Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TEE Merkur Kbh H (Generelt)

af Steff, 31/1 2012, 09:21 (4686 dage siden) @ Svend

Godmorgen Dennis, Svend m. fl.

Sæ´følig blev TEE Merkur da ikke til et EC Merkur da det ændrede status og blev ”nedklassificeret”. Det blev rigtig nok til et IC Merkur.
Teksten blev lidt rodet sammen, da jeg hastigt måtte klippe lidt i en allerede skrevet tekst – sorry. Men så fik læserne da – de stakkels uvidende om indførelsen af TEE/IC/EC med videre (samt jeg om EC begrebets tidspunkt) da nogle forhåbentligt brugbare informationer:-) .
Herunder lidt billeder fra IC perioden.

[image]
”Vognen over alle vogne”, nemlig en rigtig TEE kupévogn Avmz II fotograferet i Næstved i april 1981. De bare G L E D henover skinnerne uden støj – whau! Og så sad man mere end kongeligt.
[image]
Så er vi ved at komme fri af stationen og passerer den markante beton buebro med remisen til venstre. IC Merkur bliver fremført af en ”jydepotte” MZ III nr. 1443 (undskyld, det BLEV de altså kaldt på daværende tidspunkt, da MZ III var en sjælden gæst på det Sjællandske) efterfulgt af den sædvanlige TEE vogn, samt de blå/beige tyske 2. kl. sidegangsvogne. Bagest de altid larmende/hamrende lokale DSB vogne. Billede fra maj 1981.
[image]
Så er der knald på liggehønen og IC Merkur farer gennem kurven ved Præstøvej mod Vordingborg, denne gang trukket af DSB litra MZ nr. 1412 i original bemaling og uden andre ”dikkedarer”. 5. maj 1981.

M.h.t. den anvendte tid på op og nedløbet for TEE Merkur har jeg ingen planer og en anden må verificere eller det modsatte. Men netop TIDEN var med til at køre med et næsten tomt tog. Der var andre, bedre og billigere forbindelser. Og så skulle man jo foruden sin 1. kl. billet også betale et TEE tillæg, hvis toget blev benyttet til Tyskland. Vi normale faste indlandsrejsende skulle bare vise gyldig rejsehjemmel (eller kende personalet;-) ).

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak