Måske Metro til Nordhavn (Trafikpolitik)
Forslag om at igangsætte de forberedende arbejder for en metroafgrening til Nordhavn:
Klik her.
Eller gå direkte til screeningsrapporten.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/2 2012, 14:29 (4689 dage siden)
Forslag om at igangsætte de forberedende arbejder for en metroafgrening til Nordhavn:
Klik her.
Eller gå direkte til screeningsrapporten.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Fysikeren, 1/2 2012, 15:56 (4689 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Har det lidt ambivalent med metroen til Nordhavn. Føler lidt at man laver et prestigeprojekt derude med metro og det hele, og det på bekostning af metroen ud i Nordvest langs Frederikssundsvej.
Man har bl.a. droppet planerne om et afgreningskammer under Nørrebro. Årsag: Der skulle findes penge til metro ud til Nordhavnen.
af Leif Jørgensen, København Ø., 1/2 2012, 16:40 (4689 dage siden) @ Fysikeren
At afgreningskammeret på Nørreport blev droppet har ikke noget med Nordhavnsmetroen at gøre. Derimod skyldtes det, at Ritt Bjerregaards ide om billige boliger på Kløvermarken (heldigvis) blev droppet, hvorved man glip af indtægter her. Så var det nærliggende at kompensere ved at spare et afgreningskammer væk, som ingen vidste om der nogensinde ville blive brug for.
Københavns trafikhistorie er fuld af forliste projekter og planer, der blev på papiret. Søringen, Saltholmlufthavn, Lundtoftebanen og tunnelbaner i alle retninger er blot få eksempler. Risikoen for at det kunne gå en metro under Frederikssundsvej på samme måde var til at få øje på.
Men Metroselskabets planlæggere har ikke ligget på den lade side af den grund. Og når nu politikerne vil omdanne Nordhavnen til boliger, ja så er det jo fristende at koble sig på der og byde sig til, nu man alligevel er ved at grave. På den måde kan man gentage manøvren fra Ørestad, så man er klar med kollektiv trafik, når folk flytter ind.
Med venlige Nordhavn-hilsner
Leif Jørgensen
af BlackThorneDK , Randers, 1/2 2012, 17:11 (4689 dage siden) @ Leif Jørgensen
At afgreningskammeret på Nørreport blev droppet har ikke noget med Nordhavnsmetroen at gøre. Derimod skyldtes det, at Ritt Bjerregaards ide om billige boliger på Kløvermarken (heldigvis) blev droppet, hvorved man glip af indtægter her. Så var det nærliggende at kompensere ved at spare et afgreningskammer væk, som ingen vidste om der nogensinde ville blive brug for.
Københavns trafikhistorie er fuld af forliste projekter og planer, der blev på papiret. Søringen, Saltholmlufthavn, Lundtoftebanen og tunnelbaner i alle retninger er blot få eksempler. Risikoen for at det kunne gå en metro under Frederikssundsvej på samme måde var til at få øje på.
Men Metroselskabets planlæggere har ikke ligget på den lade side af den grund. Og når nu politikerne vil omdanne Nordhavnen til boliger, ja så er det jo fristende at koble sig på der og byde sig til, nu man alligevel er ved at grave. På den måde kan man gentage manøvren fra Ørestad, så man er klar med kollektiv trafik, når folk flytter ind.
Med venlige Nordhavn-hilsner
Leif Jørgensen
Det er vel meningen at nordhavnsprojektet skal være nærmest selvfinansieret, da det er samme selskab der bygger metro, som sælger havnearealerne som byggegrunde - By og Havn.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Leif Jørgensen, København Ø., 1/2 2012, 17:27 (4689 dage siden) @ BlackThorneDK
Næh, Metroselskabet og By og Havn er to forskellige selskaber. Men de udspringer begge af Ørestadsselskabet, så der er jo nok visse kontakter.
Med venlige korrigerende hilsner
Leif Jørgensen
af re20000, 1/2 2012, 16:44 (4689 dage siden) @ Fysikeren
Intet nyt: metroen er transport for de rige: De nuværende Amagergrene skal bringe beboerne fra de dyre designerlejligheder i Ørestaden og dem fra de solide, gamle villakvarterer ved Amagerstrand ind til Magasin du Nord. Når cityringen er færdig har Frederiksberg 4 metrostationer og Vesterbro en. Danmarks to mest benyttede buslinier, 5A og 350S oser stadig op og ned ad Amager- og Nørrebrogade, hvor de mange mennesker bor. Er jeg fordomsfuld?
Nold
af Fysikeren, 1/2 2012, 16:56 (4689 dage siden) @ re20000
Intet nyt: metroen er transport for de rige: De nuværende Amagergrene skal bringe beboerne fra de dyre designerlejligheder i Ørestaden og dem fra de solide, gamle villakvarterer ved Amagerstrand ind til Magasin du Nord. Når cityringen er færdig har Frederiksberg 4 metrostationer og Vesterbro en. Danmarks to mest benyttede buslinier, 5A og 350S oser stadig op og ned ad Amager- og Nørrebrogade, hvor de mange mennesker bor. Er jeg fordomsfuld?
Ja og nej. Amagermetroens linjeføring har vel lige så meget at gøre med, at det var billigt. Den med lufthavnen gå jo oven på den gamle Amagerbane, mens den anden jo er bygget før der var bebygget (ligesom man overvejer på Nordhavnen).
Så vil ikke umiddelbart kritiserer den eksisterende metro, og cityringen vil trods alt betjene Nørrebro ret fornuftigt. Men en banebetjening langs de fire brogader, især Nørre og Amager, ville være dejligt. Måske som to letbaner i et X ud fra byens med skæring på Kongens Nytorv?
af BlackThorneDK , Randers, 1/2 2012, 17:14 (4689 dage siden) @ re20000
Intet nyt: metroen er transport for de rige: De nuværende Amagergrene skal bringe beboerne fra de dyre designerlejligheder i Ørestaden og dem fra de solide, gamle villakvarterer ved Amagerstrand ind til Magasin du Nord. Når cityringen er færdig har Frederiksberg 4 metrostationer og Vesterbro en. Danmarks to mest benyttede buslinier, 5A og 350S oser stadig op og ned ad Amager- og Nørrebrogade, hvor de mange mennesker bor. Er jeg fordomsfuld?
Nold
Lidt, syntes jeg.
Mit indtryk af Ørestaden, er at det er dyrt, men ikke særligt mondænt at bo derude.
Folk med penge vil hellere bo inde på Islands Brygge, end ude ved Fields.
Jeg syntes ikke at det er de dyre biler der holder derude, når jeg er ude og besøge min kammerat.
Men det er s**** dyrt, i forhold til de priser jeg er vokset op med i westjylland.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Leif Jørgensen, København Ø., 1/2 2012, 17:24 (4689 dage siden) @ re20000
Ret beset er Ørestadsbanen som nævnt bygget med henblik på nybyggeriet i Ørestad. At designerboligerne her så ikke sælger så godt og dyrt som håbet er så en anden side af sagen. Men til gengæld fylder Fields og Bella Center togene, så for metroen går regnestykket nok op alligevel.
Østamagerbanen er genbrug af Amagerbanen, der betjente et område, der var under omdannelse fra industrikvarter til boligområde. Mens Frederiksbergbanen var en gammel baneknast, der var blevet til overs for adskillige år siden. Fælles for alle tre grene er dog, at de tidligere har indgået i planer om tunnelbaner/bybaner/hurtigsporveje.
Amagerbrogade forekommer måske ved første øjekast oplagt til en metro. Men sandheden er, at mange af de høje huse er koncentreret i et bælte langs gaden, når man kommer syd for det egentlige Amagerbro. Man skal ikke ret langt ud til siden, før man kommer til kilometer efter kilometer med parcelhuse. Masser af mennesker men spredt udover et alt for stort område til at kunne betjenes effektivt.
Cityringen er til gengæld planlagt efter, hvor der var det største passagerpotentiale. Læs: hvor er der områder, hvor der er langt til nærmeste station. Frederiksberg Kommune har dog sendt den via deres bymidte i stedet for via Forum som planlagt - det er nemlig en udkant set i deres øjne.
Hvor passagerne så faktisk er i øjeblikket, og hvor de skal hen er derimod ikke noget, der bekymrer hverken Metroselskabet eller politikerne...
Med venlige planlæggende hilsner
Leif Jørgensen
af PD Hansen, 1/2 2012, 22:38 (4689 dage siden) @ Fysikeren
Har det lidt ambivalent med metroen til Nordhavn. Føler lidt at man laver et prestigeprojekt derude med metro og det hele, og det på bekostning af metroen ud i Nordvest langs Frederikssundsvej.
Man har bl.a. droppet planerne om et afgreningskammer under Nørrebro.
Er helt enig i at det virker forrykt med en lillebitte luksus-linje til Nordhavn, frem for at forbedre den kollektive trafik med en lang linje under eksisterende store byområder som NV/Brønshøj/Gladsaxe osv.
Både tidligere og aktuelle rapporter konkluderer at der ikke er tilstrækkelig samfundsøkonomi i en Nordhavnslinje, men den bliver sikkert bygget alligevel.
I sin tid pegede rapporter på Forum som et bedre sted at lade Cityringen krydse end Frederiksberg, men kommunalpolitikerne på Frederiksberg var åbenbart meget klogere...
af Svend, 1/2 2012, 23:08 (4689 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Svend, 1/2 2012, 23:29
Jeg kan (heller ikke) få øje på, hvad det er for et transportbehov Metroen til Nordhavn dækker, som ikke allerede er dækket af S-toget. Og hvor mange er det lige der skal rejse fra Frederiksberg til Orientkaj? Hvis man skal skifte fra S-toget til Metroen (mange kommer jo trods alt fra områder udenfor København/Frederiksberg) for at køre det sidste stykke vej fra Nordhavn til Orientkaj, er det vist hurtigere at gå.
At tro at anlæg af denne metro vil medføre at flere tager toget (S-tog/Metro), når de kommer nordfra, er helt hen i vejret. Tværtimod vil anlægget af den nye forbindelsesvej "Nordhavnsvejen" fra Lyngbymotorvejen nærmest direkte til det samme område betyde, at det vil blive mere attraktivt at køre i bil.
Men jeg vil medgive, at Metroen får en berettigelse, når den engang skal forlænges til det nye enorme boligområde, der vil komme længere ude på opgravet jord fra fra Metrobyggeriet (Øresund bliver mindre og mindre).
Metrolinjerne dækker primært lokale transportbehov i København/Frederiksberg, altså rejser fra en bydel til en anden. Eneste undtagelse er linjen til/fra Vanløse som giver en hurtigere forbindelse direkte fra Frederikssundbanen til Frederiksberg og Kongens Nytorv/Christianshavn, forøvrigt der hvor der i sin tid var planlagt S-bane. Ærgerligt at det ikke blev en S-bane i stedet, så passagererne kunne have undgået at skifte i Vanløse
--
Svend
af Ekaeli007, 2/2 2012, 08:20 (4688 dage siden) @ Svend
Jeg vil sige at det er det samme uanset hvor man kommer i landet og om det er jernbaner/metro eller motorveje (bevares der er da også en del steder der er meget biltrafik ingen tvivl om det)
Men der er en hel del steder man sagtens kunne nøjes med en tosporet motortrafikvej, nå tilbage til jernbaner/metro Jeg er sikker på at en effektiv busforbindelse kunne klare de par kilometer metrostrækning og væsentlig billigere, men nu er der politikere der kaster sig over dette projekt og vil fremstå som at de styrker den kollektive trafik. Jeg tror der var flere steder man kunne have etableret en letbane eller en busforbindelse eventuel som trolleybus system væsentlig billigere. Bevares vel de märklin baner der er blevet anlagt virker da behagelig at køre i og det
går da rimelig stærkt, men det har da også været smadderdyrt, men alle steder i landet bliver der lavet prestigeprojekter og til gengæld halter løsningerne der hvor der er og kommer kapicitetsproblemer. Jeg vil ikke nævne hvor jeg syntes man kunne lave noget for hvor at jeg syntes at her er der problem så kommer andre og siger at det passer ikke, så de må være op til
beslutningstagerne, og så håber jeg de dropper prestigeprojekter.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Hedegaard, 2/2 2012, 12:40 (4688 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
For nogle år siden havde man store ambitioner om at bygge en ny underjordisk S-Tog strækning, som skulle tage noget af trykket på boulevardbanen.
Det er en skam, at dette projekt aldrig blev realiseret.
Et 10-14 vogns S-Tog, som via tunneller kører tværs gennem København ville med garanti være at fortrække for de fleste, fremfor et 3-vogns metro-tog med dårlig komfort.
Forestil jer at strækningen Vanløse - Kastrup havde været bygget som S-Bane.
