Stationsbestyrer i Aars efter 21. maj 1966 (Generelt)
Bemærk i øvrigt, at strækningen Viborg-Løgstør formelt var to godsbaner - Viborg-Års og Års Løgstør. På den møde kunne man have to rangertræk - eet på hver side af Års, som faktisk havde fungerende stationsbestyrer (og egen rangertraktor) langt op i godsbanetiden. Men det er en helt anden historie ...
.....og den historie vil vi da meget gerne høre. Det lyder interessant.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
For ikke at rode mig ud i flere - måske tvivlsomme - søforklaringer, har jeg bedt et par gode venner med viden om emnet og ikke mindst (forhåbentlig) bedre hukommelse om at forklare sagen.Så hav tålmodighed lidt endnu ...
Mvh
LHJ
God aften igen!
jeg var åbenbart ikke helt forkert på den, for een af vore absolutte eksperter på området, Ole Edward Mogensen (som flere gange har betjent Aars for bl.a. MHVJ) oplyser direkte adspurgt:
"Hvis vi begynder i 1966, hvor persontrafikken på Hobro-Løgstør blev
indstillet, så fortsatte Aars som fuldgyldig statsbanestation med uændret
ekspeditionsomfang for passager og gods. Stationen var også togfølgestation
med sikringsanlægget intakt.
Hvalpsundbanen kørte stadig og selv om trafikken på godsbanen var begrænset,
var det ret vigtigt sikkerhedsmæssigt at holde styr på trafikken i
sporkrydset i stationens nordende, hvor DSB og privatbanen krydsede hinanden
i niveau.
Efter nedlæggelsen af privatbanen i 1969 blev sikringsanlægget fjernet, men
bemandingen med stationsbestyrer blev opretholdt. Rent trafikalt skete
opdelingen på den måde, at reglerne for strækningen Viborg-Års var beskrevet
i SIN instruks 32.1 og Års-Løgstør i SIN instruks 32.2.
Kørsel ind på Års station måtte kun ske efter forud indhentet tilladelse fra
stationsbestyreren. Der var telefon ved stationsgrænserne. Rangertræk måtte
først afgå, når tilladelse fra stationen forelå.
Stationsbestyreren betjente overkørselsanlæggene på stationen, ligesom han
nidkært vogtede over sporskiftenøglerne til DLG-sidesporet, Hornum og
Løgstør.
Så når der kørte veterantog på Løgstørbanen i weekenderne, hvor DSB's
ekspedition var lukket, måtte MHVJ stille med en stationsbestyrer. (Den
udsendte medarbejder fra Randers mødte trofast op - hver gang!)
Hovedårsagen til at DSB opretholdt ekspeditionen i Års var dog et ikke
ubetydeligt omfang af såvel vognladningsgods som billetsalg.
Års ekspederede vognladningsfragtbreve til såvel Års som Løgstør. Der var
meget vognladningsgods på Løgstørbanen dengang.
Der var salg af billetter med DSB bus Års-Hobro og videre med tog til f.eks.
Kbh incl. pladsbillet.
Der var også en del rejsebureauforretninger incl. flybilletter.
Da den nye rutebilstation i Års blev ibrugtaget flyttede DSB's medarbejder
med derover. Ved den lejlighed blev overkørselsanlæggene ændret, så
rangerlederen selv kunne betjene dem, nøglerne kom til FC Viborg og
rangertrækket fik i instruksen påbud om at køre ind på ekspeditionsstedet
med forsigtighed.
DSB lukkede ekspeditionen i Års med udgangen af august måned 1990."
Og siden:
"Som jeg husker det, med alle mulige forbehold, det er efterhånden et par
dage siden,så må flytningen være sket sidst på året 1983.
Der blev kørt en MO+hjælpevognstur Struer-Viborg-Løgstør vistnok i maj 1983,
her var, så vidt jeg husker, "alt ved det gamle,"
dog med den fodnote, at Driftsområde Randers udstedte et do-cirkulære,
som dispenserede for reglen om betjening af Års station med
stationsbestyrer,på vilkår, at rangerlederen skulle gå ind på stationen
og der betjene ovk fra betjeningskasser anbragt på stationsbygningen.
Ved den lejlighed var Års "ubetjent station." Der skulle ikke rangeres i Års.
Ved MHVJ's kørsel i september 1983,mener jeg også, at der var "same procedure as last year." Her var Års betjent,aht. omløb, rangering, mv.
Så efter min hukommelse må det være derefter betjeningen flyttede til den
nye rutebilstation.
For at kunne hitte de rigtige datoer kræves de gamle rettelsesblade til
SIN-instrukserne.
SIN-instrukserne blev omhyggeligt opdateret ved hver eneste lille ændring.
(Jeg har ikke gemt de gamle rettelsesblade).
Da sikringsanlægget blev nedlagt i 1969 blev der på stationskontoret i Års
opsat en centrallås.
Husker ikke lige, hvad der siden skete med den.
Da DSB's medarbejder i Års flyttede til den nye rutebilstation,
mener jeg FC Vg overtog alt mht sikkerhed.
Nøgle var hos FC Vg."
Således oplyst er det vist tid at gå til ro ...
Mvh
LHJ