Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havnebaner på postkort (4 stk.) (Generelt)

af Niels Munch, 2/2 2012, 11:19 (4681 dage siden)

Kære forum,

Atter har jeg hygget mig med at gennembladre en bunke postkort, jeg erhvervede ved en auktion i Helsingør i 1980, og med en særlig tanke på www.havnebaner.dk scannede jeg følgende (for højere opløsning, klik på billederne):

[image]
"Kolding Havn" (udateret - V. Schæffer, Kolding. Nr. 3932. Arkiv nm).

[image]
"Kolding" (ingen nærmere angivelser, arkiv nm).

[image]
"Horsens. Ved Havnen" (postgået 02.xx.43 - Stenders Forlag, Horsens 252, arkiv nm).

Bemærk privatbanetoget med pakvogn og grusvogne.

[image]
(Foto kopieret på postkortpapir, postgået 16.10.35, arkiv nm).

Dette kort er sendt fra Hirtshals og viser givetvis en del af havnen, hvis anlæg blev gennemført i perioden 1919-1931. I forgrunden ses et normalspor, længere nede tipvognsspor.

Havnebanen i Hirtshals blev anlagt i 1928 og udgik fra det ene perronspor på den gamle station og endte i nærheden af kroen. Mellem stationen, der nu blev til trinbræt, og kroen opførtes 1928 en træbarak, som blev taget i brug sidst på året som "midlertidig trinbrætbygning", der dog skulle fungere i 11 år med billetsalg og stykgodsekspedition, indtil den nye station kunne tages i brug i 1939. Den nye stationsbygning var i øvrigt havnens tidligere administrationsbygning.

(Kilde: "Hjørring-Aalbæk og Hirtshalsbanen" DJK nr. 14, 1965).

Billedet må da formentlig være taget mellem 1928 og 1931.

Opklarende kommentarer til billederne er velkomne!

Bedste hilsener
Niels

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Indsend billederVeterantog kalender
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak