Hvor ligger dette "nedlagte" sporskifte? Rigtigt gættet. (Billedegætterier)
Kære Ove,
Sporvejen blev åbnet som dampsporvej i 1890, elektrificeret i 1910 og nedlagt 1935.
Om det aktuelle jernbaneprojekt har jeg fundet denne artikel:
http://www.grancanariaole.de/geplanter-baubeginn-fur-zug-auf-gran-canaria-ab-mitte-2012/ .
Bedste hilsener
Niels
PS: Tror du, de inviterer os til indvielsen ?
Kære Niels.
Som sædvanligt har du svar på rede hånd. Tak for det. Sjovt at tænke sig, at sporvejen i Las Palmas blev nedlagt i det herrens år, hvor "jeg så dagens lys" (og det år hvor den Gamle Lillebæltsbro blev bygget) - uden at der nødvendigvis er nogen sammenhæng imellem disse 3 "begivenheder". Og at jeg så skulle "falde over" et lille stump sporskifte, som rummer så megen "skinne" historie.
Også tak for oplysningen om det aktuelle jernbaneprojekt. Den nye banes godt 48 km langs Øst Gran Canarias kuperede terræn svarer i sin længde ganske godt til længden af den Østbane, som du bestyrede med hæder gennem mange år. Hvis anlægstiden fra 2012 - 2016 overholdes - og det virker som en ambitiøs tidsplan, når man tænker på økonomien i regionen og spansk tempo i det hele taget - , så deltager jeg da gerne i indvielsen i 2016. Jeg tvivler dog på, at vi to gamle (privat)banefolk står på gæstelisten til den tid, men vi har da lov til at drømme om det.
Bedste hilsener
Ove