Så ville du have direkte S-Tog fra Frederikssund/Ballerup til Lufthavnen.
Se DET skulle nok have tiltrukket en hel del billister.
af PD Hansen, 3/2 2012, 00:27 (4688 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg har skimmet den tidligere læse-let-udgave af rapport om Nordhavns-metroen:
Resume af udredning om en afgrening til Nordhavnen
Her kan man se
- at stationer på Østerbro og Nørrebro som naturlig konsekvens får færre afgange
- at de ekstra Nordhavns-stationer selv i år 2030 får blandt de laveste passagertal blandt de nye stationer.
Den gamle del af Metroen ser noget mere velbesøgt ud iflg tidligere tal:
af Ekaeli007, 3/2 2012, 08:08 (4687 dage siden) @ PD Hansen
Selvom jeg er tilhænger af skinnebåren trafik, så bestyrker det mig i at man ikke skal lave denne afgrening fra ringlinien, jeg tror at en buslinie som kører Østerport Nordhavnen har bedre chancer for at tilbyde god transport til eventuelle brugere, der vil være flere stop undervejs og ikke så lang gåafstand fra en eventuel station til arbejdspladser derude, der bliver med garanti ikke mulighed for almindelige borgere at få råd til at bo i et sådant område. Nå det er en hel anden
diskussion. Hvis vi skulle forbedre den kollektive trafik tror jeg vi er nødt til at se om der så
eventuelt ville være mulighed for om man kunne lave nogle letbaneforbindelser som vi ser blive og er blevet etableret i skinnetrafik venlige byer i verden.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Ekaeli007, 3/2 2012, 08:33 (4687 dage siden) @ Ekaeli007
Hmm hvad mener jeg, jo der kan etableres busstoppesteder næsten som i dag i tæt afstand til evt arbejdspladser derude og ikke bare en eller måske to metrostationer i Nordhavnen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af BlackThorneDK , Randers, 3/2 2012, 10:19 (4687 dage siden) @ Ekaeli007
Hmm hvad mener jeg, jo der kan etableres busstoppesteder næsten som i dag i tæt afstand til evt arbejdspladser derude og ikke bare en eller måske to metrostationer i Nordhavnen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
En anden løsning, kunne være at lave en højbane metro i nordhavnen.
Det er langt billigere, da der kun skal lægges nogle beton broer op, og mig bekendt er nordhavnen ikke overfyldt med bygninger endnu, så man kan reservere arealerne med det samme.
Højbanen kan så udgå fra Østerport i niveau, og være en separat bane, der ikke er forbundet til cityringen.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Ekaeli007, 3/2 2012, 10:45 (4687 dage siden) @ BlackThorneDK
hmmm ja det var da en mulighed med højbane, og du har ret der er ikke så voldsomt meget bygget derude endnu og det varer da sandsynligvis en årrække førend der bliver overfyldt af kontorpaladser derude.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af Ekaeli007, 3/2 2012, 11:12 (4687 dage siden) @ Ekaeli007
Men indtil videre hvis der skal laves mere metro i Københavns området, hvorfor bygger man så ikke videre fra Vanløse og ud mod Ring III hvor man planlægger og vil etablere letbane Glostrup Lyngby
der tror jeg at man tilgodeser flere mennesker, men det er kun min tanke,
Riget fattes penge og ikke alle trafikprojekter vil kunne etableres, desværre!!
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
af PD Hansen, 3/2 2012, 12:37 (4687 dage siden) @ BlackThorneDK
Bemærk at det iflg tidligere link allerede ER meningen at cityringen skal komme op fra undergrunden og føres på højbane i Nordhavnen.
http://www.nordhavnen.dk/PresseOgNyheder/Nyheder/2011/~/media/ByOgHavn/Pdf/Metrorapport...
af Ekaeli007, 3/2 2012, 12:49 (4687 dage siden) @ PD Hansen
Den havde jeg ikke set nå men det står jo sort på hvidt eller kulørt, så jeg bøjer mig for kendsgerning. Spændende at se hvad der sker, eller om man når at se det i levende live.
Kan huske fra jeg var barn at hvem-hvad-hvor bøger fra politiken var det 1944 viste tegning
af en tænkt undergrundsstation på Nørrebros Runddel der var skam en artikel om det og det var
vist planer man diskuterede eller måske også var på tegnebrædtet allerede.
Men hvad skete der???
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet