @ Danijel Buns Larsen

Bmk Bmk kunne godt forekomme hvis der ikke var nogen ledig Bm vogn at sætte ind som forstærkningsvogn, men så var såvidt jeg husker kun den ene kiosk åben/betjent.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

5-delt MA

af Peter Linaa Jørgensen, 3/2 2012, 00:32 (4680 dage siden) @ Willie Garvin

Der har kørt 5-vogns sæt i Lyntog 15 København-Aarhus-Frederikshavn om lørdag formiddag og tilbage til København Søndag eftermiddag/aften i Lyntog 76. Det samme gjorde sig gældende i Lyntog 23 København-Kolding-Esbjerg-Struer lørdag formiddag og tilbage til københavn søndag i Lyntog 88. Så vidt jeg husker skulle oprangeringen være:
MA-AM-BR-BM-BS.
Så jo, de har kørt her i landet også. Jeg har bl.a. set billeder her på Jernbanen.dk af MA 463, MA 467 og MA 467, hvor der er 5 vogne.

M v h
Peter Linaa

5-delt MA

af Steffen Vester, 3/2 2012, 14:17 (4680 dage siden) @ Woodi

Jeg så tit de 5/4 MA blive skilt i Fredericia.
I øvrigt nogen gange både i afgangen til Sønderborg/Esbjerg og andre var Sønderborg/Århus.
Fandt en 5´del på YouTub´en. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=SvZS9-JcJPc

Der er der faktisk også en video med et sølv 2-vognstog MA-BS,
V/H, Steffen

5-delt MA

af himmerlandsbanerne, 3/2 2012, 16:26 (4680 dage siden) @ Steffen Vester

og en 5-delt sølv køre fra færge

Avatar

5-delt MA

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2012, 15:26 (4680 dage siden) @ Willie Garvin

Men har der kørt 5-delte sæt rundt

Vi nåede også omkring emnet i bl.a. dette indlæg - ganske vist ikke "i original rød".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak