Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO-vogne i Øst i 70'erne (Generelt)

af Henrik Tolderlund, 2/2 2012, 13:44 (4681 dage siden)

Her i "MO-arkivet" på jernbanen.dk faldt jeg over et billede af en MO-stamme (MO 1873+Bno+Bno+MO, foto Steen Larsen) i banegraven mellem Enghave og Valby.

Der må være tale om et materieltog på vej til Frederikssundbanen og det, der forekommer mig særlig interessant, er at 1873 har kørt her. Jeg troede, at det var en vest-MO den gang i 70'erne, for jeg ved godt, den kom til Lille Nord i 1982.

Jeg ved, at der også var andre tidligere vest-MO, der kørte på de tre københavnske lokal/regionalbaner i halvfjerdserne. Kan nævne eksempelvis 1826, 1827, 1853, 1857, 1858 og 1872.

Antageligt må der i denne periode totalt set havde været mindst 25 MO i Øst, idet der i myldretiden var op til 8 MO i drift på Frederikssundbanen (fire stammer med hver to MO), løseligt anslået 6 MO på Hareskovbanen og 4 på Lille Nord. Dertil kommer driftsreserver, værkstedsreserver og lignende.
Kort og godt: Mon nogen, MO-Møller f.eks ;-) , har styr på MO-stationering i Øst gennem i halvfjerdserne?

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

MO-vogne i Øst i 70'erne

af Hedegaard, 2/2 2012, 16:43 (4681 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg tænker på om der muligvis har sket udvekslinger mellem øst og vest-MO'er i forbindelse med lyntogsreserver, ekstra lyntog mm.?

MO-vogne i Øst i 70'erne

af Jens MO-Møller @, 3/2 2012, 01:24 (4680 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Så vidt jeg husker, blev al revision af MO-vogne fra januar 1971 overført til cvk. i Århus. Herefter blev der kun foretaget dagligt eftersyn og mindre reparationer på Helgoland mdt. Tillige skete der så en opblødning i de hidtil skarpe opdelinger af øst- og vestvogne, som nu udelukkende blev fordelt fra Århus. Mange øst-vogne forsvandt meget hurtigt efter 1971 og kun de vogne, som var i god stand, overlevede. Herefter blev der i stor stil byttet rundt på MO-vognene og mange "jydevogne" dukkede op i øst.

Trods dette, blev mange MO-vogne alligevel mere eller mindre fast stationeret på Hgl., men jeg kender ikke baggrunden for disse dispositioner. Efter 1971 kunne man opleve en masse jydevogne på sjælland, bl.a. MO 1818, 1820, 1823, 1824, 1827, 1829, 1835, 1853, 1856, 1857, 1858, 1872, 1876, 1878, 1881, 1882, 1883, 1953, 1954, 1956,1957,1960, 1961, 1962, 1983, 1984, 1986, 1990 mfl., som i kortere eller længere tid kørte på sjælland.

Venlig hilsen

Jens Møller

MO-vogne i Øst i 70'erne

af Henrik Tolderlund, 3/2 2012, 13:06 (4680 dage siden) @ Jens MO-Møller

Tak for svar, Jens.

Har du en idé om, hvor mange MO der typisk var stationeret på Helgoland sådan et tilfældigt tidspunkt i 70'erne?
20, 25 stk. eller 30 stk.??
Det vil sige, behovet blev vel i øvrigt lidt større omkring 1976-1977, da man i visse tog på Hareskovbanen i lighed med Fs-banen kørte med to MO i hvert tog. Det skyldes den store stigning, der nu skulle forceres på den nye broforbindelse mellem Ryparken og Emdrup.

Venlig hilsen
Henrik

MO-vogne i Øst i 70'erne

af Jens MO-Møller @, 3/2 2012, 19:58 (4679 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Jeg tør slet ikke gætte overhovedet, men jeg har nogle få kilometerlister for MO-vogne på Helgoland.
Pr. 01 03 1977: 45 MO, hvoraf 22 befandt sig i vk. i Århus
Pr. 01 09 1978: 10 MO, hvoraf 2 befandt sig i vk. i Århus
Pr. 01 08 1980: 7 MO, hvoraf 2 befandt sig i vk. i Århus
Pr. 01 06 1983: 13 MO, hvoraf 2 befandt sig i vk. i Århus

Jeg kan ikke komme det nærmere, uden at skulle bevæge mig ud i gætterier og det giver jo ingen fornuftig mening.

Med venlig hilsen

Jens Møller

MO-vogne i Øst i 70'erne - stationering efter DSB DRM I

af h087 ⌂, køge, 4/2 2012, 00:11 (4679 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej

her lidt MO stationeringslister fra DSB DRM I i 1971, 1976, 1980 og 1981-82
prøver at finde flere frem af kasserne

mvh
h087

og link til pdf er her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=470

og her lister i jpeg
[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

MO-vogne i Øst i 70'erne - stationering efter DSB DRM I

af Jens MO-Møller @, 4/2 2012, 01:23 (4679 dage siden) @ h087

Man skal vist ikke lægge alt for meget i disse stationeringslister, for alle MO-vogne figurerede i disse lister, selvom mange af dem var hensatte og først flere år efter hensættelsen blev de udrangeret og solgt til ophugning, og først da forsvandt de fra materiellisterne.

Hvis man ser på stationeringslisten for 1981/1982, havde alle de til Lille-Nord renoverede vogne med undtagelse af 1816 værkstedsområde Århus, selvom de udelukkende kørte på Lille-Nord, da renoveringen var betalt af HT.

Venlig hilsen

Jens Møller

MO-vogne i Øst i 70'erne/60'erne

af Georg Schmidt, 20/2 2012, 01:18 (4663 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hermed stationeringen på Helgoland pr. 28/2 1962. Foruden de nævnte havde Hgl også traktor 78.
[image]

Her MO 1812 og 1951 ved mdt Århus 1981. 1951 var revideret 29.04.81 med MO 595 M rev 29.04.81 og MO 598 E rev 08.02.79.
[image]
Mvh
Georg

MO-vogne i Øst i 70'erne/60'erne

af Jens MO-Møller @, 20/2 2012, 02:07 (4663 dage siden) @ Georg Schmidt

Interessant! MO 1812 var kun til reservedelsplukning i en del år og var ude af drift allerede i 1976-77.

Venlig hilsen

Jens Møller

Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalender
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak