Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt (Generelt)

af Steff, 31/1 2012, 09:47 (4686 dage siden)

Under søgning af billeder til andet formål, dukkede der et par billeder op, uden relation til nogen af de kørende eller afsluttede emner, der har været her på forum.
Desværre er billedkvaliteten ikke den bedste og det er IKKE mangel på vodka for at holde kameraet stille, men en kombination af dårligt/ødelagt kamera og anvendt film.
Den såkaldte ”designperiode” fra ca. 1974 og frem, gjorde jo en ende på ”de gode gamle bemalinger” hovedsageligt baseret på DSB 1929 farverne og disses bemalingsforskrifter. Det tog nok længere tid end bl.a. designchefen Jens Nielsen havde ønsket – lidt over 10 år! Men det gjorde det jo også ”fotografisk” spændende.
At man ikke ville ofre de store penge på vedligeholdelse/udbedring af skader på maling, når man alligevel skulle genopmale helt senere, er forståligt. Men det gav altså lidt pudsigheder.
[image]
DSB litra MY nr. 1150 i Næstved den 16. juli 1981. Lokomotivet mangler helt den lyse midterstribe.
[image]
DSB litra MY nr. 1151 i Helsingør den 21. april 1984. Lokomotivet mangler her kongekronen over vingehjulet.

Foruden maleriet (eller mangel derpå) var der også en skøn sammenblanding af skrifttyper fra den gamle med overføringsbillederne og skygger til helvetica m. fl.

Sidst herunder – og desværre også lidt uskarpt – den såkaldte MZ II½, MZ II nr. 1411, der var blevet beskadiget og havde fået monteret MZ III vinduesrammer i den ene førerrumsende. Billedet optaget i Helsingør den 21. april 1984.
[image]

--
Steffen Dresler

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt

af Peter H, Nærum, 31/1 2012, 15:22 (4686 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Spændende billeder du viser frem her, fra den farve - og skrifttypemæssigt - brogede periode!

Kaffe er nok det bedste at drikke, både under fotografering og modelbygning. Hvis man trænger til en vodka, så skal man ikke drikke mere end én;-)

Mht My 1151 så blev den ifølge diverse lister over omlakering af diesellokomotiverne, lakeret i sparebemaling uden striber omkring 1976 ligesom 1132 også blev. Uden striber mangler der noget, lidt som lagkage uden flødeskum:-D

Mvh
Peter H

rettelse!

af Peter H, Nærum, 31/1 2012, 20:32 (4686 dage siden) @ Peter H

Jeg mente selvfølgelig 1150 og IKKE 1151:-)

Mvh
Peter H

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt

af KimC, 1/2 2012, 13:17 (4685 dage siden) @ Steff

Sjove billeder, tak for dem.

Her hægter jeg mig på tråden med et par designvarianter.

Først MY1148 der er i Sønderborg i NEG regi for at hente JF vogne.
Den er ikke færdiglakeret og mangler alle påskrifter.

[image]

Og så er der MZ1403 som var har diskuteret tidligere der fik lappet det ene førerhus med "brun" maling og DSB i hvide "desigtyper"

[image]

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt

af Poul Andersen @, 2/2 2012, 08:37 (4684 dage siden) @ KimC

Sjove billeder, tak for dem.

Her hægter jeg mig på tråden med et par designvarianter.

Først MY1148 der er i Sønderborg i NEG regi for at hente JF vogne.
Den er ikke færdiglakeret og mangler alle påskrifter.

[image]

Billedet med MY 1148 er fra efteråret 2001, hvor lokomotivet skulle prøvekøres før indsættelse i aluminiumstogene mellem Grenaa Havn og Tønder Industrispor Nord.
Denne kørsel var et samarbejde mellem NVAG i Niebüll og Vestbanen A/S.
Som bekendt var der nogle uafklarede forhold omkring MY 1148 efter Privatbanen Sønderjyllands konkurs, og det blev derfor den sidste tur i Danmark for egen kraft inden motor og boggier blev afmonteret. Lokomotivet er siden genopbygget i Tyskland, men dets videre skæbne er p.t. ukendt.
Aluminiumstogene blev derfor kørt med Vestbanens MY 1154 eller 1158.

Mvh. Poul - der havde fornøjelsen af nævnte prøvekørsel.

Avatar

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt

af Johnni Lassen ⌂, 2/2 2012, 09:26 (4684 dage siden) @ Poul Andersen

[image]
Scandic Rail Partners MY 1148 kom til Padborg den 20 august 2011, men blev desværre heller ikke i Danmark i denne omgang.

--
[image][image]

Lidt afarter bemalings- og designsmæssigt

af KimC, 2/2 2012, 13:48 (4684 dage siden) @ Poul Andersen

Som bekendt var der nogle uafklarede forhold omkring MY 1148 efter Privatbanen Sønderjyllands konkurs, og det blev derfor den sidste tur i Danmark for egen kraft inden motor og boggier blev afmonteret. Lokomotivet er siden genopbygget i Tyskland, men dets videre skæbne er p.t. ukendt.

Da den kom forbi var jeg nok klar over at der var tale om noget særligt. Og at der skulle tages et billed. Dengang brugte jeg Olympus OM spejlreflekskameraserien, og de har mange gode egenskaber, samt nogle mindre gode. Sidstnævnte betyder at de ofte går i stykker, og derfor havde jeg 4 af slagsen, hvilket ikke forhindrede dem i at gå i stykker alle samtidigt. Statistisk set er det kun Anders And's bil der kan punktere på alle 4 hjul samtidigt, men jeg var altså også lagt på is sådan rent fotomæssigt.
Men 1148 skulle bare i kassen, derfor tog jeg af sted med et gammelt Kodak Brownie boxkamera af træ (formentlig fra starten af 1920'erne), og til rullefilm.
Det her billed klarede den gamle kasse helt godt, men der var et par andre jernbaneenhusiaster tilstede som også tog billeder, og de gloede godt nok noget på min trækasse. Men jeg fik 1148 i kassen, sådan rent bogstaveligt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak